امیر مازیار: از چهارشنبه این هفته ( ۱۳ بهمن ،۲ فوریه) بحثی را درباره بخش نخست کتاب «حقیقت و روش» گادامر در کلابهاوس «دیدگاه نو» آغاز خواهم کرد. «حقیقت و روش» احتمالا مبناییترین اثر در حوزه هرمنوتیک فلسفی است و گادامر شاخصترین فیلسوف این حوزه. محور بحث گادامر در بخش نخست این کتاب «هنر و حقیقت» است. فشرده فلسفه هنر گادامر در این بخش آمده اما در متن به بسی موضوعات دیگر نیز پرداخته شدهاست که اهمیت معرفتشناختی و تاریخی دارند. گادامر در این متن کل مسئله «روش شناخت» و «مفهوم حقیقت» در تاریخ مدرن را به چالش میکشد. این دوره ده جلسه خواهد بود.
.
.
به همت حلقه دیدگاه نو
فایل ترجمه انگلیسی کتاب حقیقت و روش گادامر
متن آلمانی حقیقت و روش در مجموعه آثار
.
.
جلسه اول
در جلسه نخست به اختصار نکاتی کلی درباره ۱.گادامر ۲. هرمنوتیک و هرمنوتیک فلسفی ۳. کتاب حقیقت و روش بیان کردم. درباره کتاب به بحث از الف. عنوان و مدعای کلی کتاب و ب. ساختار کلی کتاب پرداختم و سپس به اختصار ساختار بخش نخست کتاب را که موضوع این دوره است توضیح دادم.
.
جلسه دوم
جلسه دوم به بحث از ” مساله روش ” اختصاص دارد که گادامر کتاب را با آن میآغازد .در ذیل این عنوان آرای منتقدان علوم انسانی پوزیتیویستی در آلمان و در نیمه دوم قرن نوزدهم میآید و گادامر به آرای هلمهولتز، درویزن و دیلتای اشاره میکند. از نظر گادامر تلاش این منتقدان در جهت جدا ساختن علوم انسانی از علوم طبیعی تحت سیطره الگوی ” روش” و مفهوم ” علم” انجام میگرفت آنگونه که در علوم طبیعی پدیدآمدهبود و از این جهت ایشان در تاسیس بنیادی مستقل برای علوم انسانی کامیاب نبودند.
.
جلسه سوم
موضوع این جلسه بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی ” است و در این نوبت به توضیح گادامر درباره دو مفهوم ” bildung ” و ” common sense ” ،به ویژه در آرای هردر و ویکو پرداخته شدهاست.
۱۶ فوریه ۲۰۲۲
.
جلسه چهارم
در این جلسه در ذیل بخش ” مفاهیم راهبر اومانیستی” به ادامه بحث درباره مفهوم ” حس مشترک” و دو مفهوم ” حکم ” و ” ذوق” پرداخته شدهاست.
۲۳ فوریه ۲۰۲۲
.
جلسه پنجم
موضوع این جلسه نقد گادامر بر زیباییشناسی کانت است. گادامر رویکرد سوبژکتیو کانت به زیبایی را نقد میکند و نسبت برخی از مفاهیم کلیدی زیباییشناسی کانت را ،مانند زیبایی آزاد و وابسته، ایدئال زیبایی ، علقه به زیبا و ذوق و نبوغ ، با رویکرد کلی کانت روشن میکند.
۲ مارس ۲۰۲۲
.
جلسه ششم
در این جلسه به ادامه بحث گادامر از روند سوبژکتیو شدن زیباییشناسی پرداختهشدهاست و گسترش یافتن زیباییشناسی مبتنی بر نبوغ بعد از کانت ، مفهوم تجربهزیسته ( erlebnis) و کاربرد آن در حوزه تاریخنگاری و زیباییشناسی ، و جایگاه سمبل و تمثیل ( allegory)در مقام نمونهای نمایانگر غلبه تلقی استتیکی در این رویکرد توضیح دادهشدهاست.
۹ مارس ۲۰۲۲
.
جلسه هفتم
گادامر در فصل ” وجودشناسی اثر هنری” نحوه وجود “بازی” را راهنمای تبیین نحوه وجود اثر هنری میداند و آن را مقدمه اصلیاش در شرح نسبت هنر و حقیقت قرار میدهد. در این جلسه به ابعاد گوناگون نحوه وجود بازی از منظر گادامر پرداخته شدهاست.
۶ آوریل ۲۰۲۲
.
جلسه هشتم
نسبت ” محاکات” ( میمسیس) با اثر هنری و شان حقیقتنمایی هنر
۱۳ آوریل ۲۰۲۲
.
جلسه نهم (پایانی)
زمانمندی امر زیبا
۲۰ آوریل ۲۰۲۲
.
.
بسیار عالی. بدون حرفا و توضیحات اضافه به شکل خوبی توضیح میده ایده هارو.
با درود بسیار عالی و ممنون از آقای دکتر مازیار چندین بار هر درس رو گوش کردم حقیقتا برای رشته اینجانب یعنی حقوق دیدگاهی جدید پدید اورندند