سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی»

سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی»
سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی»
۴٫۴۷ (۸۹٫۳۳%) ۱۵ votes

سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی»

.


.

مشاهده فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» در آپارات

مشاهده فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» در یوتوب

دانلود فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» ۱۶۹ مگابایت

دانلود فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» ۲۵۹ مگابایت

دانلود فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» ۳۶۶ مگابایت

دانلود فیلم سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» ۹۲۴ مگابایت

صوت سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی» ۱۹ مگابایت

پرینستون، ۴ مارچ ۲۰۱۷ (۱۴ اسفند ۱۳۹۵)

.


.

3 نظر برای “سخنرانی آرش نراقی با عنوان «جبر، اختیار و مسئولیت اخلاقی»

  1. به نظرم خوبی استدلال در این است که ثابت می کند، با وجود جبر مسئولیت اخلاقی اعمالش ازانسان سلب نمی شود. یعنی اختیار در اینجا تنها به معنای کنش گری از طریق رفتار نیست، کنش گری گاهی اوقات در تحلیل موقعیت اتفاق می افتد. به عبارتی می توان گفت در دل هر موقعیت جبری از لحاظ تاریخی و فرهنگی نوعی موقعیت اختیاری وجود دارد. اگر از طریق علم احتمالات در ریاضی نیز بخواهیم استدلا ل کنیم نیز به همین نتیجه می رسیم، یعنی احتمال انجام هر۱- عملی با جبر یک دوم است و ۲-احتمال انجام هرعملی با اختیار نیز یک دوم است، که معمولا وکلا برای دفاع از موکل شان از موقعیت اول استفاده می کنند. اما ما که نمی توانیم به خودمان دروغ بگوییم، باید همواره موقعیت دوم را در نظر داشته باشیم تا در کنشگری و تحلیل موقعیت مسئولیت اخلاقی را از خودمان سلب نکنیم.

    1. فیلسوف عزیز, شما که همش همه ی استدلالهات رو در جهان فرضی ذهنی خودتون انجام دادید, بعد از این استدلالهای فرضی ساخته ی ذهن خودتون, نتایج این جهانی و ابژکتیو استنتاج کردید.. اگر اینگونه باشد, مخالف شما هم میتواند مثالهای ذهنی در جهان فرضی خود داشته باشد و توسط این مثالها نتایج شما را رد کند.. این که نشد فلسفه و منطق. بیشتر مباحث کلامی و آخوندی اینگونه با مثالهای ذهنی جنبه عمومی مییابند و حل میشوند نه مباحث فلسفی….. نیمه ی دوم پر بود از مغالطات منطقی بسیار ساده که در جهت دفاع از باورهای اسلامیه ایشون چیده شده بود……..ا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *