دانلود کتاب تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان + کتاب صوتی

دانلود کتاب تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان + کتاب صوتی

كتاب تاريخ فلسفه غرب ، مجموعه درس هاى استاد مصطفى ملكيان است كه در جمع دانش پژوهان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سالهاى بين ،1369 تا اواخر سال 1373القاء شده است. در اين سير تاريخ فلسفه كه از تالس شروع مى شود و به فيلسوفان تحليل زبانى خاتمه مى يابد، از دو مكتب پراگماتيسم امريكايى و ايده آليسم خام آلمانى سخنى به ميان نيامده است. همچنين به دليل ضيق وقت به دو مكتب فلسفه قرون وسطاى مسيحى و فلسفه معاصر آنچنان كه بايد و شايد پرداخته نشده است. از سوى ديگر پاره اى از مباحث معرفت شناسى، فلسفه اخلاق، فلسفه علم، مباحث جديد كلامى و فلسفه دين به مناسبت بحثها، مورد توجه قرار گرفته اند بيان روشن، رسا و گوياى نوشتار در كنار دقت، اتقان و عمق تفهيم مفاهيم فلسفى غرب امتياز ديگر اين مجموعه است كه زمينه را براى فهم بهتر فلسفه غرب براى آشنايان با فلسفه اسلامى فراهم مى آورد.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر خود لازم ميداند از آقاى محمدعلى حاجى ده آبادى كه پياده كردن نوارها و تدوين اوليه را انجام دادند و آقاى سعيد عدالت نژاد كه ويرايش و تدوين نهايى مجموعه را به عهده گرفته اند سپاسگزارى نمايد. از رزانگان حوزه و دانشگاه اميد مى رود كه با انتقادات و پيشنهادهاى خود زمينه غناى هر چه بيشتر اين مجموعه را فراهم سازند.

دانلود کتاب تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان در 4 جلد:

تاریخ فلسفه غرب – جلد 1

تاریخ فلسفه غرب – جلد 2

تاریخ فلسفه غرب – جلد 3

 تاریخ فلسفه غرب – جلد 4

.


.

کتاب صوتی تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان در 4 فایل زیپ:

تاریخ فلسفه غرب – فایل 1

تاریخ فلسفه غرب – فایل 2

تاریخ فلسفه غرب – فایل 3

تاریخ فلسفه غرب – فایل 4

.


.

معرفى چند كتاب تاريخ فلسفه غرب به زبان فارسى:

معرفّى اهم كتبى كه در باب تاريخ فلسفه غرب به زبان فارسى قابل مراجعه است:

1- تاريخ فلسفه; نوشته فردريك كاپلستون

كاپلستون يكى از روحانيون طراز اول مسيحى و وابسته به فرقه يسوعيان ها است. كتاب وى، به لحاظ ويژگيهايى كه دارد، بسيار معتبر و مورد توجه بسيارى از محققان و دانشپژوهان فلسفه است و در دانشگاههاى فراوانى تدريس مى شود. اين ويژگيها عبارتند از  :1ـ مفصل بودن; 2ـ جامع بودن; به گونه اى كه حتّى به فيلسوفان طراز سوم نيز پرداخته است; 3ـ امانت در مقام نقل و تصوير آراى ديگران، تا آنجا كه در توان او بوده است، سخنان فلاسفه را امينانه و بى كم و كاست نقل كرده است و در تبيين اقوال، نظر كسى را قويتر يا ضعيفتر از آنچه هست، نشان نداده است;  4ـ قوت

نقد: كتاب كاپلستون صرف نقل آرا نيست بلكه وى در مقام نقادى از آراى فيلسوفان نيز برآمده و اين نقادى را با قوت به انجام رسانده است;  5ـ در نظر گرفتن ارتباط فيلسوفان با يكديگر; فلسفه در واقع يك روند است نه مجموعه اى از قطعات پراكنده، و نمى توان فلاسفه يا نظامهاى فلسفى را جدا جدا لحاظ كرد; لذا كاپلستون در عين حال كه آراى فلاسفه را يك به يك باز گفته است، ارتباط فلسفه را نيز در نظر داشته و تأثير و تأثّر اشخاص را به خوبى خاطر نشان كرده است.

بر كاپلستون دو اشكال كرده اند:

يكى اينكه گفته اند كاپلستون كشيش بوده است و كشيشان و روحانيان، معلّمان خوبى نيستند، زيرا همه وقت از سرِ تعصب سخن مى گويند، از اين رو كتاب كاپلستون چنانكه بايد و شايد، اعتبار ندارد. با رجوع به كتاب مى بينيم كه اين انتقاد بسيار نامنصفانه است.

اشكال دوم اين است كه كاپلستون از كسانى است كه به فلسفه جاودانه قائلند.

