معرفی کتابهای تامس نیگل ترجمه شده توسط جواد حیدری

معرفی کتابهای تامس نیگل ترجمه شده توسط جواد حیدری

تامس نِیگل فیلسوف آمریکایی که در حال حاضر استاد فلسفه و حقوق در دانشگاه نیویورک است. او در زمینه فلسفه ذهن، فلسفه سیاسی ، فلسفه اخلاق و معرفت شناسی پژوهش می‌کند. شهرت او بیشتر به خاطر نقد تبیین های تقلیلگرایانه از ذهن بویژه در مقاله «خفاش بودن چه کیفیتی دارد» و دستاوردهایش در زمینه اخلاق وظیفه گرا است. او در فلسفه اخلاق از امکان دیگرگزینی دفاع می‌کند.

معرفی کتابهای تامس نیگل ترجمه شده توسط جواد حیدری

۱_ کتاب ذهن و کیهان

نیگل در «ذهن و کیهان» می‌خواهد به ما بگوید که جهان‌نگری‌ به دست‌آمده از نظریّه‌ی تکاملی ناقص است و چیزهای مهمی مانند آگاهی، شناخت، و ارزش را از قلم می‌اندازد. با نقدِ این نظریّه‌ی غالب و فراگیر، ما را به این سمت و سو می‌کشاند که جهان واقعاً جای ”حیرت‌انگیزی‟ است و تاکنون تمام نظریّاتی که در پی تبیین و فهم جهان بوده اند شکست خورده اند. از این لحاظِ نیگل «رازباوری» در دلِ فلسفه‌ی خود می‌نشاند.

۲_ امکان دیگرگزینی

حرف اصلی نیگل در «امکان دیگرگزینی» این است که اخلاقی‌زیستن تصدیق این دو گزاره است: ۱. به غیر از من انسانهای دیگری در این عالم وجود دارند، یعنی اخلاق مخالف «خودتنهاانگاری» است. ۲. همه‌ی انسانها «اهمیّت برابر» دارند. از این دو گزاره نیگل به امکان دیگرگزینی‌ ای می‌رسد که هسته‌یِ اصلی اخلاق است.
تمام روایتهایی که از اخلاق ارائه شده است به نظر نیگل تفسیر این اهمیت برابر داشتنِ انسانهاست.

۳ و ۴_ کتاب برابری و جانبداری و کتاب اخلاق شناسی

جان کلام نیگل در «برابری و جانبداری» این است که در درون هر فردی دو چشم‌انداز شخصی و غیرشخصی وجود دارد.
در چشم‌انداز شخصی ما به دنبال نفعِ شخصی هستیم، لذا در این چشم‌انداز فقط تضاد، سازش، و همگراییِ اتفاقیِ منظرهای فردی وجود خواهد داشت.
در چشم‌انداز غیرشخصی ما دغدغه‌ی دیگران را نیز داریم. بدون در نظر گرفتن چشم‌انداز شخصی نظریه‌های سیاسی در دام ناکجاآبادگرایی می‌افتند، و به خاطر این که به روانشناسی واقعیت‌های انسانی توجه ندارند طعمِ تلخِ شکست را خواهند چشید و بدون در نظر گرفتن چشم‌انداز غیرشخصی نظریه‌های سیاسی در دام سلب مسئولیّت اخلاقی می‌افتند.
و نیگل در «اخلاق‌شناسی» خود به دنبال جمع این دو نظرگاه است و نظریه‌های مهم اخلاقی و سیاسی را از این منظر بررسی و نقد می‌کند.

۵_ اینها همه یعنی چه؟

نیگل در کتاب مقدماتی «اینها همه یعنی چه؟» ۹ مسأله‌ی فلسفی مهم را طرح می‌کند مانند جهان خارج از ذهن ما، معرفت ما به جهان خارج، مسأله‌ی اذهان دیگر، مسأله‌ی ذهن و بدن، معنای واژه‌ها، اراده‌ی آزاد، عدالت، مرگ، و معنای زندگی. نیگل در این کتاب هیچ پاسخی به این ۹ مسأله‌ی فلسفی نمی‌دهد و فقط با همان دو نظرگاه عینی و ذهنی یا نظرگاه برونی و درونی یا نظرگاه شخصی و غیرشخصی این مسائل بغرنج را بررسی می‌کند.

.


.

معرفی کتابهای تامس نیگل ترجمه شده توسط جواد حیدری

نوشته شده توسط مترجم این کتب ؛ جواد حیدری

.


.

در پی معنا، تامس نیگل،مهدی معین‌زاده (مترجم) ، تهران: هرمس، ۱۳۸۹

اخلاق شناسی، تامس نیگل، جواد حیدری (مترجم)، تهران: نگاه معاصر، ۱۳۹۳

اینها همه یعنی چه؟، تامس نیگل، جواد حیدری (مترجم)، تهران: نگاه معاصر، ۱۳۹۲

برابری و جانبداری، تامس نیگل، جواد حیدری (مترجم)، تهران: نگاه معاصر، ۱۳۹۴

ذهن و کیهان، توماس نیگل، جواد حیدری (مترجم)، تهران: نگاه معاصر، ۱۳۹۲

.


.

3 نظر برای “معرفی کتابهای تامس نیگل ترجمه شده توسط جواد حیدری

  1. با سلام و احترام
    خدا پدر جناب تامس نیگل(این فیلسوف بی خدا و بی دین، تازه اگر نگوییم ضد دین!) را بیامرزد که با نوشتن کتاب “ذهن و کیهان” به این مغالطه داروینیست ها که مخالفان داروینیسم خلقت گرا هستند و اغراض مذهبی دارند پاسخی علمی-عملی داد!(این مغالطه با نام های مغالطه “منشا” و مغالطه “خَلط انگیخته با انگیزه” شناخته می شود!)
    سپاس از جناب حیدری مترجم کتاب و سایت صدانت

  2. ایشان اصلا مخالفتی با نظریه های داروینیستی ندارند بلکه ادعا می کنند که حزه هایی و پیده هایی وجود دارند که با نظریه داروینیستی و نیو داروینستی قابلیت توضیح دادن ندارند این البته الزاما به معنای تایید خلقت گرایی نمی باشد

    1. روی جلد کتاب انگلیسی ایشان نوشته شده چرا نظریه ماتریالیستی نئوداروینیستی قریب به یقین غلط است.
      ایشان به صراحت با داروینیسم مخالفت می کنند. دیگر چه جور باید مخالفتشان را ابراز می کردند؟
      و البته از سوی داروینیست ها مورد مواخذه شدید هم قرار گرفتند.
      گرچه خود ایشان قبول نمی کنند، اما نظریه شان شباهت بسیاری با عرفای خود ما دارند.
      و البته خلقت گرایی یک دفعه تلازمی با دینداری هم ندارد. مومنان بسیار کمی امروزه به خلق یک دفعه عقیده دارمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *