«خیلی دور، خیلی نزدیک» عنوان مجموعهای از گفتوگوهای زندهی مجموعهی دورنما در محیط اینستاگرام است که از زمستان ۱۴۰۰ آغاز شده است و در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه دارد. در هر نشست از این مجموعه، میزبان به سراغ یکی از دینپژوهان و اسلامپژوهان ایرانیِ ساکن خارج از ایران میرود و پس از آشنایی با کارنامهی علمی و پژوهشیِ او، در موضوعی خاص پرسشهایی درباره دینپژوهی و اسلامپژوهی مطرح میکند. در پایان هر نشست همراهان و مخاطبان در محیط اینستاگرام میتوانند پرسشهای خود را با مهمان مطرح کنند.
تاکنون ۶ نشست از این مجموعه برگزار شده است و برنامهی نشستهای آینده در شبکههای اجتماعی دورنما اعلام خواهد شد. مهمانهای این نشستها از این قرار بودهاند:
.
نشست یکم | مجید سلیمانی از پاریس در فرانسه | «قرآن مورخان»: تفسیری تاریخی–انتقادی
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
نشست دوم | مجید دانشگر از فرایبورگ در آلمان | مدافعهجوییهای آشکار و پنهان در اسلامپژوهی
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
نشست سوم | مجید منتظرمهدی از آکسفورد در انگلستان | عربستان در دوران باستان متأخر
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
نشست چهارم | کیانوش رضانیا از بوخوم در آلمان | زردشتیان و مسلمانان در بغدادِ سدهی سوم
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
نشست پنجم | لیلا الحق از ملبورن در استرالیا | نسخهپژوهی از مکه تا ملبورن
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
نشست ششم | بهمن ذکیپور از چیبا در ژاپن | ایزوتسو: اسلامپژوهی و فلسفهی شرقی
دریافت فیلم از تلگرام | مشاهده در یوتیوب | مشاهده در آپارات
دریافت مستقیم فایل صوتی | شنیدن صوت در انکر
.
میزبانی گفتوگوها را زهیر میرکریمی، دانشآموختهی فلسفه و دینپژوهِ ساکن ملبورن در استرالیا، بر عهده دارد.
.
.
«خیلی دور، خیلی نزدیک»: مجموعه نشستهای دورنما با دینپژوهان و اسلامپژوهان ایرانی ساکن خارج از ایران، به میزبانی زهیر میرکریمی
منبع: دورنما و عنقاء
.
.
ْسلام و درود میفرستم.
ممنونم از شما(صدانت) و آقای دانشگر و آقای میرکریمی.
من گفتگوی این دو بزرگوار را گوش کردم. تلاش آقای دانشگر، تاکید بر باز کردن گارد حوزویون یا حوزوی اندیشان بود در برابر تحقیقات جدی و علمی اسلام شناسی، مخصوصاتفسیر.
اما اشکال در اینجا است که وقتی به ریشهها بپردازیم، همهی این بحثها شکل دیگری خواهند گرفت و از جنبه های تاریخی نور دیگری بر هر یک از تفاسیر انداخته خواهد شد که آنهارا در نسبت با قدرتهای حاکم(اعم از سیاسی، عرفی و مذهبی) خواهد سنجید و از آن پس در فیلولوژی غرق نخواهند شد. در واقع شان نزول هر یک از تفاسیر مشخص خواهد شد.
پس آن چیزی که الان اصل است ریشهها است. ریشه یعنی وثاقت تاریخی آنچه که به نام اسلام و قرآن، در دورهی تاسیس (۲۰۰) سال بعد از هجرت معرفی شده.
این وثاقت بحث اصلی است و باقی قضایا حرف یاوه است اگر که خود متن مقدس و تاریخ تکوین دین را آنطور که تا بهحال برای ما تعریف کرده اند، بدیهی و سند فرض کنیم.
مثل این است که کسی دروغی بگوید و ما بر اساس آن دروغ احتمالی، ساختمانی را بر رویش بنا کنیم و بعد، ابعاد و معماریِ آن ساختمان پوشالی را مورد تحلیل قرار بدهیم.
معماری و ابعاد موقعی میتواند زیر ذره بین برود که یک نگاه اصلی ما به قدرت های حاکم روز باشد و معماری را با توجه به آنها و خواست آنها ارزیابی کنیم.
در پایان باز هم بر روی مطالعهی بعضی از کتابهای اولیگ در این فهرست تاکید میشود، مخصوصا اول از همه، از بغداد به مرو:
https://www.kandokav.net/?p=659
با احترام