جهانبینی فلاسفهی پیشسقراطی و میراث آن
رضا یعقوبی
فلاسفهی پیشسقراطی اهمیت ویژهای در تاریخ اندیشه دارند. اندیشه آزاد بشر و تفکر عقلانی مستقل نخستین بار در افکار این فلاسفه تجلی یافت و سنگبنای هزارههای پرشکوه فکری آینده در این دوره نهاده شد. میراث فلاسفة پیشسقراطی تنها فلسفه نیست بلکه علم و پیجویی دانش به صورت مدون و جستجوی دانایی برای دانایی در این دوره شکل گرفت. به تعبیری میتوان گفت «میدانم که هیچ نمیدانم» سقراط، شعاری برای پیجویی بیپایان دانش بود و اعلام اینکه فلاسفه پیشسقراطی راهی را آغاز کردهاند که پایانی برای آن متصور نیست و توهم دانایی سدی در برابر بیشتر شدن دانایی خواهد شد.
با اینکه در اندیشه پیشسقراطی هنوز تمایز دقیق و صریحی بین علم و فلسفه و اسطوره پدید نیامده اما خطوط کلی رشتههایی که در دورههای بعد راه جداگانه خود را در پیش گرفتند، مشخص شد. آنها همچنین الهامبخش ارسطو در تمایز گذاشتن بین علل چهارگانه بودند. نقد ارسطو بر آنان، بیش از ارسطو مدیون خود آنان بود. هر یک از آنها علتی را برجسته کردند که ارسطو توانست بعدا با یک دستهبندی چهارگانه، نظام علت و معلول خود را سامان دهد. فلاسفه بزرگی هم از جمله هیوم، هگل و.. تحت تاثیر اندیشههای آنان قرار گرفتند که در زمرة میراث فلاسفه پیشسقراطی نقل میشود.
آنچه در این جلسه (که به همت انجمن علمی دانشجویان فلسفه دانشگاه تبریز برگزار شده) خواهید شنید مروری بر جهانبینی برخی از این فلاسفه و نیز میراث فکری و علمی آنها برای سدهها و هزارههای بعدی است.
.
.
۲۳دی ماه ۱۴۰۰
انجمن فلسفه دانشگاه تبریز
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | گوگلپادکست | کستباکس
دریافت صوت سخنرانی به صورت مستقیم
.
.
یکی از القائات یک قوم به اقوام دیگر! ما به دیگران اندیشه را یاد دادیم!
الحاد، توحید، تفکر و تعصب در همه تاریخ و در همه اقوام وجود داشته است. فاشیسمexpansionism , militarism برتری طلب و ضداندیشه با تسلط بر جهان پس از Age of discovery نسبت دادن چاپ به گوتنبرگ چیزی که از چینیها آموخته بود اما وامداری خود را به دیگران مانند اکثریت شخصیتهای مشهور بیان نکرد. مانند ویلیام هاروی که گردش خون صغیر توسط ابن نفیس در اعتبار کار مهم وی پنهان شد. یا هندسه مصرییان که به فیثاغورث محدود و انکار شد. علم مرایا tone down و اهمیت و بداعت opticsکلاسیک تأکید شد. علم توسط همگان و اندیشه از راه ملل متنوع رشد کرده است. delineation انحصار طلبانه و ناسیونالیستیک و یا racist مشخصا رسوا و irrational است. علم متعلق به همه بشریت است و توسط تمامی احاد ملل به پیش رانده شده است. اما استعمار انگلو ساکسونی با monopolize کردن تحصیلات و انتشار اطلاعات راه suppression و نسل کشی همچنین سد اندیشه و دانش را با تحریف تاریخ و مونوپولی تحصیلات یافته است. کما این که انحصار و کنترل dissemination of information انتشار اطلاعات تحت misnomer انتشار آزاد اطلاعات راه تحریف اخبار، روابط بین لملل و تاریخ دانش در جهان کنونی است. مضحک است که ایرانی با آمار جوامع قبلاا استعمارگرو اکنون انحصار طلب خود را می سنجد. آماری که ابزار کنترل اذهان masses اذهان جهانی است.