پیتر سینگر فیلسوفی که معمولا در صدر لیست تاثیرگذارترین افراد دنیا قرار میگیرد به خاطر دیدگاه فایده گرایی بحث برانگیز و در عین حال بسیار قانع کنندهاش شناخته شده است. اخلاق فایدهگرایانه بر این باور است که نتایج یک عمل مشخص کننده اخلاقی یا غیراخلاقی بودن آن عمل است. سینگر بر اساس این دیدگاه در موضوعات زیر،علاوه بر موضوعات دیدگاه، به بحث پرداخته است.
• عدم پرداخت ثروت اضافی به افراد نیازمند با گذشتن بی تفاوت از کنار کودکی در حال غرق شدن در یک دریاچه تفاوتی ندارد.
• پایان دادن به زندگی کودکی تازه به دنیا آمده و با معلولیت شدید قابل قبول است.
• رفتارجنسی با حیوانات چون شامل رفتار وحشیانه نسبت به حیوان است غیر اخلاقیست اینگونه رفتار تنها در فعالیتهایی که با رضایت طرفین است کاملا بدون ایراد است.
• حقوق حیوانات از نظر اخلاقی به اندازه حقوق انسانها دارای اهمیت است و اجتناب از این موضوع “تبعیض میان گونههای جانوری” است.
سینگر در شکل دادن به جنبش “نوع دوستی موثر” بسیار تاثیرگذار بوده است. این جنبش از اهدای 10 درصد از درآمدمان به سازمان های خیریهای که درعمل تاثیرگذار هستند دفاع میکند. او همچنین تأثیر عمده ای در بحثهای مرتبط با مزارع صنعتی، گیاهخواری و تغییرات آب و هوایی داشته است. از او به تازگی کتاب “اخلاق در دنیای واقعی” که متشکل از 82 مقاله کوتاه برای مخاطبان غیردانشگاهی است به چاپ رسیده است. این مقالات موضوعاتی از این دست را مورد بررسی قرار میدهند: آیا افراد با وزن بیشتر باید هزینههای بیشتری برای بلیت هواپیما پرداخت کنند، آیا زنای با محارم در بزرگسالان باید غیر قانونی شود، چرا بازسازی قسمتی از فیلم بتمن برای شاد کردن کودکی سرطانی استفاده نادرستی از پول بوده است.
سینگر واقعگراییست که با برخی از چالش برانگیزترین پرسشهای پیشروی بشریت دست و پنجه نرم میکند. او همچنین فردی بسیارخوشبین است. هر چند میگوید گفتمان سیاسی در ایالات متحده رسیده به سطح نازل جدیدی رسیده است، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا یک پیروزی ناامید کننده برای بیگانه ستیزی بود و نفوذ دولتهای راست افراطی رو به افزایش است ولی او باور ندارد وضعیت امروز ما نسبت به 10 ، 20، یا 40 سال پیش بدترشده است.
“من همواره نگاه خوش بینانهای نسبت به مقصدی که به سمت آن در حرکتیم داشتهام و تمایل داشتهام به پیشرفتهایی که به دست میآوریم با دید مثبت نگاه کنم،” او می گوید ” علیرغم اخبار جنگ در سوریه و حوادث بدی که در مکانهای دیگری در حال رخ دادن است به طور کلی جهان در وضعیت بسیار بهتری نسبت به ادوار گذشته قرار دارد. در یک یا دو دهه اخیر نسبت در هر دههی دیگری انسانهای کمتری از جنگ، نسل کشی و یا دیگر اشکال خشونت کشته شدهاند. این خبر باید مایه تسلی ما باشد.”
هر چند نگرانی درمورد تروریسم قابل درک است اما سینگر اشاره میکند که در نهایت این موضوع تهدیدی بالقوه برای ما نیست زیرا تعداد افراد کشته شده توسط تروریستها ” در مقایسه با تعداد افرادی که در حوادث رانندگی کشته میشوند بسیار کمتر است.”
