وبینار ابوعلی گلزاری با عنوان «اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماند»

وبینار ابوعلی گلزاری با عنوان «اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماند»

وبینار «اقتصاد چرخشی در مدیریت پسماند» به همت «انجمن علمی دوست‌داران محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف» و با ارائه دکتر ابوعلی گلزاری در 6 آذر 99 برگزار شد که در آن به بررسی ابعاد اقتصادی مدیریت پسماند در صنعت (به ویژه از دیدگاه اقتصاد چرخشی) پرداخته شد.

نشست روشنفکری دینی و فقه

نشست روشنفکری دینی و فقه

در نشست «روشنفکری دینی و فقه» دیدگاه شادروان دکتر داود فیرحی[1] در خصوص موضع روشنفکران دینی دربارۀ نسبت فقه و اخلاق مطرح شد و از سوی حاضران مورد بررسی و نقد قرار گرفت. این نقدها عمدتا در خصوص مدعیاتی بود که در قالب پاسخ به سوالات زیر صورت گرفت: 1- آیا روشنفکران دینی ما، می‌خواهند […]

سلسله نشست‌هایی با پروفسور مایکل روس؛ جلسۀ سوم: استعاره و لفظ در کتاب مقدس. نظریۀ طراح هوشمند در امریکا

سلسله نشست‌هایی با پروفسور مایکل روس؛ جلسۀ سوم: استعاره و لفظ در کتاب مقدس. نظریۀ طراح هوشمند در امریکا

سلسله نشست‌هایی با پروفسور مایکل روس جلسۀ سوم: استعاره و لفظ در کتاب مقدس. نظریۀ طراح هوشمند در امریکا بسمه‌تعالی مصاحبه با آقای مایکل روس، فیلسوف علم و زیست‌شناسی مصاحبه‌کننده: معصومه شاه‌گردی، مؤلف و مترجم تاریخ انجام مصاحبه: 29 مرداد 99

نوشتار مالک حسینی با عنوان «ما را چه به نبردهای اجدادمان؟!»

نوشتار مالک حسینی با عنوان «ما را چه به نبردهای اجدادمان؟!»

ما را چه به نبردهای اجدادمان؟! مالک حسینی مالک حسینی: نشریۀ Documento در آتن (7 نوامبر2020)، در واکنش به کسانی که دوهزار و پانصدمین سالگرد پیروزی یونانیان بر ایرانیان را در نبردهای ترموپیل و سالامیس جشن گرفته‌اند، مجموعه‌مطالبی را منتشر کرده است، از جمله یادداشتی کوتاه از من؛ این یادداشت به آلمانی نوشته شده و […]

نوشتار محمد قطبی با عنوان «الهیات دوبنی؛ مباحث الهیاتی» ۱

نوشتار محمد قطبی با عنوان «الهیات دوبنی؛ مباحث الهیاتی» ۱

در ۱۲ مقاله نخست، طی سه فصل، به احیای بعد اجتماعی-سیاسی دین در جریان نواندیشی دینی در سه ساحت جهان‌بینی (توحید وجود)، سلوک عرفانی ( عرفان اجتماعی) و الاهیات ( الهیات رهایی‌بخش تعاونی)، به بازخوانی میراث نواندیشان متقدم پرداخته شد. سپس با تاکید برآنکه نواندیشان متقدم بر وجوه اجتماعی دین تاکید بیشتر داشتند و نواندیشان […]

نوشتار مصطفی سلیمانی با عنوان «فقر و ناکارآمدی تربیت اخلاقی»

نوشتار مصطفی سلیمانی با عنوان «فقر و ناکارآمدی تربیت اخلاقی»

فقر و ناکارآمدی تربیت اخلاقی مصطفی سلیمانی دانش‌آموخته فلسفه اخلاق [email protected]   *اشاره در فرهنگ‌ها «فقر» را سوراخ معنا کرده‌اند، اما این کلمه در میان اعراب تعبیر زیباتر و جامع‌تری دارد. اعراب به هر سوراخی فقر نمی‌گویند. آن‌ها وقتی از واژه فقر استفاده می‌کنند که سوراخ‌هایی به طور منظم و پشت سر هم در جایی […]

انتشار اولین شماره‌ی فصلنامه نگاه آفتاب

انتشار اولین شماره‌ی فصلنامه نگاه آفتاب

فصلنامه نگاه آفتاب با موضوع میراث مولانا و آموزه های عارفان به جمع مطبوعات پیوست. نگاه آفتاب می کوشد با رویکردی عقلانی، معنوی و انتقادی، ذخیره و ظرفیت سنت عرفانی را در سایه نیازها و بایسته های انسان امروز بازخوانی کند. محمد تقی پورنامداریان، نصرالله پورجوادی، مصطفی ملکیان، محمد استعلامی، محمد صنعتی، مقصود فراستخواه، توفیق […]

مقاله فرهاد شفتی با عنوان «قرآن، انحصارگرا یا کثرت‎گرا؟»

مقاله فرهاد شفتی از «قرآن، انحصارگرا یا کثرت‎گرا؟»

قرآن، انحصارگرا یا کثرت‎گرا؟ فرهاد شفتی مطلبی که پیش از این دربارهٔ کثرت‌گرایی دینی نوشته بودم [1] ضمن نقد انحصارگرایی دینی، سعی کردم به نقدهایی نظری (عقلی) به کثرت‌گرایی، پاسخ نظری (عقلی) دهم. در آن نوشته وعده دادم که در فرصتی دیگر به این پرسش بپردازم که قرآن انحصارگراست یا کثرت‌گرا. نوشتار حاضر به این […]

گفت‌وگو با فریتهوف شوآن در باب معنویت، هنر و نخستینگی

گفت‌وگو با فریتهوف شوآن در باب معنویت، هنر و نخستینگی

«ارزش انسان در مواجهه با امر مطلق است»، گفت‌وگو با فریتهوف شوآن در باب معنویت، هنر و نخستینگی[1] ترجمه‌ی طاها عبداللهی گفت‌وگوی پیشِ‌رو آیینه‌ای است برای شناختِ اجمالی آرا و نظراتِ فریتهوف شوآن (1907-1998) عارف، دین‌شناس، فیلسوف، نقاش و شاعرِ سوییسی، در باب دغدغه‌های اصلی سنت‌گرایان، یعنی متافیزیک، هنر و زیبایی. تا جایی که صاحبِ […]

درس‌گفتارهای دیباچه‌ای به الهیّاتِ کمال (صفات خدا) از یاسر میردامادی

درس‌گفتارهای دیباچه‌ای به الهیّاتِ کمال (صفات خدا) از یاسر میردامادی

خدای ادیان ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) عموماً دارای صفات کمال تصویر می‌شود، صفت‌هایی مانند قدرت مطلق، علم مطلق، خیرخواهی محض و غیره. اما هر کدام از این صفات کمال به چه معنا است و آیا تصور هر کدام از این صفات به تنهایی منطقاً ممکن است؟ مثلا آیا منطقاً ممکن است که کسی به […]