دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، فلسفۀ اسلامی و مسئلۀ مدرنیته

دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، فلسفۀ اسلامی و مسئلۀ مدرنیته

جلسه دوم از دوره دوم نشست‌های افق گفتگو با عنوان فلسفۀ اسلامی و مسئلۀ مدرنیته

سخنرانان : استاد عادل مشایخی، دکتر میلاد نوری و دکتر حسین هوشنگی

میلاد نوری: میدانیم که سنت فلسفی غرب در برهه ای از تاریخ با تحولی شگرف و بنیادین همراه گشت که آن را از سنت پیشین جدا ساخت و همچون امری نوین نمایانش کرد. مدرنیته بمثابه رخدادی فلسفی نه تنها عالم غرب را متحول کرد، بلکه اطراف عالم را در نوردید و جهان جدیدی ساخت که تمام پنج قارۀ جهان را تحت تاثیر قرار داد. ما اینک با دستاوردهای این تحول زیست می کنیم. همین موضوع است که سنت های فکری را با این مسئله مواجه می سازد که در قبال مبانی، مسائل و نتایج مدرنیته چه می گویند و فلسفۀ اسلامی هم از این امر مستثنی نیست و باید به جستجوی نسبت فلسفه اسلامی و مسئلۀ مدرنیته پرداخت. این ضرورت از حضور ناگزیر مدرنیته ناشی می شود.
البته میتوان از منظر رویکردهای متفاوتی به این موضوع نگریست. وقتی از منظری درونی به موضوع می نگریم، تلاش های منفی در پی آن است که سنت را بی نیاز از رخداد مدرن و استوار در جایگاه خود بداند. موضعی که گذشته را مبنا قرار میدهد و اکنون را با آن میفهمد و امر معاصر را نادیده میگیرد.
این در حالی است که از منظری دیگر، مدرنیته تعقلی است که در آن، سنت ها که بر مبنای ساختار شکل گرفته اند مورد نقد قرار میگیرند. از این منظر، کوششهایی چون «افق گفتگو» بمثابه تقلای بی فرجام سنت برای بقا در دوران جدید تلقی می شود.
با این حال، در افق گفتگو، راه دیگری متصور نیست. راهی جز ورود به گفتگو با فلسفه غرب و درگیری با مسئله مدرن وجود ندارد. این گفتگو، نه تسلیم به ساختار مدرنیته و نفی سنت است؛ و نه تقلای ساختارها برای بقا است. چه بسا خود این گفتگو را نقدی بر ساختارها تلقی کنیم. حرکت رو به جلو و معاصراندیشی، مستلزم وجود جایگاهی است که هویت اندیشۀ جدید ما را تعیین نماید. این هویت لزوما باید یک هویت تاریخی باشد. در این صورت، تنها با توسل به داشته های تاریخی است که می توان مسیری رو به اکنون و آینده گشود.
در نشست «فلسفه اسلامی و مسئله مدرنیته» از دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، کوشیدیم با حضور دکتر حسین هوشنگی و استاد عادل مشایخی به بررسی نسبت فلسفه اسلامی و مسئله مدرنیته بپردازیم. اگرچه اختلاف منظر بسیار جدی و فاصلۀ ظاهراً غیرقابل عبوری در منظر ایشان وجود داشت، اما نهایتا کوشش شد به همنهادی سازگار برسیم. بااین حال، حتی اگر چنین همنهادی حاصل نشود، باز هم چنین گفتگویی مبارک است.

 

 

دکتر حسین هوشنگی
دکتر حسین هوشنگی

 

 

دکتر میلاد نوری
دکتر میلاد نوری

 

 

استاد عادل مشایخی
استاد عادل مشایخی

 

 

.


.

دوره دوم نشست‌های افق گفتگو، فلسفۀ اسلامی و مسئلۀ مدرنیته

صوت کامل این نشست

.


.

مطالب مرتبط:

جلسه اول از دوره دوم نشست‌های افق گفتگو

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *