سخنرانی دکتر عبدالحمید ضیایی با عنوان “سهروردی، الاهیات سلطنتی و مسالهی خیال”
سهروردی سقراط جهان اسلام است. باید با نگاهی موشکافانه زندگی فیلسوف و عارف جوانمرگ جهان اسلام، شهاب الدین سهروردی و در نگاهی کلان تر پدیده ی جوانمرگی فرهنگی را در این دیار بررسی کرد .در فاصله ی دو قرن عارفان و متفکران بزرگی مثل منصور حلاج، عین القضات همدانی و سهروردی به تهمت بددینی گرفتار آمده و کشته ی تیغ تکفیر شدند. در روزگاری که امام محمد غزالی با حمایت خلفای عباسی، پنبه ی فلسفه را زده بود و کسی یارای دم زدن از فلسفه نداشت، سهروردی به احیاء تفکر همت گماشت.
حکمت اشراقی سهروردی نقطه ی تلاقی فلسفه و عرفان است. می توان گفت تلفیق این دو ــ یا نقطه ای بینابین این دو ـــ است که حکمت اشراق نام گرفته است. برخلاف عارفان عقل ستیز و عقل گریز دیار ما، شیخ شهید منافاتی میان فلسفه و عرفان نمی بیند و نظام فلسفی او بر استدلال و کشف و شهود، به شکل توامان مبتنی است. “حکیم متأله” تعبیر سهروردی برای عارف – فیلسوف است. سهروردی علاوه بر دو عالم غیب و شهادت، کاشف جهان سومی است به نام عالم خیال منفصل یا اقلیم هشتم . نقطه ی کانونی و مرکزی این سخنرانی، معرفی و بررسی گزارش سهروردی درباره تجارب و دیدارهای عرفانی اش در اقلیم هشتم است که نباید با این تجارب، به روش تفسیر ادبی و رویکرد مجازی – استعاری مواجه شویم . بلکه باید با واقعی انگاشتن تجارب بر مبنای تفاوت های موجود بین جهان خیال منفصل با دنیای خود، به تعبیر این دیدارها بپردازیم.
.
.
صوت سخنرانی “سهروردی، الاهیات سلطنتی و مسالهی خیال”
.
.
سخنران: دکتر عبدالحمید ضیایی
“سهروردی، الاهیات سلطنتی و مسالهٔ خیال”
انجمن مثنوی پژوهان اصفهان، هشتم مردادد 1395
.
.