هدف این مقاله (تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی) اشاره به مشکلی است که معمولا در مسئله معقولیت باورهای دینی نادیده گرفته میشود، و آن نفوذپذیریِ شناختیِ تجاربِ دینی است. ادعای اصلی من این است که بحثهای اخیر مربوط به معقولیت باورهای دینی بیشتر بر وجه خروجی تشکیل باورهای دینی تمرکز کرده و در نتیجه، از وجه ورودی آن – یعنی تجاربی که بر مبنای آنها باورهای دینی شکل میگیرند- غفلت کردهاند. اگر ثابت شود که تجارب دینی میتوانند در معرض نفوذ شناختی قرار بگیرند، این امر لوازم مهمی را برای معقولیت باورهای دینی و همچنین اهمیت معرفتی تنوع دینی در پی خواهد داشت. بنابر نظریه نفوذپذیری شناختی، همانگونه تجارب حسی بر باورها و خواستههای ما تأثیر میگذارند، حالات شناختی ما نیز تأثیرِ درونیِ علّی بر تجاربِ ادراکی خواهند داشت. بدین ترتیب، حالات پس زمینهایِ فرد میتوانند محتوای تجربه ادراکی او را دگرگون سازند. این امر، تحت شرایطی، به کاهش ظرفیت و والانس معرفتی تجربه حسی میانجامد. نظریه نفوذپذیری شناختی در مورد تجارب دینی نیز قابل تطبیق است. هدف از این مقاله بررسی شرایطی است که تحت آن شرایط، نفوذ شناختیِ حالاتِ ذهنی فرد ممکن است به کاهش ظرفیت معرفتی تجربه دینی بینجامد.
.
.
فایل PDF مقاله “تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی” از سرور اول | سرور دوم
زبان مقاله: انگلیسی
.
.
تنوع دینی: نفوذپذیری شناختی ادراکات دینی
نویسنده: حمید وحید دستجردی
Religious Diversity: The Cognitive Penetrability of Religious Perception
Faith and Philosophy
March 2018
.
.