و در حالی که بحران پناهجویی فعلی بدترین بحران پناهجویی از زمان جنگ جهانی دوم است سینگر اشاره میکند که در حال حاضر وجود دهها میلیون آواره در سراسر جهان قابل قیاس با صدها میلیون نفری نیست که در طول 50 سال گذشته از فقر شدید بیرون آمدهاند. او می گوید با توجه به این موارد جهان دارد جای بهتری میشود.
این درست نیست که بگوییم او به بحران پناهجویان فعلی بی اعتناست. سینگر پیشنهاد میکند که ممکن است تعداد بیشتر پناهجو در حال حاضر بخشی به این دلیل باشد که فرار از فاجعه آسانتر شده است و در دهههای گذشته “کسانی که آواره نمیشدند رنج بیشتری را با ماندن تحمل میکردند.” اگرچه جنگ داخلی در سوریه یک بحران انسانی غیر قابل انکار و وحشتناک است سینگر میگوید که این موضوع نباید این واقعیت را که در مجموع اوضاع جهان به آرامی رو به بهبود است را خدشهدار کند.
البته این حقیقت ما را از مسئولیتهای اخلاقیمان معاف نمیکند. سینگر اعتقاد دارد که وظیفه ما نسبت به مردمان سایر نقاط دنیا به همان اندازه وظیفه ما نسبت به کسانی است که در داخل کشورمان زندگی میکنند. اما او میداند که بیگانه ستیزی رواج پیدا کرده است، از جمله در سمت چپ دنیای سیاست (او ناامید است و اضافه میکند که برنی سندرز ” تا حدودی شبیه ترامپ” نگران است که فرصتهای شغلی در آمریکا در حال رفتن به خارج از این کشور است). بنابراین با توجه به پذیرش تعداد زیادی از پناهنجویان شاهد افزایش شدیدتر در احساسات خطرناک راستهای افراطی خواهیم بود، سینگر معتقد است که عملی ترین راه حل، کمک مالی به بزرگترین اردوگاههای پناهندگان در کشورهای کمتر مرفه و نزدیکتر به جنگ است.
بحرانهای انسانی در سراسر جهان تنها نگرانی دولتها نیستند. سینگر از فرد فرد ما میخواهد سالانه و به تدریج مقداری که به موسسات خیریه میپردازیم را افزایش دهیم (او 40٪ حقوق خود را در سال گذشته اهدا کرد). به طور مشابه او معتقد است که همه ما مسئولیتی اخلاقی جهت اجتناب از خوردن محصولات گوشتی و یا در حداقلیترین حالت خوردن حیوانات پرورش یافته در مزارع صنعتی داریم.
به طور مشابه در مورد حقوق حیوانات نیز سینگر دلایلی برای خوش بینی دارد. او میگوید “در طول 15 سال گذشته در اروپا قوانینی وضع شدهاند که به طوری موثر نحوه قانونی نگهداری حیوانات در مزارع صنعتی را تغییر داده است،”. “زمانی که در اوایل دهه هفتاد میلادی من شروع به فکر کردن در مورد حیوانات کردم مردم به من خندیدند و گفتند تو هرگز توان ایجاد تغییر را نخواهی داشت، تومیخواهی با یک صنعت بسیار بزرگ در بیفتی. اما در واقعیت جنبش حقوق حیوانات این را تغییر داد.”
وبه عنوان یکی از چهره های پیشرو در جنبش حقوق حیوانات، سینگر نیرویی عمده در پس این تغییرات بوده است. با توجه به اثرات و دستاوردهای مثبت سینگر در طول زندگیش، درک پافشاری خوش بینانهاش بر اینکه ما همچنان به رشد و بهبود در آینده ادامه خواهیم داد مشکل نخواهد بود. درست است که امروزه حوادث غم انگیز بسیاری رخ میدهد اما سینگر از دیدگاهی تاریخی و جهانی می گوید که “ما به راحتی می توانیم برخی امور را بزرگنمایی کنیم.”
.
.
The philosopher Peter Singer, who regularly tops lists of the most influential people worldwide, is known for his controversial, yet highly convincing, utilitarian outlook. Utilitarian ethicists believe that the consequences of an action determine whether or not it’s moral. Grounded in this discipline, Singer has argued, among other things, that:
- Failing to donate excess wealth to those in need is morally equivalent to walking past a fallen child in a pond and allowing them to drown.
- It’s acceptable to kill newborn babies with severe disabilities.
- Bestiality that involves cruelty to animals is immoral, but perfectly ok where it involves “mutually satisfying activities.”
- Refusing to treat animal rights as morally significant to human rights is “speciesism.”
Singer has been hugely influential in shaping the effective altruismmovement, which advocates donating 10% of your salary to specific charities that have significant practical impact. He’s also had a major impact in debates around factory farming, veganism, and climate change. He’s recently published a book, Ethics in the Real World, which consists of 82 brief essays written for a non-academic audience. The essays cover whether people who weigh more should pay more on planes, whether adult incest should be illegal, and why donating tobatkid was a poor use of money.
Singer is a realist who grapples with some of the most challenging questions facing humanity. He’s also very much an optimist. Though he says political discourse in the US has reached “a new low,” Brexit was a disappointing win for xenophobia, and far-right governments have growing influence, Singer simply doesn’t believe that we’re in a worse situation today than 10, 20, or 40 years ago.
“I’ve always had a reasonably optimistic view of where we’re going, and I’ve tended to look at the positive, in terms of progress that we’re making,” he says. “Globally, the world’s in a much better situation than it’s been in past periods, despite the headlines on the war in Syria and other places where bad things are happening. There have been fewer people killed in wars, or genocides, or other forms of violence in the last decade or two than there have been in any other decade. We ought to take consolation in that.”
And while the current refugee crisis is the worst since the Second World War, Singer points out that the tens of millions of people currently displaced worldwide are outweighed by the hundreds of millions who have been lifted out of extreme poverty over the past 50 years. On balance, he says, the world is getting better.
That’s not to say he’s unconcerned about the current refugee crisis. But Singer suggests that there may now be more refugees in part because it’s become easier to flee disaster and, in previous decades “those who were not displaced were suffering more by staying put.” Though the civil war in Syria is an undeniably terrible humanitarian crisis, Singer says it should not obscure the fact that the world is slowly improving overall.
This doesn’t absolve us of our moral responsibility, of course. Singer believes we have as much of a duty to those overseas as we do to those within our own country. But he recognizes that xenophobia is prevalent, including on the left (he’s disappointed, he adds, that Bernie Sanders “appealed in a somewhat similar way to Trump” to concerns that American jobs are going overseas). And so, given that accepting large numbers of refugees tends to result in surges in harmful far-right sentiment, Singer believes that the most practical solution is to fund the largest refugee camps in less-affluent nations closest to the conflict.
The humanitarian crises worldwide are not only a concern for governments. Singer calls on individuals to gradually increase the amount they give to charity every year (he donated 40% of his salary last year). Similarly, he believes everyone has a moral responsibility to avoid eating meat products or, at the very least, factory-farmed animals.
On the animal rights cause, too, Singer sees reasons for optimism. “Over the last 15 years or so, there’s been legislation that’s really changed the way animals can legally be kept in factory farms in Europe,” he says. “When I started out thinking about animals in the early 1970s, people laughed and said you’ll never change that, you’re trying to fight a huge industry. But actually the animal movement has changed it.”
And, as a leading figure in the animal rights movement, Singer has been a major force behind that change. Given the positive effects Singer’s achieved throughout his own life, it’s not hard to understand his optimistic insistence that we’ll continue to grow and improve in the future. True, there are many tragic events unfolding today, but from a global historical perspective, says Singer, “we can easily get things out of proportion.”
.
.
تاثیرگذارترین فیلسوف زندهی اخلاق می گوید که جهان در حال تبدیل شدن به مکانی بهتر است
مترجم: علی مشرفزاده
منبع: qz.com
.
.