طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

برنامه‌ی آموزش اندیشیدن به کودکان و نوجوانان و یا به اصلاح «فلسفه برای کودکان و نوجوان» حدود ۵۰ سال است که در کشورهای توسعه‌یافته و تقریبا ۱۵ سال است که در ایران معرفی شده و مورد توجه اندیشمندان و معلمان و افراد علاقمند که در فکر ارتقا اندیشه و آگاهی در جامعه‌اند قرار گرفته است. طرح این موضوع در ایران به کندی صورت گرفت اما امروز مورد توجه فعالان و علاقندان پرورش کودکان و مسائل فرهنگی عمومی قرار گرفته است.

این مقاله نمونه‌ای از ارایه‌ی تمرین ها و طرح بحث های فلسفی برای کودکان و نوجوانان است. اگر قراردادن فلسفه در قالب داستان ِتخیلی، یکی از راه های جذاب‌تر کردن و جلوه‌بخشی فلسفه باشد، ارائه‌ی تمرین‌ها و طرح بحث‌های فلسفی روشی دیگر است.

این امر ممکن است در ابتدا دور از ذهن باشد. تمرین‌ها از معمولی‌ترین و مرسوم‌ترین وسایل آموزشی است. به نظر می‌رسد در سایه درخشش مسحورکننده بخش های جذاب‌تر و چشمگیرتر این برنامه‌ی آموزشی، کم‌رنگ جلوه کند. با وجود این ممکن است تمرین‌ها و طرح بحث‌ها چنان مناسب اعمال شود که بتواند رویه‌ی فلسفه را قابل پذیرشو جذاب کند.

.


.

این مقاله برای کسانی که با کودکان و نوجوانان سروکار دارند و مدرسان فلسفه می‌تواند جالب باشد.

دانلود pdf مقاله طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

.


.

مقاله‌ی «طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی»

متیو لیپمن (Matthew Lipman)

برگردان از: نسیم ماحوزی

چاپ شده در مجله‌ی فرهنگ – بهار ۱۳۸۸ – شماره‌ی ۶۹

.


.

1 نظر برای “طرح‌ها و تمرین‌های بحث فلسفی

  1. باسلام بنده نظری در بطلان دیدگاه تمامی کسانی که تا به حال فاعلیت خداوند را ازنوع تجلی یا عنایت یا عشقی توصیف کرده اند دارم وبرای فاعلیت خداوند هیچ نوع فاعلیتی که تمامی فلاسفه ودانشمندان ذکر کرده اندنمی توان برای ذات احدیت ذکر کرد و حاضرم ثابت نمایم که فاعلیت خداوند قابل توصیف و ذکر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *