عبدالحسین خسروپناه: تاریخ فلسفه غرب از مباحت گستردهای است که باید با توجه به اهمیت آن بدان پرداخت، اما آنجه در اینجا مدّ نظر است دوره ای اجمالی از این رشته می باشد.
مقدمه: تاریخ فلسغه غرب را میتوان به لحاظ های مختلف مورد بحث، پژوهش و مطالعه قرار داد، البته این لحاظ های مختلف اختصاص به تاریخ فلسغه غرب ندارد، در تاریخ فلسفه اسلامی، تاریخ کلام اسلامی، تاریخ کلام مسیحی و به طور کلی در تاریخ هر علمی قابل تصور است…
.
.
صوت درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)1
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)2
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)3
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)4
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)5
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)6
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)7
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)8
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)9
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)10
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)11
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)12
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)13
تاریخ فلسفه غرب(یونان باستان)14
.
متن درسگفتار تاریخ فلسفه غرب
.
.
با سلام و احترام
سایت و کانال شما مدعی کار فرهنگی است. آیا برای کار فرهنگی، نباید به حقیقت و درستی تعهدی کمینه داشت؟ آیا واقعا نمیدانید تاریخ فلسفه آقای خسروپناه و بسیار دیگری مطالبی که در مورد فلسفه غرب گفته و میگوید غلط و ناصواب است؟ اگر میدانید که چرا آن را ترویج میکنید؟ اگر در این حد تشخیص ندارید که چرا سایت و کانال و دم و دستگاه راه انداختهاید؟ سخنان آقای خسروپناه که از همه تریبونهای رسمی داخلی بیش از آنی که باید پخش میشود، شما هم لازم دیدید مشارکت کنید در این فرآیند؟ آیا به ارگان یا جایی بدهکار هستید؟ همچنین مطالبی کاملا بازاری و روزنامه ای از شخصی به نام محمدمهدی اردبیلی چندمدتی است که در کانال شما شدت گرفته است، سخنان پر از هیجان و در یک مورد فحاشی که برای من خیلی عجیب بود انتشار آن در کانال شما، آیا این مطالب روزنامه ای قرار است فقط در نقش مشتری جمع کردن برای کانال عمل کند؟ خواهش میکنم ضمن انتشار نظر من در سایت و کانال خود پاسخی واقعی – نه از این تعارفات و ملاحظات مصنوعی- به نقد من بدهید.
ممنون مینا
چه ادعاهای گزافی
شما اصوات را گوش کرده اید.شما حقیقت را در جیب خود فرض کرده اید و غیر خود را بی سواد و… میخوانید
اگر نقدی دارید بر سخنان ایشان بهتر نیست به نقد همان مطالب بپردازید و از ادعاهای بی منطق و توهین و تهمت بپرهیزید.
چون غرض امد هنر پوشیده شد
صد حجاب از دل به سوی دیده شد
از صدانت هم کمال تشکر را داریم که فضا را برای انعکاس افکار مختلف فراهم ساخته است
سلام.اقای دکتر اردبیلی استاد دانشگاه هنر و علامه طباطبایی هستند.به نظر بنده یکی از چهره های درخشان اینده ی فلسفه ی کشور خواهند بود.ایشون متخصص در اندیشه ی هگل میباشند.برای اشنایی با قرایت ایشان از هگل توصیه میکنم کتاب اگاهی و خوداگاهی در اندیشه ی هگل نشر روزبهان رو مطالعه بفرمایید.
حالا من آقای خسروپناه را نمی دانم، اما مطمئن هستید منظورتان از مطالب بازاری و روزنامه ای نوشته های آقای اردبیلی است. شاید ساده و برای مخاطب عام باشد، اما من تا حالا هر چیزی از ایشان (حداقل اینهایی که در صدانت دیدم) خواندم، چیزهای خیلی عمیقی دیدم و آموختم. درمورد فحاشی هم فکر نکنم این آقا اهلش باشد. به چه کسی فحاشی کرده و چه گفته؟
فقط اظهار نظرهای شما و همفکران شما وزن علمی دارد؟!! باقی همه بیسوادند!! لابد شما هم فکر میکنید ژن متفاوتی از دیگران دارید که این طور نسبت به یک اندیشمند دیگر که با شما اختلاف نظر دارد، موضع گیری تخریبی میکنید!
آره شما خوبی…!!!
سلام
فرموده اید نشانی ایمیل منتشر نخواهد شد.
آیا تحویل دارودسته خسروپناه هم نخواهد شد؟
نزاکت خود را حفط کنید چه مشکلی با حجت الاسلام دکتر خسرو پناه دارید آشکارا بگید غیر از اهانت چیزی هم بلدید؟
پر واضح است که آقای خسروپناه یک ابزار سیاسی است و بیسوادی ایشان چون خورشید تابان است، افرادی که به طیف سیاسی ایشان تعلق دارند یا افرادی که نگرشی همچون ایشان به دین دارند نیز بین افرادی که به بیسوادی ایشان ایمان دارند یافت میشوند. در نتیجه تلاش برای سیاسی یا مذهبی جلوه دادن این اختلاف کاری غلط است. ولی سایت محترم صدانت که تظاهری به چندصدایی و کار فرهنگی دارد باید بداند که انتشار و ترویج سخنان غلط و بی محتوا کار فرهنگی نیست بلکه ضدفرهنگ است. رضا ایرانمنش که این مطلب را در سایت قرار داده است، توضیحی دهد که ترویج سخنان باطل چگونه کار فرهنگی است؟ اگر واقعا به نقد اعتقاد دارید، نقدهای به خودتان را نیز در کانال ترویج کنید یا دستکم به آنها پاسخ دهید که مخاطب گمان نکند خود را عقل کل می دانید.
دوستان، ظاهرا انتشار اینگونه مطالب در سایت، که کم هم نیستند، به منظور “فیلتر نشدن” سایت انجام میگیرد.. زیاد جدی نگیرید 😉
ولاتدخل ما لیس لک به علم…
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
این ره که تو میرویی به ترکستان است
لطفا قبل مطرح کردن حرف های بیهوده و بی منطق سخنان و کتب ایشان را مورد مطالعه قرار دهید بعد اظهار نظر کنید
اصلا ایشان جاسوس ببیند چه می گویند
واقعا این تعصب کورکورانه را کنار بگذارد
درسگفتار های ایشان مثل نقد دکتر سروش درسگفتار های فلسفی از قبیل معرفت شناسی واموزش فلسفه… ابتدا گوش دهید بعد به نقد بپردازید
به تعبیر شهید مطهری:ای ازادی به نام تو چه جنایت ها که نکرده اند
با تشکر از مدیر سایت
نقدی بر سخنان خانم مینا و اقای سید :
– برای من مایه شگفتی و ناراحتی است که بجای تشکر و حمایت از سایت ارزشمند صدانت سخنانی ناروا و دلسرد کننده بیان میشود . حتا اگر سخنانی از جنس سخنان خانم مینا و اقای سید صحیح باشد ( که نیست ) فرمت بیان خشن و دلسرد کننده است . حال من دلایل خودم را جهت غلط بودن ادعاهایی ز این دست بیان میکنم :
1- پیشفرض سخن خانم مینا و سید اینست که ” انسان بدون خطا ممکن و موجود است ” . این ادعا غلط ترین ادعای همه عایم است . انسان بدون خطا وجود ندارد . یعنب نه تنها اقای خسروپناه که اقای سکولارپناه و مارکس پناه و …. هم بری از خطا نیستند .
2- پیشفرض دیگر سخن دو دوست مذکور نفی پلورالیسم ( تکثرگرایی ) است . یعنی سایت صدانت موظف است فقط و فقط و فقط از یک جریان خاص ، مقاله و سخنرانی بگذارد . اتفاقا شرط اول حقیقت یابی اینست که سخنان متفاوت و مخالف شنیده شوند . مثلا الان حقانیت دمکراسی برای ما چیزی بدیهی است ، ولی حقیقت جو موظف است مدعیات مخالفین دمکراسی را هم بشنود . در مثالی دیگر وجود خدا برای خیلی ها بدیهی است ، ولی شرط حقیقت جویی آنست که سخنان اتئیستها هم شنیده شود. و قس علیهذا….
3- نکته پایانی من ایتست که حتا از دروس فلسفه غرب آقای خسروپناه هم میتوان بسیار اموخت . اتفاقا من وقتی ایشان را با اقای مرادفرهادپور مقایسه میکنم میبینم سخنان خسروپناه هم مفهومتر است و هم درس اموزتر . مسخره تر از این نداریم که محصولات آموزشی را بر حسب گرایشات سیاسی افراد دسته بندی کنیم .
– حقیقت نه در جیب تو است و نه در جیب من . ما میتوانیم از خلال دیالوگ ، فقط اندکی به حقیقت نزدیکتر شویم
– بهانه خوبی است تا همچون همیشه از زحمات بی مزد و منت دست اندرکاران فهیم و عزیز سایت صدانت تشکر کنم . شادی و توفیق همواره قرین شما یاد
آقای منوچهر، نقدتان بجا و شایسته بود. درود بر شما
بسیار عالی
پاسختان جامع و عالی بود آقای منوچهر
حقیقتا این مدعیان آزادی بیان از همه در شنیدن نظر مخالف کم تحمل ترند
با سلام ،این بنده خدا که چیز بدی نگفتن لطفا صوت ایشان را گوش کنید بعد نظر بدهید
به نظر اینجانب چه موافقان و چه مخالفان جناب آقای حجت الاسلام خسرو پناه ایشان را نشناخته اند. ایشان مقام معظم رهبری (عمر ایشان دراز باد) را مصداق انسان کامل می دانند. کسی که راجع به آقای خسروپناه نظر می دهد ، باید این را بداند. این مطلب بسیار مهمی است که در مورد شناخت منظومه ی فکری ایشان راهگشاست. درسگفتارهای ایشان نیز صرفا تاریخ فلسفه نیستند بلکه مقدمه ای هستند از نگاه کسی که مشغول راه اندازی پروژه ی مبارک علم دینی است. در واقع از نگاه علم دینی که پایه ی تمدن شیعی می باشد ( و انسان کامل از مظاهر این تمدن است) بایستی به این درسگفتارها گوش کرد. این را از باب تنبه هم می گویم تا کسی ایشان را با فرهادپور مقایسه نکند و از ایشان انتظار نگاهی بیطرف به فلسفه ی غرب نداشته باشد (که البته نگاه بیطرف اصلا نداریم). با آرزوی توفیق برای سایت صدانت. با تشکر
این چه جور درسگفتاری بود ؟؟؟
همش “پا منبری” و “کلی گویی” و نگاه طرفدارانه ..
از لحاظ دقت نظری هم بسیار سطحی و ضعیف بود..
5 قسمت گوش دادم, وقتم واقعا تلف شد ….
جالب است انهای که جناب خسرو پناه را به تفکر روزنامه ای متهم می کنند خودشان در نقد ایشان فقط حرف کلی می زنن و هیچ وقت نمی گویند کجای حرفهای خسرو پناه غلط است فقط می گویند غلط است
نمیشه شما ایرانیا بجای حرف زدن و اظهار نظر فقط گوش کنید؟
قلمرو اندیشه که میدان فوتبال نیست، یکی آبی و دیگری طرفدار قرمز، سکوت کنیم و به گفتار همه افراد با حوصله گوش فرادهیم
میتوانید خسروپناه را قبول نداشته باشیدولی نمیتوانید بگویید یک فیلسوف نیست و یا بی سواد است این یک مغالطه است.
آیا شما تمام نوشته هایی که در سایت قرار دارد را قبول دارید که نسبت به آنها اعتراض نمیکنید که حالا به این اعتراض میکنید.
او یک اندیشمند است و شما خود حق پنداران واقعا دیکتاتور هستید که تمام تلاش خود را میکنید که دهان طرف مقابل را ببندید.
میگویید واضح است مثل خورشید روشن است که حرف های او باطل است و تنهایی به قاضی میروید.
با سلام آقای خسروپناه سالها قبل یک ترم استاد بنده بوده است و حق استادی به گردن من دارد.الان سالها است که فلسفه تدرس می کنم.وجه شخصیت سیاسی فرد را از وجه فلسفی او جدا کنید و هر کدام را جداگانه نقد کنید اگر طالب حقیقت هستید. ایشان در فلسفه اسلامی و معرفت شناسی کار عمیق کرده اند.اما یک نقد به ایشان این است که مانند برخی روشنفکران در همه زمینه ها آثار دارند و این خوب نیست. توصیه من به ایشان به عنوان یک دلسوز این است که در زمینه های غیر تخصصی مانند فلسفه غرب اگر نقدی دارید و یا در قالب بحثهای تطبیقی میان فلاسفه مسلمان به برخی مباحث فلسفه غرب پل بزنید اما با نام تدریس فلسفه غرب کاری را ارائه ندهید.شما در عرفان، کلام قدیم، کلام جدید، فلسفه اسلامی، معرفت شناسی، موسقی و عناوین دیگری اثار دارید و این خوب نیست.این همه تنوع و گستردگی عمق تفکر را می گیرد و رواج نوعی سطحی نگری است.البته شما استاد من بوده اید و امیدوارم از من نارحت نگردید.برای شما آرزوی موفقیت دارم