اصطلاح فلسفه جاودانه لااقل از قرن دوازدهم ميلادى بدين سو در فلسفه غرب وجود داشته است. معتقدان اين فلسفه مى گويند: در جهان يك نظام يا جريان فلسفى با اصول ثابت و لايتغير هست كه تا ابدالآباد پايدار مى ماند و تبدلات وتغيرات فلسفه تنها به شاخه هاى بسيار فرعى آن باز مى گردد; اصول اين نظام، دست ناخورده باقى خواهد ماند و هر مسأله و مشكل فلسفى را مى توان با رجوع به اين اصول حلّ و فصل كرد.

نخستين كسى كه بر اين سخن تصريح كرد، توماس آكوئينى بود كه از فلاسفه طراز اول غرب  است. ولى امروزه در غرب بيشتر اعتقاد بر اين است كه چنين نظام فلسفى برترى، كه بتواند بر همه نظامهاى ديگر غلبه كند، وجود ندارد و فلسفه هابايد به اين امر قانع باشند كه در كنار يكديگر زيست كنند. كاپلستون به فلسفه جاودانه باور دارد، از اين رو به همان فلسفه قرون وسطى ـ كه از افلاطون و ارسطو مايه گرفته است ـ اعتقاد مى ورزد. لذا بر او اشكال كرده اند كه وى تا آنجا سخن ديگران را مى پذيرد كه با اصول فلسفه جاودانه سر تعارض و ستيز نداشته باشد، وگرنه، در مورد آراء مخالف از او بيم بى انصافى مى رود. اين اشكال چندان بى قوت نيست، اما در مجموع، كتاب كاپلستون بهترين كتاب در تاريخ فلسفه غرب است.

تاريخ فلسفه كاپلستون در نُه جلد منتشر شده است، ولى تنها اين مجلدات به فارسى ترجمه شده است:

جلد اول: يونان و روم; ترجمه سيد جلال الدين مجتبوى  چاپ اول  1362و چاپ دوم  1368

جلد پنجم: فيلسوفان انگليسى از هابز تا هيوم; ترجمه امير جلال الدين اعلم 1362

جلد هفتم: از فيشته تا نيچه; ترجمه داريوش آشورى1367

جلد هشتم: از بنتام تاراسل; ترجمه بهاءالدين خرمشاهى; و بخشى از جلد ششم: كانت; ترجمه منوچهر بزرگمهر.

مجلدات زير نيز در دست ترجمه است:

جلد دوم: فلسفه قرون وسطى، فلسفه اسلامى تا توماس آكوئيناس و اسكوتوس; مترجم: كامران فانى; جلد چهارم، فلسفه جديد از دكارت تا لايب نيتز; مترجم: غلامرضا اعوانى; جلد نهم: فيلسوفان فرانسوى، فلسفه علم، اگزيستانسياليسم تا مرلوپونتى; مترجم: عبدالحسين آذرنگ.

2- تاريخ فلسفه; نوشته اميل بريه; ترجمه عليمراد داوودى.

كتابى است بسيار ارزشمند كه تنها جلد اول و دوم آن به فارسى ترجمه شده است، جلد نخست آن درباره فلاسفه يونان و جلد دوم در باب فيلسوفان روم است. چاپ اول  1352و چاپ دوم 1374

3- تاريخ فلسفه غرب; نوشته برتراند راسل; 6ترجمه نجف دريابندرى.

كار راسل دو عيب عمده دارد: نخست آنكه راسل ـ چنانكه خودش در مقدمه كتاب اعتراف مى كند فيلسوف است نه مورخ فلسفه، و اطلاعات وى در باب تاريخ فلسفه چندان دقيق نيست. عيب دوم او آن است كه راسل به پوزيتيويسم منطقى يا اتميسم منطقى قائل است و اين رأى را به آراى ديگران نيز سرايت مى دهد، بنابر اين در گزارش خويش، با نظرات فلاسفه منصفانه مواجه نشده است.

4- تاريخ فلسفه; نوشته ويل دورانت; ترجمه عباس زرياب خويى.

اين كتاب در باب تاريخ فلسفه قدر و ارزش چندانى ندارد، اما خوش خوان، جالب و خواندنى است.

5- لذات فلسفه; نوشته ويل دورانت; ترجمه عباس زرياب خويى.

نوعى تاريخ فلسفه موضوعى در اين كتاب ارائه شده است.

6- سير حكمت در اروپا; نوشته محمد على فروغى.

سير حكمت در اروپا كتابى است بسيار عالى، دقيق و عميق، و در نقل وتصوير آراى فلاسفه، امانت به كمال در آن رعايت شده است; ولى در عين حال به دو عيب مهم نيز مبتلاست: نخست آنكه اين تاريخ فلسفه به هيچ روى نقّادانه نيست و مواردى كه در آن نقدى صورت گرفته است، از شمار انگشتان دست بيشتر نيست; دوم آنكه چون مؤلف تنها با زبان فرانسه آشنا بوده است، در باب فلاسفه فرانسوى بسط كلام داده، ليكن درباره ديگر فلاسفه غربى به اختصار گراييده است; اين است كه گاه مثلا درباره يك فيلسوف طراز سوم فرانسوى همان قدر سخن گفته است كه درباره يك فيلسوف طراز اول انگليسى.

7- پندار گسترش پذيرى بى پايان حقيقت; نوشته امير مهدى بديع; ترجمه احمد آرام.

امير مهدى بديع، متفكر ايرانى ساكن سوئيس، در اين اثر يك دوره تاريخ فلسفه غرب را به اجمال ولى عميق طرح كرده است. اگر اين كتاب به منزله چارچوبه تاريخ فلسفه غرب قرار گيرد و بر مبناى آن، تاريخ اين فلسفه بيان شود، كارى بسيار موفق انجام خواهد گرفت.

8- نقد تفكّر فلسفى غرب; نوشته اتين ژيلسون ترجمه احمد احمدى.

اين كتاب در حقيقت تاريخ فلسفه غرب از قرون وسطى تا عصر حاضر است با شيوه اى بسيار نقّادانه; ترجمه آن نيز بسيار دقيق است، اما چندان شيوا نيست.

ژيلسون از نئوتوماسى ها است. در توضيح اجمالى اين گرايش بايد بگوييم كه فلسفه ارسطو در بين مسلمين به دست كندى، فارابى، بهمنيار و ديگران بسط پيدا كرد كه به آن تفكر مشائى گرى (فلسفه مشاء) مى گويند. ابن سينا، شاخصترين چهره اين تفكر، سخت مورد حمله و خرده گيرى غزالى واقع شد. پس از غزالى، ابن رشد براى دفاع از ابن سينا قد برافراشت; آثار ابن رشد به زودى به زبانهاى اروپايى ترجمه شد و تأثير فراوانى بر توماس آكوئيناس، بزرگترين متفّكر فلسفه مدرسى، نهاد و وى را شيفته آراى ابن سينا كرد. بنابر اين فلسفه مشاء در غرب همان فلسفه توماس آكوئيناس است. تفكّر آكوئيناس، در قرون وسطى بر غرب سيطره داشت، اما پس از ظهور دكارت اين نظام فلسفى بسيار مورد بى مهرى قرار گرفت و هيچ كدام از نظامهاى فلسفى بعدى، آن را نپذيرفتند. نئوتوماسى ها، مانند ژيلسون و ژاك ماريتن، كسانى بودند كه در برابر اين جريان فراگير، مى گفتند ما بايد باز به فلسفه قرون وسطى برگرديم. از اين رو خواندن

كتابهاى اين افراد براى علاقه مندانِ فلسفه اسلامى بسيار مغتنم است.

9- روح فلسفه قرون وسطى; اتين ژيلسون; با ترجمه بسيار خوبِ عليمراد داوودى.

10- شناسايى و هستى; نوشته مينار; ترجمه عليمراد داوودى.

اصل اين كتاب كه به زبان فرانسه نوشته شده، مفصل است و حدود 52 آن به فارسى برگردانده شده است و مى توان آن را تاريخ فلسفه موضوعى به شمار آورد.

11- فيلسوفان بزرگ; نوشته كارل ياسپرس.

كارل ياسپرس آلمانى، از فيلسوفان طراز اول اگزيستانسياليست الهى است. او در اين كتاب فيلسوف را به معناى متفّكر به كار مى برد و معتقد است كه در جهان هفت متفّكر بوده اند ـ كه هشتمى هم ندارند ـ و ديگران همه طفيل افكار آنها هستند و همه تفّكرات بشر تحت سيطره آنان است، و هر كس هر جا سخنى مى گويد، در واقع، بر آرا و سخنان اين هفت تن حاشيه مى زند و از كسى غير اين افراد، سخن بكرى صادر نشده است; اينان عبارتند از: كنفوسيوس  فيلسوف معروف چينى ، بودا پيامبر هندى الاصل، حضرت مسيح ، افلاطون، سقراط، آگوستين قديس و كانت آلمانى; شرح حال و آراى اين اشخاص را ياسپرس در اين كتاب آورده است.

يك بخش از اين كتاب يك بار با عنوان جلد اول با نام فيلسوفان بزرگ به ترجمه اسداالله مبشرى منتشر شده است. اين ترجمه، كه شرح حال چهار متفّكر را در بردارد، از دقّت فراوانى برخوردار نيست. انتشارات خوارزمى شرح حال اين هفت تن را جدا كرده است تا كتاب ياسپرس را در قالب هفت كتاب منتشر كند و تاكنون اين كتابها منتشر شده است:

كنفوسيوس; ترجمه احمد سميعى; افلاطون; و آگوستين; ترجمه محمد حسن لطفى. اين ترجمه دوم از كتاب ياسپرس دقيقتر است.

12- بزرگان فلسفه; نوشته هانرى توماس; ترجمه فريدون بدره .اى

اين كتاب براى آشنايى با چكيده افكار فلاسفه غرب مفيد است و دو خصوصيت دارد: اولا تاريخ فيلسوفان است نه تاريخ فلسفه; ثانياً به ترتيب الفبايى مرتّب شده است نه به ترتيب تاريخى.

13- ماجراهاى جاودان در فلسفه; نوشته هانرى توماس و دانالى توماس.

اين كتاب كوچك بيشتر به تأثيراتى كه فيلسوفان در اخلاق و معنويت مردم نهاده اند، مى پردازد. ترجمه كتاب مدتها با نام مستعار انوشه سارا منتشر مى شد ولى در چاپهاى بعد با نام احمد شهشهانىعرضه شده است.

14- در آمدى به فلسفه; نوشته جاستوس باكلر و جان هرمن رندال، ترجمه امير جلال الدين اعلم.

رندال فيلسوف معروفى است و آراى كلامى قابل ملاحظه اى نيز دارد ك. تاب مذكور نوعى تاريخ فلسفه موضوعى است.

15- يك سلسله كتاب به نامهاى:

عصر اعتقاد; عصر خرد; عصر روشنگرى; و عصر ايدئولوژى;

كه هركدام نويسنده و مترجم خاصى دارد و دوره اى از دورانهاى تاريخ فلسفه را به بحث و بررسى نشسته است.

در اينجا بى مناسبت نمى نمايد كه كتابى را نيز به زبان عربى براى دانش پژوهانى كه با اين زبان آشنا هستند معرّفى كنيم:

16- موسوعة الفلسفة; نوشته عبدالرحمن بدوى.

اين كتاب بسيار عالى، حالت دائرة المعارفى دارد و به ترتيب الفبايى منظّم شده است. از محاسن آن، اينكه دايرة المعارف سه موضوع است: فلاسفه، نظامهاى فلسفى، و مفاهيم فلسفى. بعلاوه تنها تاريخ فلسفه غرب نيست و به فيلسوفان مسلمان و آراى آنان نيز پرداخته است; البته از ديدگاهى كه غربيان به فلسفه اسلامى مى نگرند، يعنى همان گونه كه غربيان فلسفه را در بين مسلمين با ابن رشد پايان يافته مى دانند، اين كتاب نيز فقط متعرّض آراى فلاسفه تا زمان ابن رشد شده است.

13 نظر برای “دانلود کتاب تاریخ فلسفه غرب مصطفی ملکیان + کتاب صوتی

  1. با سلام و احترام
    آیا امکانش هست که صوت اصلی درسگفتارهای فلسفی دکتر ملکیان در زمینه تاریخ فلسفه غرب را در سایت قرار بدهید بسیار بسیار لطف بزرگی است اگر انجام شود.
    سپاسگزارم

  2. با سلام
    آیا این امکان وجود دارد که فایل word این کتب نیز در سایت ارائه شود؟ برای بنده و دیگر دوستانی که از کتابخوان استفاده می کنند، سهولت استفاده از کتاب صد چندان خواهد شد.
    متشکرم

  3. با سلام
    آیا امکانش هست که صوت اصلی درسگفتارهای فلسفی دکتر ملکیان در زمینه تاریخ فلسفه غرب را در سایت قرار بدهید بسیار بسیار لطف بزرگی است اگر انجام شود.و آیافایل صوتی در سایت ها موجود می باشد.

  4. با سلام
    آیا امکانش هست که صوت اصلی درسگفتارهای فلسفی دکتر ملکیان در زمینه تاریخ فلسفه غرب را در سایت قرار بدهید بسیار بسیار لطف بزرگی است اگر انجام شود.و آیافایل صوتی در سایت ها موجود می باشد.

  5. سلام.
    سوالی داشتم که دانلود این کتاب ایا با موافقت مولف همراه هست و مجاز به دانلودش هستم؟
    با تشکر فراوان

  6. کتاب استاد ملکیان جامع و کامل است اما این عیب را دارد که وقتی آن را میخوانید حتما بایستی یک فرهنگ لغات و اصطلاحات منطقی در کنارشان باشد چون ایشان دائما رد این کتاب از کلمات و اصطلاحات ثقیل و سنگینی استفاده میکنند که در وهله نخست فهم آن برای هر کسی ساده نیست

  7. مجموعه کامل این کتاب از هر سایتی قابل دانلود است البته در صورتی که مایل باشید به صورت pdf مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *