دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، تحول فلسفۀ یونان در عالم اسلام و مسیحیت

دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، تحول فلسفۀ یونان در عالم اسلام و مسیحیت

جلسه نخست از دوره دوم نشست‌های افق گفتگو با عنوان تحول فلسفۀ یونان در عالم اسلام و مسیحیت سخنرانان : دکتر احمد عسگری، دکتر میلاد نوری و دکتر امیرحسین ساکت با حضور: دکتر محمد ایلخانی

برای شادتر بودن به توان خودتان اتکا کنید

برای شادتر بودن به توان خودتان اتکا کنید

پروردگارا! این متانتِ را به من عطا کن که آن‌چه را که نمی‌توانم تغییر دهم، بپذیرم! و این شجاعت را که آن‌چه را که می‌توانم، تغییر دهم! و این درایت را که بتوانم تفاوت این دو را تشخیص دهم!

الهی دانان و چالش غیر واقع گرایی

الهی دانان و چالش غیر واقع گرایی

فلسفه دین در سنت غرب از عقل برای پرداختن به ابعاد اصلی باور دینی استفاده می‌کند. این مقوله اساسا به مدعیات حقیقی دینی می‌پردازد و توجه چندانی به شناخت جامعه‌شناختی و فرهنگی ادیان ندارد که موضوع مورد بحث در دپارتمان های دین‌پژوهی است. امروزه از نگاه بسیاری افراد فلسفه دین راهی ایجاد می‌کند برای ژرف‌اندیشی […]

معرفی سیر مطالعاتی اقتصاد ؛ دکتر علی سرزعیم

معرفی سیر مطالعاتی اقتصاد ؛ دکتر علی سرزعیم

دانش اقتصاد در عین حال که شاید موفق‌ترین دیسیپلین علمی در علوم اجتماعی باشد با این مشکل مواجه است که روز به روز از قدرت مفاهمه و هم زبانی با توده مردم دور می‌شود. مقالات اقتصادی دیگر تفاوتی با نوشته رشته مهندسی برق ندارند و تمام آنها از ابتدا تا انتها سرشار از فرمول‌های سخت […]

نوشتار علیرضا علوی تبار با عنوان «دموکراسی، لیبرالیسم و نواندیشی دینی»

نوشتار علیرضا علوی تبار با عنوان «دموکراسی، لیبرالیسم و نواندیشی دینی»

دوست گرامی و اندیشمند دکتر آرش نراقی، در گفتار و نوشتاری تحت عنوان «روشنفکری دینی و نقش آن در آینده سیاسی ایران»کوشیده‌اند، صورت‌بندی روشنی از دیدگاه‌های دو تن از نواندیشان دینی برجسته و معاصر ایران (آقایان دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور) در مورد حکومت مطلوب ارائه کنند. پس از آن تلاش کرده‌اند نسبت […]

فلسفه چه اهمیتی در آموزش علم دارد؟

فلسفه چه اهمیتی در آموزش علم دارد؟

در هر ترم تحصیلی، من در دانشگاه نیوهمپشایر به دانشجویان دوره‌ی کارشناسی، «فلسفه‌ی علم» درس می‌دهم. اکثر دانشجویانی که این درس را بر می‌دارند دلیل انتخاب‌شان فقط گذراندن واحدهای عمومی اجباری است، و بیشترِ آن‌ها پیش از این هرگز به یک کلاس فلسفه نرفته‌اند.

نظر هر کسی محترم است؟ اصلاً و ابداً

نظر هر کسی محترم است؟ اصلاً و ابداً

کانورسیشن — هر سال می‌کوشم دست‌کم یک بار، دو چیز را روی دانشجویانم امتحان کنم. نخست آن‌که آنان را «فیلسوف!» خطاب می‌کنم؛ تعبیری که چندان جدی نیست، اما امیدوارم باعث تشویق آنان به فراگیری فعال شود. دوم، این بحث را پیش می‌کشم: «مطمئناً این عبارت را شنیده‌اید که ’هرکسی حق دارد نظری داشته باشد و اظهارش […]

خاموشی! هنگام حادثه؛ این بار حادثۀ آتنا!

خاموشی! هنگام حادثه؛ این بار حادثۀ آتنا!

از زمان دریافت خبر حادثۀ فاجعه‌بار دخترمان «آتنا اصلانی» مدام این شعر شاملو در ذهنم تکرار می‌شود: بر زمینه ی سُربیِ صبح سوار خاموش ایستاده است … «خدایا خدایا! سواران نباید ایستاده باشند هنگامی که حادثه اخطار می‌شود… کنارِ پرچینِ سوخته دختر خاموش ایستاده است و دامنِ نازکش در باد تکان می‌خورد خدایا خدایا …» […]

نسبی گرایی فرهنگی و اخلاق

نسبی گرایی فرهنگی و اخلاق

نسبی گرایی اخلاقی معمولا سه مدعا دارد: اخلاق تغییر می کند، ذهنی و فردی است. بنابراین برای نسبی گرا اخلاق با گذر زمان تغییر می کند. همچنین هیچ چیز خوب یا بدی وجود ندارد، افکار ما است که چیزی را خوب یا بد می کند. اخلاق فردی است یعنی برای هر کس تفاوت می کند. […]

مقاله سروش دباغ با عنوان ذات دین

مقاله سروش دباغ با عنوان ذات دین

اشاره. طی سالیانِ اخیر، در برخی از مقالاتم در حوزۀ نواندیشی دینی، با وام کردنِ مفهوم « شباهت خانوادگی»[1] از فلسفۀ ویتگنشتاین و برکشیدنِ آموزه های نومینالیستی، به نقد تلقیِ ذات گرایانه از دین همت گمارده ام.[2] در این میان، خصوصا در ماه های اخیر، با پرسش های متعددی دربارۀ حدود و ثغور موضع نومینالیستیِ […]