طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

Print Friendly
به این مطلب امتیاز دهید!
متیو لیپمن
طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

  مقاله‌ی «طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی»
متیو لیپمن (Matthew Lipman)
برگردان از: نسیم ماحوزی
چاپ شده در مجله‌ی فرهنگ – بهار ۱۳۸۸ – شماره‌ی ۶۹

برنامه‌ی آموزش اندیشیدن به کودکان و نوجوانان و یا به اصلاح «فلسفه برای کودکان و نوجوان» حدود ۵۰ سال است که در کشورهای توسعه‌یافته و تقریبا ۱۵ سال است که در ایران معرفی شده و مورد توجه اندیشمندان و معلمان و افراد علاقمند که در فکر ارتقا اندیشه و آگاهی در جامعه‌اند قرار گرفته است. طرح این موضوع در ایران به کندی صورت گرفت اما امروز مورد توجه فعالان و علاقندان پرورش کودکان و مسائل فرهنگی عمومی قرار گرفته است.

این مقاله نمونه‌ای از ارایه‌ی تمرین ها و طرح بحث های فلسفی برای کودکان و نوجوانان است. اگر قراردادن فلسفه در قالب داستان ِتخیلی، یکی از راه های جذاب‌تر کردن و جلوه‌بخشی فلسفه باشد، ارائه‌ی تمرین‌ها و طرح بحث‌های فلسفی روشی دیگر است.

این امر ممکن است در ابتدا دور از ذهن باشد. تمرین‌ها از معمولی‌ترین و مرسوم‌ترین وسایل آموزشی است. به نظر می‌رسد در سایه درخشش مسحورکننده بخش های جذاب‌تر و چشمگیرتر این برنامه‌ی آموزشی، کم‌رنگ جلوه کند. با وجود این ممکن است تمرین‌ها و طرح بحث‌ها چنان مناسب اعمال شود که بتواند رویه‌ی فلسفه را قابل پذیرشو جذاب کند.

این مقاله برای کسانی که با کودکان و نوجوانان سروکار دارند و مدرسان فلسفه می‌تواند جالب باشد.

دانلود از اینجا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *