توضیح پژمان رنجبر: هایدگر و اندیشه هایش در ایران از جمله مواردی است که بنا بر دلایلِ سیاسی مبتلاء به نوعی انحراف همگانی شده است. خطرناک از آن روی که باعث شد عده ای مقاصد غیر انسانی خود را در لفافۀ اندیشه های هایدگر نما به منصه آورند. در پی این پیشامد، خوانشِ دوبارۀ او، با همۀ کاستی ها و سودمندی هایش، بسیار ضروری بنظر می رسد. اندیشۀ هایدگر بسانِ مرغزای ست که سایه سار درختان در بهار را در کنار سردابه های تار و بی فضایی برای تنفس در خود گرد آورده. از این روی در پی آنیم در یک سلسه درسگفتارها رسالۀ خواندنی او را با نام Der Ursprung des Kunstwerks”” به معنایِ ” سرچشمهی کار هنری ” نگاهی دیگر به آرای او بیاندازیم؛ ببینیم که آیا می شود او را به گونه ای دیگر شناخت؟ آیا می شود دیدار تازه کرد؟ سعی و کوشش ما بر این امر متمرکز خواهد بود. اما پرسشی در اینجا درخور است و آن اینکه چرا رساله ای در بابِ هنر؟ این رساله برگزیده شد برای آنکه به گونه ای جامعِ اندیشه های هایدگر بوده و نگاه او را نشان داده و در ضمن اهمیت اش در این است که عزیمت گاهِ گادامر در کتابِ مهم حقیقت و روش است. این رساله با اعطای مفهومی موسّع به هنر تعبیری تازه و درخور توجه را پیش می کشد.
.
.
دانلود صوت جلسه ی اول درسگفتار سرچشمهی کار هنری (به جهت معرفی جلسات)
.
.
درسگفتار سرچشمهی کار هنری ( نگاشتهی مارتین هایدگر )
از 15 اردیبهشت هر چهارشنبه ساعت 18
شیراز-رحمتآباد-کوچه 45-پلاک89-کانون همیاری اندیشه و گفتار
تلفن: 07136281100
.
.
با درود، درخواست دارم جلسات بعدی نیز گذاشته شود. از تاریخ کلاس ها، گذشته است.