سخنرانی مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی در نشست “ما و اندیشه رواقی”

سخنرانی مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی در نشست "ما و اندیشه رواقی"

به همت انتشارات ققنوس در ادامه نشست‌های ما و اندیشه رواقی ، کتاب تاملات نوشته مارکوس اورلیوس با ترجمه عرفان ثابتی برگزار شد. در نشست نقد و بررسی این کتاب مصطفی ملکیان و محمد مهدی اردبیلی حضور دارند و سخنرانی می کنند.

کتاب تاملات نوشته مارکوس اورلیوس با ترجمه عرفان ثابتی حاصل اندیشه‌ها و تفکرات یکی از نامدارترین فیلسوفان مکتب رواقی در باب مسائل بنیادین حیات آدمی است. مارکوس اورلیوس در این اثر می‌کوشد از منظری خودکاوانه، خواننده را در بصیرت‌هایی که از تأمل در مضامینی چون محدودیت‌های حیات آدمی، ناپایداری امور، قانون عقلانی حاکم بر چیزها، کردار درست در راه زندگی و معرفت به نفس حاصل کرده است شریک سازد و او را به پیمودن طریق خودشناسی ترغیب کند.

.


.

ما و اندیشه رواقی

نشست نقد و بررسی کتاب تاملات نوشته مارکوس اورلیوس

روز سه شنبه ۲۶ آذرماه ساعت ۱۷ تا ۱۹

کافه کتاب ققنوس واقع در خیابان انقلاب، خیابان وصال نرسیده به طالقانی کوچه شفیعی، جنب خانه سینما پلاک شماره یک

.


.

دریافت فایل صوتی این نشست

مشاهده فیلم نشست در آپارات

مشاهده فیلم نشست در یوتوب

.


.

7 نظر برای “سخنرانی مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی در نشست “ما و اندیشه رواقی”

  1. آقای اردبیلی عزیز به عنوان یک علاقمند سابق به شما عرض میکنم، در هر موضوعی اظهار نظر کردن کار درستی نیست. شما ماشالا خود را متخصص هگل، نیچه، مارکس، رواقی گری، کانت و… می دانید. دوست عزیز آقای ملکیان اگر این کار را میکند روشنفکر عمومی است و در عضو هیئت علمی نسیت. شما وظیفه دارید کار پژوهشی و متمرکز انجام دهید نه اینکه هر موضوعی به شما پیشنهاد شد لبیک بگویید.

  2. پذیرش ویزگیهای طرح شده در کتاب منوط به اینست که خدای ادیان را کنار بگذاریم واز دریچه دیگری به جهان وهستی بنگریم واین کتاب یک مسکن نه یک دارو برای درمان واقعی درد میباشد در واقع دعوت به تجاهل درقبال الام ونه تناه پذیرش انها وتسلیم دربرابر ان بلکه عشق ورزیدن به انچه جهان وهستی برایمان خواسته است
    اینکه بپنداریم که اگر ما وجود پیداکرده ایم هیچ راهی برای وجود نداشتن نبوده واین یک ضرورت بوده که وجود پیدا کنیم یعنی اینکه اراده را از خدا گرفته ایم وخلقت ما ارادی نبوده خدا ناچار به خلقت ما بوده است پس از منظر متدینان اشکال خواهد داشت اینکه بپنداریم که خلقت از عدم محالست که البته حرف درستی است ولی با خداییکه ادیان معرفی میکنند همخوانی ندارد چون دراینصورت ما تبدیل به خدایان بالقوه ای میشویم که خدای بزرگ مارا به فعلیت رسانده است
    اینکه بپندایم که جهان هستی هیچ شری دران وجود ندارد پاک کردن صورت مسئله است چطور معلولیتهای مادرزادی را با اینکه جهان معصوم است میتوان جمع کرد ؟به نظر میرسد که رواقیگری بیشتر درپی ایجاد ارامش درونی برای فرد است وبرای نیل به این هدف توصیه میکند که همه چیز را حتی بدیها والام وشرور را مثبت ببین تا به ارامش برسی که بنظرم برای انسان مدرن اقناع کننده نمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *