درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

در تاریخ فلسفه، بویژه تاریخ فلسفه ی غرب، بالاخص فلسفه قاره‌ای، همیشه با دو گونه اندیشمند و فیلسوف روبرو هستیم. گروهی از فیلسوفان، نظام ساز بوده و اندیشه های خود را در قالب یک نظام فلسفی عرضه داشته اند و شاید بتوان شروع اینگونه فلسفه پردازی را از ارسطو در یونان باستان دانست که این سبک تفلسف تا به امروز هم ادامه داشته است. اما گروه دیگری هم از فیلسوفان بوده و هستند که اندیشه های خود را نه بصورت نظام فلسفی و نه سیستماتیک (در قالب مدرن) ارائه کرده اند که می توان اینگونه اندیشمندان را بیش از گروه دیگر در تاریخ فلسفه در غرب، مشاهده کرد. به جرأت می توان مارتین هایدگر را  یکی از بزرگترین اندیشمندان و فیلسوفان معاصر، که اندیشه های خود را در قالب یک نظام فلسفی منسجم بیان داشت، نام برد. شاید به همین دلیل است که برخی از اندیشمندان از او به عنوان ارسطو معاصر یاد کرده اند. قطعا ورود اندیشه های این فیلسوف و اندیشمند وجودی به ایران آنهم به سبب اهمیت آثار و نوشته ها و همچنین بیان و بینش عمیق او نسبت به مسائل اگزیستانسیل معاصر هم بسیار پر پیچ و خم بوده و همچنین زبان دشوار او، باعث تفسیرهای متفاوتی از آثار او شده است. دکتر بیژن عبدالکریمی یکی از اساتید فلسفه است که تعلق فکری خاصی به این فیلسوف بزرگ دارد و اخیرا کتابی را با عنوان هایدگر در ایران، منتشر ساخت که در نوع خود بیان تازه ای از تفکر هایدگر و نحوه ی ورود آن به ایران است. در همین خلال شاید بتوان کلاس های او با همین عنوان را که سالها پیش در دانشگاه برگزار شد و به تقریر همین مباحث پرداخت، کمک شایانی برای آشنایی با تفکرات این فیلسوف بزرگ و نحوه ی ورود و تفسیرهای تفکرات او در ایران دانست.

.


.

درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

جلسه اول | ۱  ,  ۸٫ ۴٫ ۸۹

جلسه دوم | ۲  ,  ۱۵٫ ۴٫ ۸۹

جلسه سوم۳  ,  ۲۲٫ ۴٫ ۸۹

جلسه چهارم | ۴  ,  ۲۹٫ ۴٫ ۸۹

جلسه پنجم۵  ,  ۱۲٫ ۵٫ ۸۹

جلسه ششم۶  , ۱۹٫ ۵٫ ۸۹

جلسه هفتم۷  .  ۲۶, ۵, ۸۹

جلسه هشتم | ۸  .  ۹, ۶, ۸۹

جلسه نهم و دهم | ۹ -۱۰  ,  ۱۶٫  ۶٫ ۸۹

.


.

11 نظر برای “درس‌گفتار «هایدگر در ایران» از بیژن عبدالکریمی

  1. این درسگفتار دیدم رو نسبت به جهان پیرامونم و مشکلات امروز خیلی تغییر داد. ممنون از لطف شما. به همه ی دوستان پیشنهاد میکنم که حتما این درسگفتار رو گوش کنن.

  2. این درسگفتار محشره. سه جلسه اول بیشتر در مورد سید احمد فردیده که اگر به تاریخ فلسفه معاصر ایران علاقمند هستید جالبه و گر نه می توان از این سه جلسه گذشت. ولی از جلسه ۴ به بعد به کربن و هایدگر و اندیشه های این دو پرداخته که بسیار جالب و شنیدنیست.

  3. ضمن تشکر بابت انتشار این درسگفتار، من با این درسگفتار با دکتر عبدالکریمی آشنا شدم و از گفتار و اندیشه اش لذت بردم و باید بگم جای درسگفتارهای بیشتر دکتر عبدالکریمی واقعا خالیه که اگر امکانش باشه سایت وزین شما اونا رو پیدا کنه و منتشر کنه خیلی عالیست. از زحمات و تلاشهای بیدریغ شما هم ممنونم

  4. با سلام من از دکتر عبدالکریمی تشکر می کنم. به جرات می گویم که هر چه هایدگر می خواندم درست نمی فهمیدم.بحث هانری کربن و ایده او و تفاوتش با هایدگر که شما تقریر کرده اید فوق العاده رهگشا بود و البته درسگفتار دکتر رجبی با نام هرمنوتیک فلسفی در کنار این درسگفتار خیلی خوب و مکمل هم اند.

  5. علت نفهمیدن هایدگر برای ما این است که هایدگر را ایرانی شده می فهمیم و دیگر اینکه خیلی از سنت فکری فلاسفه ما دور است و چیز غریبی است. کربن این فاصله را سعی می کند پر کند اما همین پر کردن فاصله با تقریر شما فاصله هایدگر از ما و از کربن را روشن ساخت و فهم او را برای من تا حدود زیادی روشن کرد. با اینکه شما را ندیده ام اما برایتان سربلندی آرزو می کنم.

  6. من از سالها پیش با این استاد گرانقدر آشنا هستم و از این اقدام ایشان برای روشن سازی فلسفه اندیشمندی چون هایدگر بسیار سپاسگزارم

  7. با درود فراوان و سپاس بیکران برای استاد گرامی دکتر بیژن عبدالکریمی. این درسگفتار را اخیرا یکجا گوش کردم و بسیار از آن آموختم و خود را وامدار استاد عبدالکریمی می دانم. بجز نکاتی که دیگران در باره اش گفته اند، من هم ویژگی بسیار مهم این درسگفتار را در این دیدم که برای نخستین بار شاید در ایران، احمد فردید و اندیشه های او از سوی استاد عبدالکریمی نقد و بررسی منطقی شد. چند دهه از مطرح شدن پر سر و صدای او می گذشت و ما جز مدیحه سرایی های دیوانه وار مریدانش، یا طعن و لعن های کینه ورزانه دشمانش چیز دیگری نیافتیم.استاد به شیوایی و با متانت و ادب و فروتنی، بدون ستایش بی پایه، یا توهین، اندیشه های فردید را توصیف و تحلیل کردند و براستی او را نقد کردند، هم برجستگی ها و هم تندی ها و …ای کاش همه اهل اندیشه این درسگفتار را گوش دهند. برای طول عمر استاد عبدالکریمی در پیشگاه خداوند دعا می کنم.

  8. بخش اعظمی ازیک درس گفتار جناب عبدالکریمی روشنیدم واحساس کردم درباب موضوع خداوند علاوه برارزیابی شتابزده برهان نظم تعدادبراهین اثبات وجودخداوند به اشتباه دردوبرهان نظم وبرهان وجودی(لمی) آن هم باتقریرآنسلمی ویانهایتا دکارتی منحصرشد وازبرهان وجوب وامکان ذکری نشدضمناچه کسی می تواندبرفرض ازحصول تدریجی نظم لزوما نفی وجودخداوندرااستنتاج کند. وهمینطورهیچ باورمندی بخدا اعتقادبه نظام احسن رابطورتجربی قابل اثبات نمی داند بلکه بااستنتاجی لمی ازوجودخدا به نظام احسن می رسدهرگزفردی یافت نمیشود که از اینکه نظام هستی نظامی احسن است به خداوندپی برد بلکه برعکس ازوجودخداوندبه نظام احسن میرسیم… تفصیل مطلب باتایپ میسرنیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *