
دکتر محمدامیر قدوسی در تاریخ ۲ دیماه ۱۴۰۳، به دعوت انجمن علمی فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران، در یک سخنرانی ۷۰ دقیقهای، قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را از منظر فلسفه حقوق و حقوق عمومی مورد بررسی قرار داد. وی در این سخنرانی بیان کرد که به دلیل درآمیختگی امر عمومی و خصوصی در این قانون و خروج آن از کارویژههای دولت بیطرف، این قانون از جنبه اخلاقی قابل دفاع نیست. همچنین، از دیدگاه پیامدگرایانه و مصلحتاندیشانه، آن را ناکارآمد ارزیابی کرد و توضیح داد که چنین رویکردهایی علاوه بر افزایش رویگردانی از حجاب شرعی، به گسترش نفاق و ریا در جامعه و در نهایت، بدنامی و منفوریت اقشار متدین منجر خواهد شد.
در پایان، دکتر قدوسی با اشاره به برخی مصادیق، یادآور شد که حتی از منظر فقهی و دروندینی نیز درباره گستره حجاب شرعی میان فقها اختلاف نظر وجود دارد.
.
.
صوت سخنرانی محمدامیر قدوسی با عنوان «نگاهی فلسفه حقوقی به لایحه مربوط به حجاب»
.
.


* تصاویر با هوش مصنوعی رنگی شده است.
.
بعد از آنکه بنیانگذار جمهوری اسلامی، کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب و در تاریخ ۱۵ اسفند ۵۷، در مدرسه فیضیه قم و در جمع روحانیان، به لزوم برقراری حجاب اجباری در ادارات اشاره کردند و گفتند:
“وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه هاى اسلامى نباید زن هاى لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.”
تعداد زیادی از دختران دانشآموز، دانشجویان و زنان شاغل که عمدتا از طبقه متوسط تحصیلکرده بودند، در روز ۱۷ اسفند ۱۳۵۷ که مصادف با ۸ مارس و روز جهانی زن بود، برای بزرگداشت این روز و نیز اعتراض به تلاش برای برقراری حجاب اجباری به خیابان ها آمدند. آنها شعار میدادند:
« مرگ بر ارتجاع»
«آزادی جهانیست / نه شرقیست نه غربیست»
«ما انقلاب نکردیم / تا به عقب برگردیم»
«در طلوع آزادی / جای حق زن خالی»
تصاویر فراوانی از این راهپیمایی ( که در روزهای بعد هم تکرار شد) ثبت و ضبط شده است. اما این دو عکس خاص از ماجراهای آن روز، شهرت فراوانی پیدا کردهاند و بیش از سایر عکسها دیده شدهاند.
در این دو عکس ملیحه نیکجومند با نام هنری شیده رحمانی، بازیگر تئاتر، در حالی که برای اعتراض و شعاردادن علیه حجاب اجباری بر روی یک مینیبوس رفته است، در حال گفتوگوی اعتراضی و پرحرارت با یک مرد روحانی است.
.
.
روشنفکری ایران و گدایی فکر از movement شکست خورده صدها سال پیش اروپا.
این فاشیسم است که جهانی است و تخت نام آزادی همه را ساکت میکند
Eliminationism
Foot dragging
برخورد حذفی و انتشار سلیقه ای و انتخابی و طول دادن انتشار مطالب عقلانی، تجربی غیر main stream یا جریان غالب،
روش به کار رفته شبکه های اجتماعی برای القاء سلیقه توهمی جامعه pseudo-modernistمقلد و تحقیرکننده خود، فرهنگ خود و توان ملیت خود
Maximum Pressure on Iran Means Imposing Costs on China
The collapse of Iran’s oil revenues from China would intensify economic pressure while Iran reckons with a political crisis and security meltdown exacerbated by Israel’s successes.
Nate Sibleyl
The Iranian regime has never looked so weak and vulnerable, with its empire of terror in tatters (thanks to Israel) and mounting crises at home (thanks to its corruption). Amid the doom and gloom, Iranian elites have at least been able to count on the continued flow of oil revenues needed to line their own pockets, repress the Iranian people, and pursue nuclear weapons.
Huston think-tank
مقاله را مطالعه بفرمایید و بیاندیشید که دکتر نویسنده مقاله منتشر شده توسط صدانت چرا شأن collude حامی بیگانه و مهاجم به کشور خود را دارد