
نشست علمی «گفتوگو پیرامون تعقّل و تدیّن» روز ۲ اسفندماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران در خانه بازنشستگان امید شهر سنندج برگزار شد.
در این نشست، مصطفی ملکیان، حسین امامی، کیوان بلندهمتان، فرزاد حاجیمیرزایی و مولود بهرامیان به بحث و تبادل نظر پیرامون نسبت میان تدیّن و تعقّل پرداختند. همچنین، نظریه عقلانیت و معنویت بهعنوان یکی از دیدگاههای مهم در این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
این نشست فرصتی برای واکاوی رابطه دین و خردورزی بود و تلاش شد تا از منظرهای مختلف، پیوند یا چالشهای این دو مقوله تحلیل شود. فضای علمی و گفتوگوی آزاد بین صاحبنظران، این نشست را به محملی برای اندیشهورزی و تبیین مباحث بنیادین در حوزه دین و عقل تبدیل کرد.
.
.
صوت سخنان حسین امامی، کیوان بلندهمتان، فرزاد حاجیمیرزایی و مولود بهرامیان در این نشست
صوت سخنان مصطفی ملکیان در این نشست
.
.
دوست دارم این گفتوگۆ را بشنوم
خیلی خیلی ممنون
تمام ادعای استاد ملکیان این است که قوام و بنای روشنفکری بر عقلانیت و دین تعبد است .
عده ای که دچار تعصب بوده ادعای ایشان را نقد کرده اند که در دین هم دارای باورهای عقلانی بوده که با عقل قابلیت اثبات دارد . در صورتی که ادعای آقای ملکیان این نیست که دین باورهایی ندارد که قابلیت اثبات عقلی را داشته باشند و تمام باورهای دینی ضد عقل و خرد ستیز یا عقل گریز و خردگریز هستند ؛ بلکه همه ی حرف ایشان این است که بنای دین در درجه ی اول بر تعبد است و شما باید باورها و ادعاهای آن خواه قابلیت اثبات عقلی داشته باشد خواه اصلا قابلیت اثبات عقلی و منطقی نداشته باشد را متعبدانه و بی چون و چرا بپذیرید . حال اگر برای برخی از باورها هم دلیل عقلی و اثبات عقلی پیدا شد که چه بهتر .
این ادعا را در اظهارات آیت الله مصباح یزدی در کتاب جنگ و جهاد در اسلام ایشان به خوبی مشاهده می کنیم که ایشان ادعا می کند عقل انسان قابلیت درک تمام حکمت های احکام دین را ندارد . و با این ادعا و منطق ایشان ادعا می کنند که ما باید احکام اسلام حتی آنها که در زمانه ی ما مورد نقد بوده و ممکن است ضد اخلاقی و ضد انسانی تلقی می شوند مثل حکم اعدام را بپذیریم چون عقل انسان ممکن است نتواند و نمی تواند حکمت همه ی این احکام را کشف کند .
این همان تعبدی است که استاد ملکیان در باب آن به درستی اشاره می کند که بنا و قوام دین بر تعبد است تا عقلانیت . و درستی ادعای ایشان را از ادعاهای آیت الله مصباح در باب آن هم احکام اجتماعی و سیاسی و جزایی اسلام می بینیم .