خانهی فرهنگی غدیر در رمضان سال ۱۴۰۱ خورشیدی سه مجموعهنشست با محور موضوعات دینپژوهانه برگزار کرد. در مجموعهنشست یکم، یاسر میردامادی در دو شب با عنوان «مسئلهی فلسفی دعا» به بررسی چگونگی سازگاری خدا و دعا پرداخت؛ در مجموعه نشست دوم، فرهاد شفتی با عنوان «سوی نقش نامنقش» به رازآمیز بودن “حقیقت مطلق” با تکیه بر “الحمدلله” پرداخت و مفهوم تعبد را واکاوی کرد؛ و در مجموعهنشست سوم، زهیر میرکریمی در دو شب با عنوان «قرآن و زیرمتنهای آن» پس از معرفی مبانی نظری «بینامتنیّ» نسبت قرآن با متون معاصر با قرآن و پیش از قرآن را بررسی کرد.
.
.
درسگفتار اول مسئلهی فلسفی دعا
یاسر میردامادی
۱۷ و ۲۴ فروردین ( ۴ و ۱۱ رمضان)
جلسهی اول از بحثی دوبخشی در باب مسألهی فلسفی دعا که به تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ خورشیدی به دعوت خانهی فرهنگ غدیر به شکل مجازی ارائه شد. در این بحث، یاسر میردامادی ابتدا با تعریف دعا آن را از دیگر کنشهای آیینی متمایز کرد و سپس دو مشکلی را که مفهوم دعای مستجاب برای الهیات ادیان ابراهیمی پدید میآورد، توضیح داد: ۱. مشکل ناسازواری خدای تآثرناپذیر و تغییرناپذیر با دعا، ۲. مشکل ناسازواری علم مطلق پیشین الهی با دعا. در جلسهی دوم تلاشها برای حل این ناسازواریها بحث خواهد شد.
.
درسگفتار دوم سوی نقش نامنقش
(خوانش فرادینی از سورهی حمد، برای بهرههای درون دینی)
فرهاد شفتی
۲۹ و ۳۱ فروردین – ۲ اردیبهشت (شبهای قدر)
صوت نشست اول: ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
در نشست اول رازآمیز بودن “حقیقت مطلق” را با تکیه بر “الحمدلله” و مرور قرآن و برخی گفتههای دروندینی و فرادینی دراینباره بحث کردیم.
صوت نشست دوم: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
در نشست دوم، و بر همان منوال نشست اول، آن افقی از هستی را که حمد در سورهی فاتحه به آن نظر دارد جستجو و بحث کردیم.
صوت نشست سوم: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
در نشست سوم (آخر) به مفهوم تعبد پرداختیم و آن را از نگاهی دروندینی و نیز فرادینی واکاوی کردیم. در پایان سعی کردم به پرسشهای شرکتکنندگان پاسخ دهم.
.
درسگفتار سوم قرآن و زیرمتنهای آن
زهیر میرکریمی
۶ و ۷ اردیبهشت ( ۲۶ و ۲۷ رمضان)
بخش یکم، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
بخش دوم، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
.
.
کانال تلگرام جمعیت خیریهی غدیر
.
.