درس‌گفتارهای «مرز دانایی و حد نادانی» از میلاد نوری

درس‌گفتارهای «مرز دانایی و حد نادانی» از میلاد نوری

انسان نه تنها می تواند از موضوعات گوناگون پرسش کند و دانشی درباب آن ها دانشی به دست آورد؛ بلکه می تواند تحقیق کند که چگونه توانسته یا می تواند به چنین دانشی دست یابد. لازمۀ این هردو، آگاهی نخستینی است که انسان به یاری آن، معرفت را جستجو می کند. در طول تاریخ، انسان تلاش کرده است که به فهم مطلقِ واقعیت و آنچه در حیطۀ آن است دست یابد؛ اما چه بسیار که دچار خطا و کژی شده است. خطاها و کژی های معرفتی، انسان را برآن داشته است که به مطالعۀ خودِ «معرفت» روی آورد؛ چراکه پنداشته است اگر سازوکار کسب معرفت را به درستی بازشناسد و به فهم جوانب آن نائل آید از خطا و اشتباه در امان خواهد ماند، تا دیگر قضایای درست را نادرست نینگارد و قضایای نادرست را درست نپندارد. همین امر به ایجاد شاخۀ فلسفی «معرفت شناسی» منجر شده است. بااین-حال، خودِ معرفت شناسان نیز دچار خطا و اشتباه بوده اند. عدم توفیق اندیشمندان در شناخت واقعیت، و نیز بروز خطا و اختلاف در تبیین هستی و چیستی خودِ معرفت، باعث شده است تا برخی متفکران در امکان حصول شناخت تردید نمایند و در وادی شکاکیت گام نهند؛ و عده ای نیز نه تنها امکان معرفت را زیر سوال برده اند، بلکه واقعیت و موضوع معرفت را انکار کرده و به سفسطه روی آورده اند. سفسطه و شکاکیت ناشی از ناکامی در فرآیند شناخت جهان و عجز از تبیین چراییِ خطا، اشتباه و اختلافات در حیطۀ معرفت بوده است. ازاین رو، طبیعی است که مباحث مربوط به آنها هم بخشی از معرفت شناسی باشد. آدمی که نمی تواند آگاهی نخستین و ابتدایی اش را انکار کند، تلاش کرده است تا از حرکت بازنایستد و از سفسطه و شکاکیت عبور نماید. این تلاش هرچه هست، با چنین سوالاتی قرین خواهد بود: مرز آگاهی کجا است؟ سفسطه و شکاکیت چیست؟ آیا امکان حصول معرفت وجود دارد؟ شناختن چه معنایی دارد؟ ما چه چیزهایی را می-شناسیم؟ اگر شکاک نباشیم، رئالیست هستیم یا ایده¬آلیست؟ تغییر و نسبیت در معرفت چه معنایی دارد؟ گفتگوی معرفتی چگونه ممکن است؟ در مجموعه درس‌گفتارهای گفتگو محور «مرز دانایی و حد نادانی» چنین سوالاتی را موضوع بررسی قرار دادیم.

.


.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه اول

سفسطه – سوفسطایی – سوفسطائیان

۱۶ مهر ۹۷

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه دوم

شک – شکاکیت – تعلیق حکم – Skepticism – پیرون – تیمون

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه سوم

شک – دکارت‌ – شکاکیت – خواب – اهریمن‌ – فریبکار

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه چهارم

واقعیت – تصور و تصدیق – مستقل از ذهن – آگاهی وجود

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه پنجم

باور صادق موجه – صدق واقعی – صدق اتفاقی – صدق کاذب – تبیین توجیه – کارایی معرفت

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه ششم

مبانی معرفتی ریاضیات – سیرتحول ریاضی – صدق محلی – صدق مطلق – افلاطون گرایی – فرمالیسم – صورت گرایی – مفهوم گرایی – شهود گرایی – Zermelo Frankel

با حضور دکتر علی صادق دقیقی

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه هفتم

سیرتحول فیزیک – جزء لایتجزا (تئوری نیوتن) – نسبیت انیشتن – نظریه کوانتوم (تئوری ریسمان‌ها)

با حضور دکتر علی صادق دقیقی

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه هشتم

مبانی معرفتی علوم انسانی – اتحاد آگاهی و جسم یا نفس وبدن – صیانت ذات – قواعد علیت – روانشناسی – فیزیولوژی – جامعه شناسی

.

درس‌گفتار «مرز دانایی و حد نادانی» – جلسه نهم

پنج اصل بدیهی – باور مطلقاٌ یقینی – نقدنسبی انگاران

۱۲ آذر۹۷

.

.


.

درس‌گفتارهای «مرز دانایی و حد نادانی» از میلاد نوری

برگزار شده در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی

نویسنده: میلاد نوری

.


.

6 نظر برای “درس‌گفتارهای «مرز دانایی و حد نادانی» از میلاد نوری

  1. باسلام
    بسیارمطالب خوبی بود,جناب دکترمیلادنوری
    به نظرمن معنای صدق درریاضیات هم درون مدلی است وهم بیرون مدلی است.درریاضیات ,بعدازکانت “ریاضیات” دو تکه شدوبعدازقرن ۱۹چندتکه شد,دچارکثرت گرایی.جنابعالی دربحث تلاش میکنیدکه ریاضیات رابه بحث وحدت وجود بکشانید,تلاش جنابعالی قابل تقدیراست.
    چنداشکال درزمینه آموزش ریاضیات درایران وجوددارد.
    ۱- درس فلسفه دررشته ریاضی دردبیرستان وجودندارد,این فقدان موجب شده است که تیزهوشان کشور رابطه تعاملی بین فلسفه وریاضیات ندارند.
    ۲-طلبه های حوزه علمیه باید موظف شوند ریاضیات بیاموزند,درصورتیکه متاسفانه اینگونه نیست.
    ۳-دانشجویان دوره دکتری فلسفه علم بایدموظف شوند دردروس فلسفه دانشگاه هاشرکت کنند,که متاسفانه اینگونه نیست.
    این جدایی ریاضیات ازفلسفه به شدت به هردو درکشور لطمه زده است.
    موفق باشید.

  2. باعرض سلام و ادب حضور استاد جوان و فرهیخته جناب آقای دکتر میلاد نوری عزیز
    سعادتی بود در این سلسله درسگفتارها: مرزدانایی، حدنادانی در ۹ جلسه از مباحث و مطالب بسیار خوب و ارزشمند مطرح شده استفاده کردم.امیدوارم همواره سلامت و موفق و پیروز باشید.

  3. عالی بود,جناب دکتر میلاد نوری

    بسیار استفاده بردم.
    در پناه حق, موفق و پاینده باشید.

  4. سلام.
    هر نه پرونده را کامل گوش کردم.
    کار بسیار باارزشی بود و از نگاه من، فلسفی‌ترین کار و کلاسی بود که در صدانت یافتم.
    امیدوارم همگی رستگار شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *