برنامهی آموزش اندیشیدن به کودکان و نوجوانان و یا به اصلاح «فلسفه برای کودکان و نوجوان» حدود 50 سال است که در کشورهای توسعهیافته و تقریبا 15 سال است که در ایران معرفی شده و مورد توجه اندیشمندان و معلمان و افراد علاقمند که در فکر ارتقا اندیشه و آگاهی در جامعهاند قرار گرفته است. طرح این موضوع در ایران به کندی صورت گرفت اما امروز مورد توجه فعالان و علاقندان پرورش کودکان و مسائل فرهنگی عمومی قرار گرفته است.
این مقاله نمونهای از ارایهی تمرين ها و طرح بحث هاي فلسفي برای کودکان و نوجوانان است. اگر قراردادن فلسفه در قالب داستان ِتخيلي، يكي از راه هاي جذابتر كردن و جلوهبخشي فلسفه باشد، ارائهی تمرينها و طرح بحثهاي فلسفي روشي ديگر است.
اين امر ممكن است در ابتدا دور از ذهن باشد. تمرينها از معموليترين و مرسومترين وسايل آموزشي است. به نظر ميرسد در ساية درخشش مسحوركنندة بخش هاي جذابتر و چشمگيرتر این برنامهی آموزشي، كمرنگ جلوه كند. با وجود اين ممكن است تمرينها و طرح بحثها چنان مناسب اعمال شود كه بتواند رويهی فلسفه را قابل پذيرشو جذاب کند.
.
.
این مقاله برای کسانی که با کودکان و نوجوانان سروکار دارند و مدرسان فلسفه میتواند جالب باشد.
دانلود pdf مقاله طرحها و تمرینهای بحث فلسفی
.
.
مقالهی «طرحها و تمرینهای بحث فلسفی»
متیو لیپمن (Matthew Lipman)
برگردان از: نسیم ماحوزی
چاپ شده در مجلهی فرهنگ – بهار 1388 – شمارهی 69
.
.
باسلام بنده نظری در بطلان دیدگاه تمامی کسانی که تا به حال فاعلیت خداوند را ازنوع تجلی یا عنایت یا عشقی توصیف کرده اند دارم وبرای فاعلیت خداوند هیچ نوع فاعلیتی که تمامی فلاسفه ودانشمندان ذکر کرده اندنمی توان برای ذات احدیت ذکر کرد و حاضرم ثابت نمایم که فاعلیت خداوند قابل توصیف و ذکر نیست