درباره سایت

سایت صدانت که به همت جمعی از علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و فرهنگی اداره می‌شود، مرجعی است مستقل برای دسترسی آسان به تازه‌ ترین مطالب، سخنرانی‌ها و مضامینی که در این حوزه قرار می گیرند.... بیشتر ...
تلگرام رگ حرف

پاپ فرانسیس در کنفرانس تد

پاپ فرانسیس در کنفرانس تد
پاپ فرانسیس این سخنان را در نطقی ویدئویی با عنوان «چرا تنها آینده‌ای که ارزشِ ساختن دارد آنی است که همگان را به حساب خواهد آورد!» ایراد کرد که در کنفرانس «تد۲۰۱۷» در ونکوور کانادا در شامگاه سه شنبه ۲۵ آوریل پخش شد.

 ۰۰:۱۲

شب بخیر – یا، صبح بخیر، مطمئن نیستم آنجا ساعت چند است. فارغ از زمان، بسیار برای شرکت در کنفرانس شما هیجان‌زده هستم. عنوان آن را خیلی دوست دارم -«شمای آینده»- زیرا، نگاه به آینده، شما را به آغاز صحبت در امروز دعوت می‌کند، تا از منظر یک «شما» به آینده نگاه کنید. «شمای آینده:» آینده از شماها ساخته شده است، از دیدارها ساخته شده است، زیرا زندگی در ارتباط ما با دیگران جریان می‌یابد.گذر سالیان دراز زندگی این عقیده مرا قوت بخشیده است که وجود همه وهر کس عمیقاً به وجود دیگران گره خورده است: زندگی تنها زمان گذران نیست، زندگی کنش‌ها و واکنش‌ها است. زمانی که با افراد بیمار،

۰۸:۰۷

مطمئنم که قبلاً شنیده‌اید. داستان سامری نیکو است. زمانی که از مسیح پرسیدند: «همسایه من کیست؟» – به عبارت دیگر، «از چه کسانی باید مراقبت کنم؟» – او این داستان را تعریف کرد، داستان مردی که مورد حمله، غارت قرار گرفته بود و کتک خورده کنار یک جاده خاکی رها شده بود. یک کشیش و یک خاخام که در آن زمان افراد پرنفوذی بودند، بدون اینکه به او کمک کنند بی تفاوت از کنارش عبور کردند. پس از مدتی، یک سامری، که در آن زمان قومی منفور بود از آنجا عبور کرد. مرد زخمی را دید که بر زمین افتاده است، اما به او بی توجهی نکرد، گویی که اصلاً آنجا نیست. در عوض، دلش به حال مرد سوخت، و این احساس باعث شد که رفتاری واقعی از خود نشان دهد. روغن و شراب بر زخم‌های مرد بیچاره گذاشت، او را به سرپناهی رساند و هزینه مراقبت از او را پرداخت کرد. داستان سامری نیکو قصه بشریت امروز است. مسیر مردم با درد و رنج عجین شده است، زیرا محور همه چیز به جای مردم، پول و مادیات شده است. و معمولا کسانی که اسم خودشان را «محترم» گذاشته‌اند، عادت دارند توجهی به دیگران نکنند، و هزاران انسان، یا کل جمعیت را، کنار جاده تنها بگذارند.

۱۲:۰۷

امید خضوع است، دانه مدفون زندگی که، با گذشت زمان، به درختی بزرگ بدل می‌شود. مثل مخمری ناپیدا است که به کل خمیر اجازه رشد می‌دهد، که طعم را به همه جوانب زندگی می‌رساند. و این قدر توانا است، چون بارقه‌ی نازکی از نور که از امید نشأت بگیرد، کافی است تا سپر تاریکی را در هم بشکند. تنها یک نفر برای باقی ماندن امید کافی است، و آن یک نفر می‌توانید شما باشید. و بعد از آن یک «شما»ی دیگر، و یک «شما»ی دیگر، و به «ما» بدل خواهد شد. پس آیا امید زمانی که به «ما» برسیم آغاز می‌شود؟ نه. امید با یک «شما» آغاز شده است. زمانی که «ما» به وجود بیاید انقلاب آغاز خواهد شد. سومین پیامی که می‌خواهم امروز به اشتراک بگذارم البته، درباره انقلاب است: انقلاب مهربانی. و مهربانی چیست؟ عشقی است که نزدیک می‌آید و به واقعیت بدل می‌شود. جنبشی است که از دل ما شروع می‌شود و به چشم‌ها، گوش‌ها و دست‌ها می‌رسد. مهربانی یعنی از چشمانمان استفاده کنیم تا دیگری را ببینیم، از گوش‌هایمان استفاده کنیم تا صدای دیگری را بشنویم، تا به بچه‌ها، فقرا، و کسانی که از آینده در هراس اند گوش کنیم.

۱۷:۴۰

متشکرم.

.


.

A single individual is enough for hope to exist, and that individual can be you, says His Holiness Pope Francis in this searing TED Talk delivered directly from Vatican City. In a hopeful message to people of all faiths, to those who have power as well as those who don’t, the spiritual leader provides illuminating commentary on the world as we currently find it and calls for equality, solidarity and tenderness to prevail. “Let us help each other, all together, to remember that the ‘other’ is not a statistic, or a number,” he says. “We all need each other.”

  • Let’s help refugees thrive, not just survive
    ۱٫۲M views
    ۱۶:۰۸
  • A small country with big ideas to get rid of fossil fuels
    ۱٫۱M views
    ۱۵:۵۲
  • ۱۲ truths I learned from life and writing
    ۲٫۴M views
    ۱۵:۵۵
  • Want to change the world? Start by being brave enough to care
    ۹۳۲k views
    ۱۱:۰۰
  • A lyrical bridge between past, present and future
    ۹۰۴k views
    ۲۰:۱۵
  • ۳ lessons of revolutionary love in a time of rage
    ۶۷۴k views
    ۲۲:۱۲

    .


    .

مشاهده ویدئو در سایت تد

مشاهده ویدئو در آپارات (همراه با زیرنویس فارسی)

.


.

یک نظر برای “پاپ فرانسیس در کنفرانس تد

  1. «چرا آنها و نه من؟»

    روح شما (صدا نت) شاد با تهیه و اشتراگ گذاریِ این کلمات!

    روح تد شاد! شادِ شاد!
    روح پاپ شاد, که با کفش دیگران راه می رود!

    اگر همه ی بحث های دراز اهل قلم و کتاب و حرافی را به کنار بگذاریم، به این جا می رسیم که این آقا توان این را دارد که با چشم دیگران ببیند و خیلی ها ندارند و نداریم و باقی حرف ها زیادی است.

    به همین سادگی به انواع در راه ماندگانی اشاره می کند که تو هر روزه در هر حادثه ی زندگی با آنان رخ به رخ می شوی، اما به هر بهانه ای که شده، کلاهی به احترام‌شان از سر برمی داری، اما بر سر وجدانت کلاهی می گذاری و
    این همه کارِ زمین مانده را پشت سر وجدان می گذاری تا به “کار” خودت برسی و ترمز نکنی.

    فارغ از هر گونه تحلیل و ریشه جویی و مرز آفرینی سیاسی فرهنگی طبفاتی و … در این کلمات، و گوینده ی شان،
    سخنان ایشان مایه سربلندیِ بشر است و
    مایه ی شرم و خجلت ما و کل ملت ما که داعیه های کیهانی داریم، و نه فقط در مقیاس بشریت!

    بد نیست فکر کنیم که در این سرزمین چند نفر نام آور بزرگ داریم که این چنین روشن و بی ابهام، حرف رادیکالِ خود را بی حاشیه بزنند، آن هم حرفی با صمیمیت تام! و اتفاقا از خود شروع کنند و تجربه های بی واسطه ی خود را با مردم در میان بگذارند.

    مرا به فکر فرو برد.
    با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *