مقاله دو استدلال اخلاقی بر ضد مصرف گوشت صنعتی (دفاعی حداقلی از گیاهخواری) به قلم سید حسن اسلامی اردکانی

مقاله دو استدلال اخلاقی بر ضد مصرف گوشت صنعتی (دفاعی حداقلی از گیاهخواری) به قلم سید حسن اسلامی اردکانی

امروزه مصرف گوشت صنعتی به شکل وسیعی رواج یافته و مراکز صنعتی پرورش حیوانات جایگزین شیوه‌های سنتی شده است. این مقاله از این نقطه عزیمت آغاز می‌کند که تفاوت‌های اساسی میان گوشت‌های صنعتی و گوشت‌های غیرصنعتی وجود دارد که از نظر اخلاقی تعیین کننده است و با توجه به نحوه‌ی فراهم آمدن گوشت‌های صنعتی، خوردن آنها اخلاقاً دفاع پذیر نیست. نگارنده در این مقاله برای اثبات مقصود خود دو استدلال پیش می‌کشد: نخست استدلال بر اساس تحمیل رنج گسترده و ناموجه به حیوانات، و دوم تخریب گسترده محیط زیست. هر استدلال خود بر یک مقدمه علمی و یک مقدمه اخلاقی مبتنی است و در صورت پذیرش این مقدمات علمی و اخلاقی، چاره‌ای جز دست کشیدن از مصرف گوشت صنعتی یا دست کم کاهش مصرف آن وجود ندارد. پس از طرح این استدلال ها، نویسنده به سه اشکال اساسی می‌پردازد و می‌کوشد به آنها پاسخ دهد.

این مقاله در فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای اخلاقی (شماره ۹-۱۰، پاییز و زمستان ۱۳۹۱) نیز منتشر شده است (که البته مشخصات نشر در صفحه اول مقاله اشتباه چاپ شده و در صفحات بعد درست است).

.


.

نویسنده: سید حسن اسلامی اردکانی (عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب)

فایل PDF مقاله

.


.

1 نظر برای “مقاله دو استدلال اخلاقی بر ضد مصرف گوشت صنعتی (دفاعی حداقلی از گیاهخواری) به قلم سید حسن اسلامی اردکانی

  1. سلام و درود به همه‌ی دوستان مسئول سایت وزین صدا نت.

    با تشکر از زحمات‌تون،
    می‌خواستم یه تذکری داده شود به نویسندگان و شرکت کنندگان در نشست‌های مجازی اهل اندیشه‌ای که در این سایت حضور دارند:

    آدم سواد دار و یا به عبارت دیگر، آدم روشنفکر، یا آدم نظریه پرداز لازم نیست سیاسی باشه تا در باره‌‌ی دردها و رنج‌های مردم زمانه‌ی خود سکوت در پیش بگیره.

    از این بزرگواران باید خواسته بشه که در نوشته‌ها و گفته‌هاشون، از یکی دو تا از هزاران درد و رنجی که امروزه مردم ایران دارند می‌کشند، درد و رنج هایی که از دوران فروپاشی صفویه سابقه نداره تووی این سرزمین، یاد بکنند.

    لازم نیست که حتما به عامل سیاسی و اجتماعی تولید کنندگان این رنج ها اشاره کنند (مثلا برای احتراز از پیامد‌های دردآور ناشی از گفتار و نوشتارشان ). یا لازم نیست به راه حل های ممکنه اشاره ای شود، چرا که حتما یا احتمالا گوینده یا نویسنده ممکن است اصلا تخصصی در آن موضوعات نداشته باشد. اما همین که نشان بدهند که ما شما رنج کشیدگان را درک می‌کنیم و با شما هستیم و به یادتان هستیم، از دو وجه با معنی و با ارزش است:
    – ایجاد نور امید و قوت قلب و همین‌طور اعتماد به روشنفکر جماعت در رنج کشیدگان.
    – ایجاد شفقت در همان گویندگان و نویسندگان و در مخاطبین

    شاید دیده باشید یا شنیده باشید نفرت زندانیان عادی از زندانیان سیاسی را.

    این‌ها نتیجه‌ی بی‌خیالیِ روشنفکر و اهل نظر نسبت به مشکلات آدم های عادی است که در این نفرت بروز می‌کند.

    زندانیان عادی می‌گویند این بی‌خیال‌ها همدست دستگاه هستند در اوضاع بد ما در سراسرِ زندگی مان.

    بگذریم، …

    این نکته را لطفا به همه‌ی مهمانانتان و همکاران گرامی‌تان و در همه‌ی نوشته‌های تان یادآوری کنید و
    خود دوستان همکار سایت هم لطفا این نکته را لحاظ کنند تا فردای احتمالیِ روزگار کمتر دچار نفرت طبقات له‌شده بشویم.

    با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *