مستند چارلز داروین و درخت حیات

مستند چارلز داروین و درخت حیات با کارگردانی دیوید اتنبرو از مستندسازان معروف طبیعت.

در این مستند شما با دیوید اتنبرو همراه می‌شوید که به گذشته خود(به عنوان مستندساز) برمی‌گردد و این سوال را مطرح می‌کند، دلیل این تنوع در زندگی(مثلا ۱۰۰۰ نوع خفاش، ۲۰۰نوع میمون و..) چیست؟ او به داروین رجوع می‌کند، تنها کسی که می‌تواند این تنوع را توضیح دهد.

سفر بیگل به آمریکای جنوبی را شرح می‌دهد که داروین چگونه در گالاپاگوس با لاک‌پشت‌های مشهور آن روبرو شد. و بعد از بازگشت درباره یک مسئله مهم فکر می‌کرد، چگونه گونه‌ای می‌تواند به یک گونه دیگر تبدیل شود؟

او نه درباره تمام جانوران، بلکه درباره بیشتر جانوران گزارش داد که آنها فرزندان بیشتری را بوجود می‌آورند تا اینکه فرزندان خود را بزرگ کنند. این پرنده ماده آب رنگ، برای مثال، ممکن است در سال ۱۲ تخم بگذارد و شاید هم در کل عمر خود ۵۰ تخم‌گذاری کند با این وجود فقط دو تا از جوجه ها لازم است که زنده بمانند و خودشان تولید مثل کنند.

برای اینکه تعداد جمعیت این گونه را حفظ کنند آن‌هایی که زنده می‌مانند، البته به احتمال زیاد سالم‌ترین و سازگارترین جوجه‌ها با محیط اطراف خود می‌باشند. صفات اختصاصی آنها موروثی است بنابراین شاید، بیشتر نسل‌ها و به ویژه اگر تغییرات محیطی بوجود بیاید، گونه ها ممکن است بخوبی تغییر یابند فقط سازگارترین ها زنده می مانند، و کلید حل معما آن بود او این روند را انتخاب طبیعی نامید.

پیدا کردن شواهد و مدارک برای اثبات یا رد انتخاب طبیعی، کاری بود که داروین شروع کرد. دیوید اتنبرو برای شرح این قسمت از انتخاب مصنوعی توسط انسان استفاده می‌کند. در ادامه مباحث و درگیری‌های داروین و کلیسا بعد از چاپ خاستگاه گونه‌ها(منشا انواع) نشان داده می‌شود. مستند درخت حیات فقط درباره داروین نیست، به ریچارد اوون، مندل، کریک، واتسون و همه کسانی که نقشی در پیشبرد نظریه داروین داشتند پرداخته می‌شود.

 

فسیل‌ها بخش مورد علاقه اتنبرو برای مدارک و شواهد فرگشت است، اما جالب‌ترین آن‌ها مدرک زنده او برای نشان دادن رابطه بین موجودات بایکدیگر است. نوک اردکی یا پلاتیپوس که در استرالیا زندگی می‌کند ترکیبی است از انواع حیوانات، بخشی پستاندار و بخشی خزنده. سوال دیگری که مطرح می‌شود درباره چرایی پراکندگی بعضی حیوانات در سراسر جهان است.

در پایان، داستان زندگی از دریاها تا امروز بررسی می‌شود. این‌که تمام زندگی‌ها در روی زمین به یکدیگر ارتباط دارند.  بینش عمیق داروین در نوع نگرش ما به دنیا انقلابی ایجاد کرد. حالا می‌فهمیم که چرا گونه‌های بسیار متفاوتی وجود دارند، چرا آنها در نقاط مختلف دنیا توزیع یافته‌اند و چرا بدن‌های آن موجودات و بدن‌های ما بدین صورت شکل گرفته‌اند…

خلاصه این‌که اتنبرو سعی دارد به سه سوال جواب دهد: چارلز داروین که بود و چگونه نظریه خود را طراحی کرد؛ چرا فکر می‌کنیم حق با او بود و چرا او بیشتر از قبل مهم است.

.


.

دانلود مستند چارلز داروین و درخت زندگی: سرور اول | سرور دوم

دانلود زیرنویس: سرور اول | سرور دوم

مشاهده آنلاین

دانلود نرم‌افزار از سایت مرجع درخت حیات

مشاهده پوستر درخت حیات: سرور اول | سرور دوم

.


.

منبع: سایت آگاهیـ فرگشت، علم، داروینیسم

.


.

2 نظر برای “مستند چارلز داروین و درخت حیات

    1. سلام و درود

      راه حل اول (راه حل مخصوص KMPlayer ):
      ‫ در برنامه دکمه F2 رو فشار بدین در پنجره‌ای که باز میشه از سمت چپ قسمت پردازش زیرنویس و سپس نوع قلم رو انتخاب کنید.
      ‫در سمت راست کادر مقابل Charset رو باز کرده و عربی رو انتخاب کنید.

      راه حل دوم : یونیکد ویندوز
      ‫در ویندوز روی Start کلیلک کنید و Control Panel رو باز کنید. سپس روی Reginal and Language Option کلیک کنید.
      ‫در پنجره ای که باز میشود به تب آخر رفته و کادری رو که در قسمت Language for non-Unicode Programs قرار داره باز کنید -Change system local – و بعد از منوی آبشاری Farsi یا Persian رو انتخاب کنید. احتمالا از شما می‌خواد که سیستم یک بار ریست بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *