نقد علمی کتاب و فیلم راز

نقد علمی کتاب و فیلم راز

راز ؛ قانون جذب، انرژی مثبت؛ اسرار کوانتومی موفقیت و تعابیری نظیر آن؛ بخشی از کلمات کلیدی برنامه‌ی فریب عمومی هستند که در سال‌های اخیر به‌صورت فزاینده‌ای در جامعه رواج پیدا کرده است. مجریان برنامه فریب عمومی نیز تبلیغات و هیاهوی گسترده‌ای  به راه انداختند و از دیگر سو بسیاری از مردم، با خریدDVD یا خرید کتاب راز و یا نهایتاً با شرکت در همایش‌های “صد راه برای موفقیت” تلاش کردند زندگی خود را متحول کرده و تعالیم برنامه‌ی راز را در زندگی روزمره به کار بندند. دست‌اندرکاران و سازندگان برنامه راز در تبلیغات خود ادعا می‌کنند:

شما پس از دیدن این مستند و بکار بستن این راز مهم و بسیار ساده پس از مدت کوتاهی به‌راحتی می‌توانید خوشبخت زندگی کنید. این رؤیایی است که ذهن باهوش‌ترین دانشمندان را از زمان انیشتین شیفته خود ساخته است. اکنون دانشمندان آن را پیدا کرده‌اند، یک تئوری هیجان‌انگیز، که نفس دانشمندان را گرفت.

ریشه تب تبلیغاتی قانون جذب بازمی‌گردد به فیلم راز به کارگردانی درو هریت Drew Heriot در سال ۲۰۰۶. این فیلم روایی که اساساً تلاشی است در معرفی یک مفهوم گنگ و بی‌پشتوانه تحت عنوان “قانون جذب” یا همان Law of Attraction ، بر مبنای کتابی به همین نام نوشته‌ی راندا برن که تهیه‌کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته است. کتاب راز بیش از ۶ میلیون نسخه به فروش رسیده و دی‌وی‌دی آن نیز بیش از ۶۵ میلیون دلار سود عاید مجریان آن کرده است.

البته تا اینجای کار ظاهراً مشکلی نیست. عده‌ای پیشنهاد و راهکارهایی برای موفقیت و ثروتمند شدن می‌دهند و عده‌ای نیز این پیشنهادها را می‌خرند. اما موضوع به همین‌جا ختم نشده و مشکل آنجایی آغاز می‌شود که سخن از اثبات علمی یا اصطلاحاً (علمی) بودن داستان راز به میان می‌آید. آن‌ها تلاش می‌کنند برنامه خود را (علمی) یا به عبارتی (مورد تائید علم) نشان دهند. به همین جهت در برنامه‌های فریب عمومی جدید؛ دیگر صحبتی از آل؛ بختک؛ یک سر و دو گوش و غیره نیست. صحبت از متافیزیک، کوانتوم، الکترومغناطیس، انرژی و کیهان و مهندسی نرم‌افزار مولکول است کلمات باید پرطمطراق و پرطنین باشند تا مخاطب ناآگاه تصور کند با یک موضوع علمی یا دست‌کم مورد تائید علم مواجه شده است و تسلیم شود. حتی برنامه فریب عمومی عرفان حلقه که تصور می‌کنند با گذاشتن کامنت + و علامت نقطه در استاتوس‌های فیس‌بوک می‌توانند بیماری‌ها را درمان کنند نیز به‌جای کلمه (جن) از تعبیر (موجودات غیر ارگانیک) استفاده می‌کنند تا محتوای عقایدشان خرافی و کهنه به نظر نرسد.

باری، طبق معمول نخستین قربانی از بین مفاهیم علمی؛ فیزیک کوانتومی است که به عنوان  مرغ عزا و عروسی؛ در اغلب عوام‌فریبی‌های روزگار ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.در مستند راز از دانشمندان و مشاهیری صحبت می‌شود که به ادعای فیلم از یک راز به‌خصوص باخبر بوده‌اند. سراسر برنامه راز؛ القای این ایده است که نیوتن، گالیله، داوینچی، اینشتین، آلفرد هیچکاک، مادام کوری و دیگران رازی را می‌دانسته‌اند که حالا دوباره کشف شده است و در قالب DVD به مردم عرضه می‌شود.

چرا تعالیم مجموعه‌ی “مستند راز” یک برنامه‌ی فریب عمومی محسوب می‌شود؟

برنامه‌های فریب عمومی از جنس شبه‌علم و خرافات معمولاً اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. تناقض؛ اطلاعات جعلی و مخدوش و فرافکنی و آمارهای غلط و سوءاستفاده از واژگان حیطه علم. راز نیز از این قاعده مستثنی نیست. بدیهی است که در این نوشتار ؛ مجال بررسی دقیق و ذکر تمامی مصداق‌ها نیست. به همین جهت برای هر یک از نشانگان برنامه فریب عمومی؛ تنها به ذکر مثال‌های کوتاه اکتفا می‌کنیم.

۱. تناقض: مثلاً تبلیغات برنامه راز با یک تناقض آشکار تاریخی می‌گوید “این راز از زمان انیشتین ، ذهن باهوش‌ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است”، و هیچ توضیحی به دست نمی‌دهد که اگر این راز از زمان اینشتین ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده پس نیوتن ، گالیله ، داوینچی چطور از این راز باخبر بوده‌اند؟!

۲. اطلاعات جعلی و مخدوش: آنچه که مجموعه راز سعی در ترویج آن دارد به وضوح مبتنی بر اطلاعات مغشوش و بدون پشتوانه منطقی و استدلالی و بعضاً به واسطه درک ناصحیح از مفاهیم علمی است. دلیل آن‌هم واضح است. راز می‌گوید: به هر چیز فکر کنی آن را به دست می‌آوری!

این ادعا به‌هیچ‌عنوان قابل تائید یا رد کردن نیست. می‌توان هزاران تجربه را تصور کرد که در آن انسان به چیزی فکر کرده و آن چیز به دست نمی‌آید. درعین‌حال می‌توان تجربیاتی را تصور کرد که در آن فرد به چیزی فکر کرده و آن را به دست می‌آورد. با این وجود چنین ادعایی به‌وضوح، علمی نیست. تجربیات علمی باید تکرارپذیر باشند و هرکسی در هر جای دنیا کذب و صدق ادّعا را به سنجه آزمایش بگذارد و به نتایج یکسانی برسد. همان‌طور که صدق و کذب معادلات ماکسول، قانون دوم ترمودینامیک، و بقای مومنتوم را در هر آزمایشگاهی در سراسر دنیا می‌توان آزمود و برای اثبات تجربی آن‌ها نیازی به دست‌چین کردن اطلاعات ورودی و انتشار نتایج گزینشی و دستکاری‌شده نیست. اما ادعای فوق را در هیچ آزمون مستقلی نمی‌توان اثبات نمود. برای اثبات این آزمون باید تعدادی آزمون‌پذیر را با رعایت ملزومات و استانداردهای آزمایشگاهی مثلاً به دو یا چند گروه آزمایشگاهی دسته‌بندی نمود ،و از عده‌ای خواست که به یک موضوع بخصوص فکر کنند و دسته دوم نیز به آن موضوع فکر نکنند. و در پایان ظرف مدت معیّنی نتایج را به لحاظ آماری تحلیل و بررسی نمود . درصورتی‌که این آزمون بارها و بارها و با رعایت ضوابط علمی، تکرار شده و هر بار نتایج معنادار به دست آمد آنگاه می‌توان گفت: به هر چیز فکر کنی آن را به دست می‌آوری!

آنچه که برنامه‌ی راز سعی دارد القا کند مبتنی بر هیچ اثبات علمی یا روش آزمون تجربی نیست . این ادعا آشکارا با قواعد منطق سلیم در تناقض است. برای نمونه تجربه‌ای را تصور کنید که دو مربی تیم فوتبال هرکدام افکارشان را در این جهت منسجم می‌کنند که پیروز میدان باشند. هر دو بر مبنای آنچه که قانون جذب می‌گوید اندیشه خود را در این جهت هماهنگ می‌کنند که در میدان برنده باشند. اما به‌راستی قانون جذب به سود کدام‌یک عمل می‌کند؟ مگر نه این است که پیروزی یک تیم مستلزم شکست تیم دیگر است؟

۳. فرافکنی: اگر از مجریان برنامه‌ی فریب عمومی راز و قانون جذب بپرسید که چرا قانون جذب؛ کار نکرده و تأثیری در زندگی‌تان نداشته است تمام تقصیر را به گردن شما خواهند انداخت. این کتاب می‌گوید:

گاهی اوقات وقتی همه تلاشت را برای رسیدن به کاری انجام می‌دهی و نتیجه‌ای نمی‌گیری، زیر لبت زمزمه کنی:«قانون جذب یک دروغ بزرگ بیش نیست»! اما بگذار همین الان خیالت را راحت کنم که این تنها مشکل شما نیست و میلیون‌ها مردم دیگر مانند خودت نمی‌توانند به درستی از قانون جذب استفاده کنند. اما ما به شما با دلیل و مدرک ثابت می‌کنیم مشکل فقط خود شما هستید نه قانون جذب

۴. آمارهای غلط: برنامه راز لبریز است از آمارهای ساختگی و غلط. برای مثال ؛ فیلم در توجیه ناکارآمدی ایده قانون جذب به شخصی بنام دکتر بروس لیپتون استناد می‌کند که می‌گوید:

در واقع ۹۹درصد (به این رقم دقت کنید!) زندگی شما در دست ذهن ناخودآگاه شماستو هیچ توضیحی مبنی بر اینکه ۹۹% را از کجا دریافته به دست نمی‌دهد.

۵. سوءاستفاده از واژگان حیطه علمنکته جالب توجه دیگری که در شبه‌علم بودن موضوع قانون جذب نباید از نظر مغفول داشت ، به‌کارگیری تعابیر غلط و مبتنی بر سوءبرداشت از واژگان و مفاهیم علمی است. مجریان قانون جذب نیز مثل سایرین دست به دامان تشبیهات علمی و همچنین استقراض از فیزیک می‌شوند تا به‌نوعی مخاطب ناآگاه که دانشی در زمینه فیزیک ندارد تحت تأثیر قرار گرفته و باور کند که این قانون ، در علم نیز مسبوق به سابقه است و کاربرد دارد. در زیر یک نمونه از این استدلال‌ها را بی کم‌وکاست نقل می‌کنیم:

درواقع همان‌طور که آهن‌ربا، خاصیت جذب آهن را دارد، ذهن انسان نیز قابلیت جذب دارد و همان چیزی را جذب می‌کند که به آن می‌اندیشد. انرژی ذهنی شما همچون مغناطیسی قدرتمند عمل می‌کند تا شرایط، وقایع و رویدادهایی را که به جذب آن خواسته منجر می‌شود به‌سوی شما بکشاند.

بررسی علمی و نگاه متخصصان به این کتاب و فیلم:

  • از نگاه علم چیزی به نام قانون جذب وجود ندارد. از دید روانشناسان مثبت اندیشی امری است که می‌تواند کمک کند تا شما انرژی، برنامه‌ها و تلاشتان را بر روی کار خود متمرکز کنید و به همین علت موفق شوید، اما این بدان معنا نیست که تنها با فکر کردن به یک موفقیت دست یابید بلکه موفقیت شما حاصل برنامه‌ریزی و تلاش جدی شماست. برخی محققان حتی از این امر نیز فراتر رفته‌اند و نشان داده‌اند که قانون جذب افسانه‌ای بیش نیست. در تحقیقی که توسط محققان دانشگاه هامبورگ صورت گرفت مشخص شدوقتی مغز ما به موضوعی بیش از اندازه فکر می‌کند نه‌تنها باعث دستیابی به آن نمی‌شود بلکه مغز به گمان آنکه آن موضوع خاص وجود دارد، کمتر به شکل عملی به آن پرداخته و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. به‌علاوه میزان انرژی الکترومغناطیس که از مغز انسان، در زمان فکر کردن به علت فعالیت‌های بیولوژیکی که صورت می‌گیرد، ساطع می‌گردد بسیار کمتر از آن است که بتواند باعث تغییرات فیزیکی در اطراف ما شوند و تغییرات ذهنی ما به شکل فیزیکی هیچ اثری بر جهان ندارند.
  • انتقادات صریح و جدی علمی، روانی و فلسفی نیز به این کتاب وارد است. بسیاری از منتقدان معتقدند تنها کسانی که این کتاب باعث موفقیت و ثروتمندی آن‌ها شده نویسنده و ناشر این فیلم و کتاب بوده‌اند. همچنین منتقدان معتقدند که این کتاب امیدهای واهی و بیهوده‌ای به مخاطبانش می‌دهد که عموماً دارای اثرات منفی است. باربارا ارنقایش نویسنده و از منتقدان اجتماعی نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای مفصل به این کتاب پرداخته و نوشته که باورمندان این کتاب لابد بیماری‌های خود را رها می‌کنند و فقط امیدوارند بهبود یابند. یا لابد کسانی که به بلایای طبیعی گرفتار شده و در زلزله و سونامی جان خود را از دست می‌دهند در فرکانس همین واقعه بوده‌اند و حقشان چنین مرگ دردناکی است. جدا از این استفاده از این فیلم و کتاب به‌عنوان عاملی برای پیشرفت کاری، نوعی حیله‌گری و تحمیق افراد است.
  • میشل گولدبرگ از دانشگاه کالیفرنیا USC  در مقاله دیگری نوشت “به‌عنوان یک باور به مثبت اندیشی این کتاب به خواننده می‌گوید «وقت ذهنت را تغییر بده، سپس تو می‌توانی هر چیزی را داشته باشی». این خیلی نگران‌کننده است و می‌تواند به‌شدت برای شرایط روانی و تصمیم‌سازی افراد خطرناک باشد چرا که فرد با این باور عملاً شرایط واقعی و منطقی پشت هر مشکل را ندیده می‌گیرد. به بیان دیگر این تفکر «سرزنش و تحقیر قربانی/مظلوم و تشویق ظالم/سیستم حاکمه» را گسترش می‌دهد. فرد از «واقعیتی سخت که می‌گوید شکستش نتیجه تلاش ناکافی بوده» به سوی این باور پرواز می‌کند که «کسانی که شکست می‌خورند به شکل ذاتی و فردی بازنده و قربانی هستند». ما نباید منفی فکر کنیم اما باید واقعیات را ببینیم و منطقی باشیم. باید درست و عاقلانه مشکل را درک کنیم و ببینیم چطور باید با آن روبرو شویم.”
  • کریستوفر چابریس و دنیل سیمونز نیز در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۰ در مورد این کتاب می‌نویسند: “این دیگر آخرالزمان است. رابطه آهنربایی و رازآلود و ارتباط به فیزیک کوانتوم! هرجا شنیدید که کسی قصد دارد با توضیحات غریبی از فیزیک عملکرد ذهن شما را توضیح دهد بلافاصله فرار کنید! امروز ما علومی بنام روانشناسی و نوروساینس داریم که به شکلی کاملاً علمی و روشن جواب سؤالات این‌چنینی را دارند. عوام‌فریبان شبه‌علمی با «توهم دانستن» سعی می‌کنند به شما بقبولانند که چیزها را بهتر از دیگران درک کرده‌اند”
  • پروفسور لیزا رندل محقق فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی دانشگاه هاروارد است. او پس از اتمام تحصیلاتش در هاروارد مدتی استاد و محقق در دانشگاه پرینستون و MIT بود و سپس به‌عنوان استاد فیزیک به هاروارد برگشت. او یکی از چهره‌های سرشناس فیزیک جهان است.پروفسور رندل در کتاب «کوبیدن در بهشت: چگونه فیزیک و تفکر علمی روشنایی‌بخش جهان است» می‌نویسد “خیلی نگران کننده است که نویسنده این کتاب هیچ تحصیلات فیزیک ندارد و حتی شاید در مدرسه هم فیزیک نیاموخته و مدعی است امروز کتابهای بسیار پیچیده فیزیک و کوانتوم را می‌خواند و کاملاً می‌فهمد چون دلش خواسته که بفهمد(!) و از آن نگران‌کننده‌تر اینکه بدون دانش کافی در مورد این موضوعات می‌نویسد و افرادی آن را می‌خوانند”
  • موسسه «تحقیقات علمی» در مقاله‌ای ویژه بنام «رازها و دروغ‌ها» نوشت ” مشکل این است که نه کتاب و نه فیلم بر اساس واقعیت و علم نیستند!

نتیجه‌گیری

هیچکس منکر تأثیر تفکر و روحیه مثبت در بهبود زندگی روزمره نیست. بدیهی است اگر کسی رفتار اجتماعی معتدل و جذاب داشته باشد دوستان بهتر و به‌تبع آن محتملاً موقعیت‌های بهتری برای کسب‌وکار و زندگی پیدا می‌کند. اما این موضوع اساساً یک بحث روان‌شناختی (یا به عبارتی جامعه‌شناسی) است و ابداً هیچ ارتباطی به یک قانون موهوم و بی‌پایه به نام قانون جذب ندارد.

.


.

مقاله «نقد علمی کتاب و فیلم راز» به کوشش عرفان کسرایی (پژوهشگر مطالعات علم دانشگاه کاسل آلمان) و همکاری گروه مشاوران علمی وبسایت گمانه نوشته شده است.

.


 

28 نظر برای “نقد علمی کتاب و فیلم راز

  1. دست مریزاد بسیار زیباوعلمی به امید برچیده شدن ریشه جهل وخرافات وزیادت انسانهایی گرانمایه چون شما.

    پاینده باشید.

  2. اگه از اکثر مردم پیروی کنید گمراه میشید.اکثر مردم راهی رو انتخاب میکنن که راحت ولی درعین حال پر پیچ و خم.من حرف شما رو قبول ندارم

    1. همه راز اشتباه نیست شاید اشکالات داشته باشه ولی کل ماجرا اشتباه نیست در احادیث هم اشاره شده به این مفاهیم

  3. الان یکی از این افراد با برپایی کلاس انلاین قانون جذب بالای ۷ میلیارد تومان در امد دارد. در طی فقط ۱۰ ماه .

  4. واقعا متاسفم برا شما و خواننده هایی که این متن خیلی مسخره رو خوندن و قانع شدن…..مثلا میخوای وجود خود خدا رو هم تو آزمایشگاه و با برهانای چرت و پرتتون اثبات کنین؟؟؟؟
    شما با دید نقد و بی ارزش کردنش نگا کردین و هیچی هم نفهمیدین…تمام منظور فیلم ایمان بوده و بس…حالا برا منم مهم نیست که به چه شیوه ای و با چه براهینی میخوان اینو بهم بفهمونن…میخوان راه درست ایمان به ایمان رو به ما نشون بدن.
    وقتی با فکر و ذهن مسمومتون بهش نگا کردین جز نکات منفی چیزی ندیدین.
    من با اسلامی یا غیر اسلامی بودن یا غیر علمی بودن یا نبودنش کاری ندارم…این فیلم به من یاد داد چطوری تو زندگی و جریانات منفی و بین آدمای بدگمانی مثل شما گم نشم.

    1. بنده هم بعنوان یکی از بینندگان این فیلم و تاثیری مه بر زندگی من داشته عرض میکنم که شما کاملا درست میفرمایید و این فیلم فقط برای بالابردن ایمان به آن چیزی که در وجود آدمی هست میپردازه همه بزرگان دین هم کسانی بوده اند که به این راز پی برده بوده اند و سعی داشتن ایمان مردم رو قوی کنند و مردم به سمت خوبیها پیش بروند و از پلیدی ها بدور باشند ولی هر بزرگی به نحوی که خودش از این راز برداشت داشته این فرمول رو در زمان خود به مردم ارایه داده است شما هم اگر به ایمان خود دسترسی داشته باشید و سکان کشتی خودرو بدست بگیرید آنرا به هرسمتی که خود میخواهید میتوانید هدایت کنید

  5. سلام
    در ابتدا هنگامی که تیترصفحه شما را خواندم مبنی بر نقد علمی راز ، خوشحال شدم که یک سایت نقدی علمی از این فیلم ارائه کرده و البته بی طرفانه ، اما متاسفانه نقدی بود که ۷۰% آن عملا پوچ بوده .قانون جذب ، قانونی است غیرقابل انکار که همه ما خواه ناخواه از ان استفاده میکنیم ، این فیلم تنها روشنگری از این قانون و نحوه تاثیر انرا برای ما شرح داده بنده نمیگویم فیلم بدون نقصی است بطور مثال حکمت خداوند در این فیلم نادیده گرفته شده و چند مورد دیگر ، ولی نتایج مثبت و شگفت انگیزی هم دارد نظیر ایجاد تفکر مثبت و برنامه ریزی مثبت ناخوداگاه . یکی از مطالب زیبای این فیلم این است که از مخاطب میپرسد ،( چرا ثروت تنها در اختیار عده کمی در جهان است؟) سوال پرمحتوایی است ، چرا کسی که همواره دم از بیماری بدبختی بدشانسی و… میزند همواره این بدبختی ها و رخداد های ناگوار نصیبش میشود؟ بله این مفهوم قانون جذب است ، بقول شما چنین قانونی نیست ، اوکی شما میتوانی اسم این قانون را تغییر دهی براس خودت ولی متن آن تا اخر عمر در زندگی شما تکرار میشود. مطلبی که در فیلم چنین نمود میشود و مخاطب احساس میکند که تنها بدون کار و تلاش کردن و صرفا نشستن در کنجی و تفکر مثبت پول میاورد این کاملا غلط است قانون راز بیان میدارد که شما با تفکر مثبت و خلاقانه خود میتوانید ثروتی بسیار بالاتر از ان شخصی که شبانه روز کار میکند ولی همچنان درامد کافی ندارد بدست اورید ، گاهی یک شخص تنها با ۶ ساعت کار ۱۰ برابر درامد بیشتری از کسی که روزانه ۱۲ ساعت کار میکند ، کسب میکند ، و این فرق تفکر و نحوه دید افراد را نشان میدهد، یکی با تفکر مثبت و کار کم ، دیگری با کار زیاد و تفکر منفی.
    نتیجه : این فیلم حداقل تاثیری که دارد بیان مثبت اش است که باعث میشود فرد رو به تفکر و احساسات مثبت بیاورد . فیلم سرشار از نقد است ولی نقد منصفانه ، که هم خلا ها را ببیند و هم نتایج مثبت و زیبا.
    مطلبی بود ایمیل بفرمایید پاسخگو هستم
    باتشکر

  6. ممنون بابت نقدتون من باهاتون موافقم چون اگ قانون جذب وجود داشته باشه وجود خدا عجیب ب نظر میاد و این در حالیه ک ما نشانه های بیشتری از وجود خدا و پیامبراش دیدیم تا قانون جذب !
    الان خیلیا از امامان شفا گرفتن و از بیماریهای مختلف نجات پیدا کردن ن از قانون جذب !
    قانون جذب ی قانون احمقاس ک فقط افراد احمق باورش میکنن تا خیر سرشون خوشبخت بشن

  7. به نظر من این فیلم اگر درست درک بشه هیچ نتیجه منفی برای آدم نداره بشرطیکه درست فهمیده بشه که منظورش تفکر مثبت که باعث ایجاد احساس خوب در ادم میشه وهمین میشه انگیزه برای تلاش و بدست آوردن آرزوها. منظور فیلم صرفا نشستن و فکر کردن و بدست اوردن نیست !!! وقتی آدم روحیه و انگیزه خوبی داشته باشه و به خودش ایمان داشته باشه میتونه روشهای موفقیت رو پیدا کنه و انجامش بده.اعتقاد داشتن به چیزای خوب اصلا حماقت نیست!!

  8. اینا واقعیات فیزیک کوانتوم است قربان
    انچه که بسیاری از ادیان به شما می دهد و بر حسب وراثت و بدون مطالعه و با چشم کور می پذیرید سراسر جهل است و وسیله ارعاب -قدرت و ثروت و شهوت حاکمان دینی

    1. ای ناشناس! بی شک چیزی دربارۀ فیزیک کوانتوم نمی دانی. کاش به جایش اندکی ادب نگه می داشتی و در میان جمع این چنین یاوه نامربوط نمی بافتی. کاش…

  9. بسیار عالی بود از مراجع و منایع معتبری نقد را بیان کردید عرفان کسرایی یکی از اندیشمندان و عالمان ایرانی هستند با دکتر نیری گفت و گو می کنند در بسیاری از شبکه های جهانی نیز از علم می گویند وقتی چیزی رو که نمی دونیم نباید بدون استدلال نظر بدیم بنده توهم دانایی ندارم و به همه و خودم توصیه می کنم اسیر توهم دانستن نشویم. از شعر مولوی بزرگ هم بحث های شبه علمی ساخته اند دلیل نمی شود من که به عقیده ام ایمان داشته باشم شاید یکی باشه که نظرش با من فرق داره صرف اینکه آرام بخش آرام بخش است دلیلی نمی شود صد درصد کامل و بی عیب و نقص باشد در مسائلی که سر رشته نداریم خواهشا نظر اون هم غیر علمی نظر ندیم. بنده در آستانه بیست سالگی قرار دارم. با تشکر
    این هم اینستاگرام بنده ??
    instagram.com/ghasemipourhossein66

    1. سلام حسین جان
      این آقای عرفان کسرایی به خاطر مسائل سیاسی ایران با فیلم راز یا کتاب راز به طور مغرضانه برخورد کرد
      مطمئنأ بعدها به خاطر این حرفای غیر تخصصیش،خودش راسرزنش خواهد کرد

  10. سلام
    شروع میکنم باسخن گرانبهای حضرت اینشتین
    آنچه درسرتان میگذرد جهانتان را می آفریند
    دوست عزیز هرکسی آزاد هستش هرنتیجه ای هربرداشتی از هرموضوعی داشته باشه
    به نظر من که این انتقاد به جا نیست معلومه که گنجایش مغز شما دراون حد هنوز نرسیده تا بعضی چیزها رو درک کنید
    امیدوارم نظر منو به دل نگیرین
    دوستتون دارم

    1. سلام
      نظر شما هم درست است و هم مقاله ای دراین باره گفته شده
      تفکر مثبت خیلی خوب است اما همه چیز نیست و باید کنار عمل و تصمیم جدی باشد

  11. واقعااا شما منتقدی؟؟؟؟به نظر من ک دست اند در کاران راز ارث پدری شمارو بالا کشیدن،خیلی راحت شما میتونی با یه تمرین ساده قانون جذب و درک کنی…اگر قانون جذبی نباشه باید ب وجود خدا شک کرد ک یه ادم ١٢ساعت کار کنه اخرم هیچی چون حتما به دیده شما یا کم کار کرده یا بد کار کرده و یکی ۶ساعت کار میکنه درامد بالایی داره و باز هم حتما ب دیده شما اون قسمتش بوده ک خب پولدار بشه؟؟نه برادر من اگر چیزی بخواد وجود خدارو و عدالتشو اثبات کنه همین قانون جذبه…ک هرکی نون تفکرشو میخوره و جواب بی انصافیتونم همین بس ک تا اخر عمر از یه قانون ب این جامع ای غافلید

  12. سلام
    شما اول فیلم فراسوی راز و کتاب بخواهید تا به شما داده شود اثر استر هیکس رو ببین بعد متعصبانه ایراد بگیر

  13. من سالها که روی بحث عرفان که بسیار عاشقش هستم و فیزیک کوانتوم اینا دارم کار می کنم این خنده دارترین و شاید بگم گریه آور ترین موردی هست که می بینم که یک عده ای بدون علم اومدند علمی که تا جای جای احادیث و قرآن کریم اومده از قبل بوده نه اینکه دانشمندان اونرو اختراع کرده باشند رو دارند بهش انتقاد می کنند واقعا خنده آوره این قوانین گفته شده در مستند راز از بدو آفرینش و توسط خود قرآن گفته شده این دانشمندان بودند که دیر کردند و دیر متوجه اش شدند و تاسف آورتر اینکه افرادی هم که هیچ چیزی راجبه علم نمی دونند و قدرتهایی که خود خدا آفریده و بهش احسنت گفته رو دارند نقد می کنند این نهایت بی سوادیشون رو می رسونه اطلبوا العلم ولو بالصین خواهشا

  14. اتفاقا این قانون خیلی هم صحیح و درسته و خیلی خوب هم کار میکنه فهمشم خیلی ساده است

  15. یعنی شما میگی قران هم دروغه؟ تو قران هم همین قانون جذب کامل دیده میشه و خیلی ها هست که با ایمان به خدا به ارزو که دارن رسیدن و خیلی ها هم نرسید که این رسید یا نرسید بستگی داره به ایمان افراد تو قانون و قرانم نگفته بشین ی جا فکر کن بهش میرسی بلکه میگن فکر کن و به سمتش حرکت کن از تو حرکت از خدا برکت شما چون فکر میکنی این قضیه دین و قران زیر سوال برده این مطلب نوشتی در صورتی که جفتش ی چیز داره میگه

    1. سلام
      به نظر بنده شما و همه منتقدان، متن رو درست نخوندین.این متن میگه که راز قانون علمی نیست و اثبات علمی نشده. که درست هم می گه.از ۱۰ سالگی با این قانون آشنا شدم و هیچ رفتار قرآنی در اون و در افراد تدریس کننده اش ندیدم.این فیلم یک فریب هست که برای بدست آوردن ثروت بیشتر و فریب افراد مذهبی از برخی از آیات قرآن استفاده می کند که خود قرآن این افراد را به اشد عذاب بشارت داده.
      دوم این که ما برای تفسیر و تبیین آیات قرآن باید به اهلش مراجعه کنیم.و تنها استناد به ظاهر آیات قرآن و بدون تدبر در آن ما رو به جایی می رسونه که خوارج یا داعش رو رسوند.
      سوم این که ما قرآن و روایات امامان رو داریم که برای ما سبک زندگی درست رو بیان کردن و این کار رو هم بدون مزد انجام دادن. چرا باید برای مطالبی که نمی دونیم از کجا اومده هزینه(مادی، معنوی) کنیم؟
      هدف سازنده یا نویسنده از این فیلم چی می تونسته باشه؟
      توسط چه کسانی این فیلم وارد ایران شده؟ و آیا با فرهنگ مردم ما سازگاره؟

  16. نویسنده ی محترم ظاهرا شما قانون راز رو با تنبلی اشتباه گرفتی در کتاب نوشته شده هر فکری که ذهن میکنه کنارش فکر های متناسب و مرتبط با آن هم به ذهن انسان میاد که کاملا درسته و به شخصه در زندگی خودم تجربه ی اون رو داشتم ، شما هم لطفا از منابع درست تحقیق کنید برای اثبات حرف هاتون ‌.

  17. سلام وقتتون بخیرهیچ کس کامل نیست
    باید عرض کنم که نمیشه گفت چون خدا خواسته منو اجابت نمیکنه پس وجود نداره یا اگه کسی ب خواسته ای ک خواسته منم هست رسیده با ایمان تره
    اینک بعضیا از این قانون بهره بردن یا ی سری نبردن هم دال بر وجود یا عدمش نیس
    حضرت محمد در زمان خودش گفتند انسان همان میشود ک میخوردتمام کتابای روانشناسی موفقیت را هم بخونی این جمله که انسان همان میشود ک فکر میکندداخلش مشهوده مفهوم جمله حضرت محمد خوراک ب معنی غذای جسمی نیس تمام خوراکهایی ک انسان بعش معطوف بوده و راز هم همینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *