در این کتاب از نقص بزرگ اقتصاد متعارف صحبت میشود که از معنویت و اخلاق انسانی در محاسبات و برنامه های اقتصادی چشمپوشی میکند، انسان را آدمکی ماشینی میبیند که فقط نیروی کار فیزیکیاش در فرآیند تولید به حساب میآید و فاقد عطوفت، همدلی و پویائی انسانی است و صرفا پارامتری ساکت در معادلات عرضه و تقاضا؛ در نتیجه به قول نویسنده، بیانصافیها و فلاکتهای بشری را میزاید. به ساده ترین زبان و وجهی، با انباشت ثروت و ارزش اضافی در یک سوی مناسبات اقتصادی آشنا میشویم و پس آنگاه، به چارهجویی میرسیم.
ساروُدایا چیست؟!
دریافت PDF آخرین ویراستِ کتاب (لینک مستقیم–لینک غیر مستقیم)
کارل مارکس (۱۸۸۳ -۱۸۱۸) فیلسوف، جامعه شناس، مورخ، فیلسوف تاریخ، اقتصاددان، سیاستدان، کنشگر اجتماعی و یکی از دورانسازترین اندیشمندان دورانِ مدرن، در نیمهی دوم قرن نوزدهم در همهی زمینههای مورد علاقهاش نظراتی داد بسیار چالشبرانگیز؛ و در آن میان، نظریهی “ارزش اضافی” در اقتصاد سیاسی و شناساییِ حقوق “نیرویکار” یکی از مهمترین آنان بود که در کتاب “سرمایه”اش به تفصیل شرح داده شد. از آن پس، این نظریه در همهی مدارس اقتصاد سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
از میان کسانی که به “ارزش اضافی” فکر کردهاند و نگاهی دیگرگون به آن داشتهاند، منتقد سرآمد هنر و معماری دوره ی ویکتوریایی، حامی هنری، نقاش آبرنگ کار، متفکر برجسته ی اقتصاد سوسیال (متکی بر سازمان های خیریه، تعاونی ها و سایر ان جی او ها و شالوده ی دولت رفاه) و انسان دوست بزرگ “جان راسکین” انگلیسی (۱۹۰۰ -۱۸۱۹) است که او هم مثل مارکس، علاقههای مختلف دیگری هم داشته. اما در یکی از آنها با مارکس مشترک بوده: در “اقتصاد سیاسی”.
مارکس در ۱۸۶۷ جلد اول “سرمایه” را مینویسد و راسکین در ۱۸۶۲، یعنی ۵ سال پیشتر، کتاب “تا این آخرین” را. موضوع اصلی این کار راسکین هم، شناساییِ حقوق نیروی کار است، اما به شیوهی خود. او انگار برخلاف مارکس، مبارزهای سرشتی و ذاتی میان صاحبان نیروی کار (مزدبگیران) و سرمایه (یا کارفرمایان) نمیبیند، اما بیعدالتی و بیانصافیِ آشکاری را در مبادلات سرمایهداری به معنای خاص تاریخیِ معاصر و همینطور به معنای عام آن (قانون جاری و ساریِ باستانیِ عرضه و تقاضا) میبیند و برای رفع آن، راه حل ارائه میدهد. در نهایت، کتاب “تا این آخرین” مشکل را برخلاف مارکس، به صورت برد و باخت یک طبقه مطرح نمیکند و تلاش دارد تا با استفاده از مداخلهدادنِ اخلاق در فرضیات بدیهیِ اقتصاد متعارف بازار، راهحلی به شکل برد- برد پیشنهاد دهد.
گاندی –این کنشگر اجتماعی، سیاستمرد قدیس، قدیس سیاستمرد، و فعال آنارشیستی که بر خلاف برداشت عامه، در بیشتر عمر فعال خود، به عملیترین شکل تحقق آنارشیسم بیخشونت رو میکند (یعنی بازسازیِ روستاهای هند و تاسیس جامعهای سالم، برآمده از مجمعالجزایری از روستاهای سرافراز و قانع، با ساختار تشکیلاتیِ خودگردان، نامتمرکز و داوطلبانه، همراه با قطع انتظار از خدمات غول احمقِ دولت، دولتِ شدیدا متمرکز بزرگ و ناکارآمد)– در جوانی و بر حسب اتفاق، در آفریقای جنوبی همین کتاب به دستاش میرسد و آنرا میخوانـَـد.
او، برخلاف اکثر روشنفکران و کارگران فکری، خیلی هم اهل کتابخوانی نبود؛ ملانقطی نبود؛ و مشهور است که در اواخر عمر، بیشتر از شش کتاب را مالک نبوده. بحث فلسفی اصلا نمیدانسته؛ کمتر میخوانده و بیشتر، اصرار داشته که همان خواندههای پیشیناش را با عمق بیشتر بخواند و بهتر عمل کند. گاندی این کتاب را در طول یک شبانه روز در سفری با قطار میخواند و معنایش را میبلعد. و این چنین میشود که گاندیِ دیگری زاییده میشود.
از فردای آن روز تصمیم به تغییر همهی هستیِ خود میگیرد، اما برای این تغییر درونی، باید “روابط کار” را تغییر دهد تا از درون این تغییر آفاقی، تغییراتی انفسی هم در خود حس کند. “کمونی” میسازد به اسم “فـِنیکس یا همان ققنوس” در آفریقای جنوبی، تا به اجرای همان خوانده ها اقدام کند؛ خودِ کتاب را هم، به صورت خلاصه، به زبان گجراتی و به اسم “سارودایا” در نشریهاش “دیدگاه هندیان” منتشر میکند. بعد ها هم کمون دیگری به نام نامیِ تولستوی سازمان می دهد.
اینک ترجمهی این اقتباس گاندی، به فارسی تقدیم خوانندگان علاقهمندی میشود که:
شبانهروز در کوچه و خیابان و رسانهها و شبکههای اجتماعی شاهد انواع خللها و نقایص و بیانصافیهایی هستند که چارهناپذیر و دستنخوردنی، ابدی و ازلی بهنظر میآیند.
پرودون، فویرباخ، مارکس، راسکین، و خیلیهای دیگر، مدعیِ چارههایی برای “روابط کار” و “بازار آزاد” و “عرضه و تقاضا”ی ناعادلانه شدهاند، اما این بار،
چارهای از زبان راسکین- گاندی با تزریق اخلاق در چارچوب خشکِ مکانیکیِ اقتصادِ بازار خواهیم خواند و با پیوستهای متنوعی آشنا خواهیم شد که نهتنها گاندیای از نوعی دیگر را برایمان معرفی میکنند، بلکه دهها راه نو برای اندیشیدن به راههای جایگزینِ اقتصاد امروزین، اما در همان مسیرِ گاندی و راسکین عرضه میکنند:
این شما و حاصلِ کار گاندی، راسکین و بسیاری دیگر:
خودگردانی روستایی (استقلال روستایی) به قلم گاندی
.
.
کتابها و مقالات ترجمه شده غلامعلی کشانی که تمام آنها به رایگان قابل دریافت است
.
.
منبع: عدم خشونت | نوشتارهای غلامعلی کشانی
کانال تلگرامی غلامعلی کشانی
.
.
کتاب بسیار ارزنده ای است
جا داره از مترجم که زحمت کشیده و به رایگان این کتاب رو در خدمت خوانندگان گذاشته تشکر ویژه کنیم
سلام.
زنده باشید.
امیدوارم مطالب طرح شده، بتواند در کنار جریان غالب اقتصاد و سیاست و روابط اجتماعی مطرح بشوند و بحث دراندازند.
اگر لینک دانلود مستقیم هم بذارید ممنون میشم
من اکانت دراپ باکس ندارم
سلام
اضافه شد
سلام.
برای دانلود با موبایل، از بین دو گزینه، گزینه ی
OR Continue to website
را کلیک کنید.
فورا دانلود می شوند.
در کامپیوتر هم بدون ایراد فورا دانلود می شوند.