مناظره ی نسبت رئالیسم و ایده آلیسم در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی
کارشناسان:دکترمحمدمهدی اردبیلی، دکترمیلادنوری
این مناظره در برنامه«سوفیا» ی رادیو گفتگو انجام گرفته
مناظره ی نسبت رئالیسم و ایده آلیسم در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی
کارشناسان:دکترمحمدمهدی اردبیلی، دکترمیلادنوری
این مناظره در برنامه«سوفیا» ی رادیو گفتگو انجام گرفته
مناظره جالبی بود.
در بحث رئالیسم و ایده الیسم در واقع بحث و مناظره در مورد (معنا و مفهوم حقیقت ) است.
(وجودِ مطلق) فیلسوفان غرب همان (وجود مقید یا موجودِ ) فیلسوفان اسلامی است.
در فلسفه غرب (سوژه آگاه )همان موجود است!
در صورتیکه در فیلسوفان اسلامی (سوژه آگاه) خودش وجود است,,اما وجودِ مقید.
به نظرم بحث رئالیسم و ایده الیسم , بحث تمایز و چگونگی رابطه بین (وجود و موجود) است.
وجود مقید که همان خودش نوعی موجود است , ( رئاليسم) است و نه ایده آلیسم .
در هگل وجود همان عدم نیست , بلکه هگل با فرایند دیالکتیکی از( وجودِ خودش به عدمِ خودش) می رود.
مانند عارفان اسلامی!
به نظرم اگر بخواهیم از نگاه ملاصدرا به هگل بنگریم . هگل( رئالیسم) است و نه ایده آلیسم.
اما اگر از هگل به صدرا نگاه کنیم , ملاصدرا یک (ایده آلیسم) است.
و اگر از هگل به هگل نگاه کنیم , هگل ( ایده آلیسم) است.
“خدای هگل” در حال شُدن است , در صورتیکه “خدای ملاصدرا” در حال شُدن نیست.
ایده آلیسم هگل , رئالیسم ملاصدرا است.
در فلسفه صدرا این انسان است که می شود و نه خدا؟
(حقیقت مطلقِ) هگل , حقیقتی پویاست ولی (حقیقتِ مطلق) ملاصدرا ایستاست و نه پویا!
آفرین و هزاران درود
استاد عزیز آیا میشه ایده آلیسم در یکی و دو خط مختصر و گویا تعریف کنید
نمیشه قبولدار شد که جهان بیرونی وجود نداره و فقط ذهن است که وجود دارد و ذهن خالق ماده و جهان بیرونی است؟؟؟ لطفا