در حضور حضرت صاحبدلان

سخنرانی دکتر نیر طهوری در جلسه ی نقد و بررسی کتاب "پنج اقلیم حضور"

جلسه نقد و بررسی کتاب ” پنج اقلیم‌ حضور ” جدیدترین کتاب داریوش شایگان یکشنبه ۲۳ آذر ۹۳ با حضور مولف و سخنرانی محمد منصور هاشمی، ایرج پارسی نژاد، حامد فولادوند، حورا یاوری، نیر طهوری و اجرای علی دهباشی در تالار باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

.

در حضور حضرت صاحبدلان

سخنرانی دکتر نیر طهوری در جلسه ی نقد و بررسی کتاب “پنج اقلیم حضور”

اندیشه داریوش شایگان به گواهی آثارش در محدوده رشته تحصیلیاش، فلسفه نمیگنجد. فیلسوفی که خود را نه «فیلسوف» که «متفکر آزاد» میخواند و بر سیر و سلوکش از فرهنگی به فرهنگی دیگر اشارت میکند:
در آغاز هند شناس بودم، بعد به عرفان اسلامی علاقه مند شدم و در این زمینه مطالعات وسیعی کردم و با علما حشر و نشر داشتم. بعد به عرفان مسیحی پرداختم و در دانشگاه ژنو نیز فلسفه خواندم و در آنجا به ایده آلیزم آلمانی پرداختم. یک دوره هم خیلی هایدگر خواندم. در نتیجه معتقدم آدمی هستم که از یک فرهنگ به فرهنگی دیگر سیر و سلوک میکنم. من در واقع متفکری آزادم که پیشترها در هندشناسی، دینشناسی تطبیقی و فلسفه دستی داشتم.
پس از تحقیق در «ادیان و مکتبهای فلسفی هند» با هانری کربن ـ زائر شرق و شیوه پدیدارشناسی او، به «آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی» میپردازد تا با رجوع به ریشه های بنیادین این دو بر اساس مجمع البحرین، اثر گرانسنگ داراشکوه، به مقایسه تطبیقی آیین هندو  و عرفان اسلامی دست زند.

فایل pdf مقاله در حضور حضرت صاحبدلان

بخارا – سال شانزدهم – شماره ۱۰۳ – آذر – دی – ۱۳۹۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *