چه راههایی برای بهتر شدن پیش روی نقد موسیقی ما است؟ پاسخ به این سوال به ظاهر ساده نیازمند بررسی دقیق وضعیت معاصر نقد موسیقی و نیز شناخت بعضی از گرهها و دشواریهای پیشِ روی نقد موسیقی در ایران است. از همین رو در سال 1394 در یک رساله با عنوان «جستار خُرد در بِهكَرد نقد موسیقیِ ما» (در چهار گفتار) به این موضوع پرداخته و پیشنهادهایی مطرح شده است که برخی از آنها در همین بازهی پنج سالهی پس از چاپ رساله محقق شده و برخی دیگر نیز همچنان منتظر تحقق ماندهاند. مطالعهی این جستار که از طریق پیوندهای زیر در دسترس است ما را به دنیای تحلیلی از وضعیت موجود میبرد و در نهایت شمایی از سرزمین هنوز نیامدهی نوعی نقد موسیقی ترسیم میکند که «بهتر» خوانده شده است.
آروین صداقت کیش، منتقد، محقق موسیقی و آهنگساز، متولد سال ۱۳۵۳ میباشد. وی در سال ۱۳۶۶ فعالیت هنری خود را آغاز نمود. آروین صداقت کیش از سرآمدان حوزه پژوهش موسیقى است که با انتشار بیش از ٢٠٠ مقاله تخصصى به زبانهاى فارسى و انگلیسى از پرکارترین پژوهشگران موسیقی کشور درسال های اخیر میباشد.
صداقت کیش چهره آشناى نشریات موسیقى است. او عضو شوراى نویسندگان نشریات فرهنگ و آهنگ، فصلنامه مهرگانى، نقد نو، گفتگوى هارمونیک و … میباشد. نوشتههاى او را در بسیارى از نشریات سراسرى کشور مىتوان جست.
صداقت کیش همچنین عضو بخش پژوهش گروه موسیقی یار آوا و از مولفان “کتاب سال شیدا” و داور دو دوره جشنواره وبسایتها و وبلاگهاى موسیقى ایران بوده است. به نظر میرسد وی اولین کسی باشد که به تدریس نقد موسیقی در ایران پرداخته است.
.
.
جستار خُرد در بِهكَرد نقد موسیقیِ ما (بخش اول)
فصلنامهی موسیقی ماهور شمارهی ۶۹ / پاییز ۱۳۹۴
.
.
جستار خُرد در بِهكَرد نقد موسیقیِ ما (بخش دوم)
فصلنامهی موسیقی ماهور شمارهی ۷۰ / زمستان ۱۳۹۴
.
.