تئوری‌هایی برای چرایی خواب دیدن

867-min
Print Friendly
به این مطلب امتیاز دهید!

سه هزار سال پیش از میلاد، پادشاهان بین النهرینی، رویاهایشان را بر روی لوح‌های مومی ثبت می‌کردند و شرح می‌دادند. ۱۰۰۰ سال بعد مصریان باستان یک کتاب رویا نوشتند که در آن بیش از ۱۰۰ها رویا معنی‌هایشان را طبقه‌بندی کردند. ما از آن زمان تا کنون، در راه تلاش برای فهم علت رویا دیدن توقف نکرده‌ایم.
پس از تخقیقات علمی بسیار، پیشرفت تکنولوژی، اصرار بسیار، ما هنوز هیچ پاسخ مشخصی نداریم، اما تئوری‌های جالبی داریم.
ما خواب می بینیم تا ارزوهایمان را برآورده کنیم.
اوایل دهه ی ۱۹۰۰، زیگمویند فروید گفت، رویاها و کابوس‌های ما علاوه بر این که مجموعه تصاویری از زندگی آگاهانه‌ی روزانه‌مان است، مفهومی نمادین هم دارد. این مفاهیم نمادین با آرزوهای نهادینه در ضمیر ناخوداگاهمان در ارتباط است.
فروید استدلال کرد که هر چیزی که ما بعد از بیدار شدن از یک رویا به یاد می آوریم، تمثالی نمادین از افکار ناآگاهانه، انگیزه‌ها و امیال ابتدایی ماست.
فروید باور داشت که با به خاطر آوردن این عناصر، محتوای ناخودآگاه، برای بخش آگاه مغزمان آشکار می‌شود و می‌توان مسائل روانی ناشی از سرکوب را شناخت و رفع کرد.
خواب می بینیم تا به خاطر بیاوریم.
خوابیدن برای بالا بردن عملکرد اجرایی درباره‌ی یک مسئله‌ی ذهنی خاص، مفید است، اما رویا دیدن هنگام خواب بهتر است. در سال ۲۰۱۰ محققان دریافتند که اگر افراد چرت بزنند، خیلی بهتر می‌توانند وارد یک هزار توی سه بعدی بشوند تا در حالت های دیگر. در واقع عملکرد آن ها ۱۰ برابر نسبت به کسانی که فقط در بیداری به هزارتو فکر کردند یا چرت زدند اما به هزارتو فکر نکردند، بهتر بود.
پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که فرآیندهای خاصی از حافظه تنها زمانی که خوابیم، می‌تواند اتفاق بیافتد و رویاهایمان نشانه‌ی آنند که این فرایندها در حال اتفاق افتادنند.
خواب می بینیم تا فراموش کنیم.
حدود ۱۰٫۰۰۰ تریلیون اتصال نورونی در ساختار مغز شما وجود دارد. این اتصالات به وسیله‌ی هر چیزی که که به آن فکر می‌کنید یا انجام می دهید شکل می‌گیرد. یادگیری معکوس،ی ک نظریه‌ی نووروبیولوژیکی، درباره‌ی خواب دیدن، بیان می‌دارد که هنگام خواب و به خصوص در طول خواب ار ای ام، قشر تازه‌ی مخ شما، این ارتباطات عصبی را مرور می‌کند و قسمت‌های غیرضروری آن را کنار می‌گذارد.
اگر این فرآیند یادگیری زدایی هنگام خواب دیدن، اتفاق نمی‌افتاد مغزتان از اتصالات غیرضروری و افکار پارازیت گونه‌ای که می‌توانست تفکرات مهم و ضروری هنگام بیداری را مختل کند، لبریز می‌شد. تئوری برانگیختگی مستمر می‌گوید خواب نتیجه‌ی نیاز مداوم مغز به تحکیم و ساخت حافظه‌ی طولانی مدت است.
پس زمانی که داده‌های خارجی از سطح معینی کم‌تر می شوند، مثل زمانی که خوابید، مغزتان به طور خودکار از انبار حافظه به تولید داده می‌پردازد. این کار برای شما به شکل خواب و احساساتی که در رویاهایتان تجربه می‌کنید پدیدار می شود. به عبارت دیگر شاید رویای شما اسکرین سیور تصادفی‌ای باشد که مغزتان برای آن که کاملا خاموش نباشد آن را فعال می‌کند.
رویا می بینیم تا تمرین کنیم.
رویاهایی که شامل موقعیت های خطرناک و ترسناک هستند بسیار عادی‌اند.
تئوری تمرین غریزه‌ی اولیه می گوید، محتوای یک رویا با توجه به هدفش معنی می شود. چه رویایتان شب پر اضطرابی باشد، که خرسی در جنگل به دنبالتان است چه جنگی با نینجاها در کوچه‌ای تاریک، به شما کمک می‌کند که مبارزه یا غریزه ی مبارزه را تمرین کنید.‌ رویا همچنین آن‌ها را واضح و قابل اتکا نگه می‌دارد تا شاید واقعا روزی در زندگی واقعی لازمتان شود.
لزومی ندارد که این رویاها همیشه ناخوشایند باشند، مثلا رویایی درباره‌ی همسایه‌ی جذابتان می‌تواند تمرینی برای غریزه‌ی زایاییتان باشد.
رویا می بینیم تا التیام پیدا کنیم.
فعالیت انتقال دهنده های عصبی استرس هنگام خواب ار ای ام یا حتی در طول خواب هایی که در آن اتفاق های دردناکی تجربه می کنیم،کم تر است.
این پدیده باعث شد که بعضی از محققان بگویند یکی از اهداف رویا دیدن کم کردن تاثیر تجربه های دردناک است تا درمان روانی امکان پذیر شود.مرور رویداد های دردناک با فشار ذهنی کم تر، هنگام رویا می تواند به شما چشم انداز واضح تری داده و امکان صحیح بررسی رویاها را با روش های روانشناختی بالا ببرد.
افرادی که اختلالات خلقی خاص یا پی اس تی پی دارند، اغلب دچار مشکل خواب می‌شوند. این اتفاق باعث شد که بعضی از دانشمندان گمان کنند یکی از عوامل موثر در بیماری آن ها، خواب ندیدن است.
خواب می بینیم تا مشکلات را حل کنیم.
بدون محدودیت واقعیت و قواعد متعارف منطق در رویا، مغز می‌تواند سناربوهای بیشماری بسازد و به شما در درک مشکلات کمک کند و راه حل‌هایی را که ممکن است هنگام بیداری به آن نیاندیدشید به قاعده در آورد.
جان اشتاین بک، به آن انجمن خواب می‌گه و پژوهشگران به آن تاثیربخشی می‌گویند. شیمیدان معروف آگوست ککول از همین راه ساختار مولکول بنزن را کشف کرد و به همین دلیل است که خیلی وقت ها بهترین راه حل برای یک مسئله خوابیدن است.
این ها تنها تعداد کمی از بیشمار نظریه‌های برجسته در این زمینه‌اند.
از آن جایی که تکنولوژی توانایی ما را در فهم ابعاد مغز افزایش می دهد، ممکن است روزی دلیل قطعی خواب دیدن را پیدا کنیم. اما تا وقتی که زمانش برسد باید به رویا دیدن ادامه بدهیم.

.


.

دانلود ویدیو “تئوری‌هایی برای چرایی خواب دیدن” با کیفیت بالا

دانلود ویدیو “تئوری‌هایی برای چرایی خواب دیدن” با حجم کم

دانلود صوت “تئوری‌هایی برای چرایی خواب دیدن” دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم

.


.

تئوری‌هایی برای چرایی خواب دیدن

منبع: سایت وزین ویدوال

.


.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *