معرفی کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا

معرفی کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا

اصلاً چرا باید به تحریفات عاشورا پرداخت؟ 

مگر کم است مسائل ریز و درشت بسیار مهمی که پرداختن به آنها، هم باعث گشودن گره‌های معرفتی می‌شود و هم کارکرد عملی اجتماعی خواهد داشت؟

با این وصف چرا این همه از ناحیهٔ روشنفکران دینی دربارهٔ بررسی تحریفات عاشورا، اصرار و ابرام دیده می‌شود؟

فرهنگ و مناسک عاشورا، هم از دیرباز تاکنون مورد اقبال عام واقع شده است، هم واجد ادبیاتی قوی، غنی و متنوع است و هم  از گلوگاه‌های حساس معرفتی- عملی مسلمانان است که توجه ناظران (هم بی­طرف و هم مغرض) درونی و بیرونی را به خود کشانده است.

در توجیه دلیل/ علت بررسی تحریفات عاشورا به همین یک نکته می­توان بسنده کردکه که حتی اگر هیچ یک از دغدغه­های دینی را هم در نظر نگیریم در راستای نوسازی و توسعۀ فرهنگی جامعۀ معاصر باید اعتراف کرد که ما برای فهم مدرنیته،که به روایت یورگن هابرماس، بویژه در دو بُعد سیاسی و زیباشناختی تجلی یافته، بر مبنای فرهنگ خود، به ناگزیر با حجم انبوهی از  مشکلات فرهنگی – زبانی، تاریخی و دینی- اخلاقی روبه­رو خواهیم شد و گسترده­تر و مهم­تر از همه وجوه، همین وجه عُرفی/ دینی است که در برابر پذیرش مفاهیم جدید الولاده‌، مقاومت می­کند. در یک نگاه جامعه­شناختی حتی می­توان گفت که بدون اعتقاد به دین هم­، باید قبول کرد که ایجاد و آفرینش هر تحول اجتماعی به یک پیش شرط مهم  مشروط است:‌ نقد وجوه اجتماعی دین.

نگارنده کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا ، هیچ داعیه‌ای جز پرتو افکنی بر بخشی از زوایای ناشناخته و پنهان فرهنگ عاشورا و احیاناً طرح پرسش‌هایی در باب چند و چون واقعه و فرهنگ عاشورا ندارد.

.


.

کتاب جامعه شناسی تحریفات عاشورا

نوشته:سید عبدالحمید ضیایی

ناشر: هزاره ققنوس

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *