همایش بین المللی مولوی شناسی هند با حضور مصطفی ملکیان

همایش بین المللی مولوی شناسی هند با حضور مصطفی ملکیان

در همایش بین المللی مولوی شناسی که مجموعا دو روز به طول انجامید، مجموعه تلاش‌های صورت گرفته درباره شناخت مولانا و نیز جمع آوری آثار خطی و منحصر به فرد این شاعر ایرانی مطرح شد. همچنین سخنرانان در این مراسم به تشریح افکار و اندیشه‌های مولانا جلال الدین بلخی پرداختند. از ایران نیز، مصطفی ملکیان سخنرانی‌ای با عنوان “ارتباط تن با جان از نگاه مولانا” ایراد کرد.

این همایش به همت مؤسسه فرهنگی سروش مولانا ، بنیاد بیدل دهلوی ، بنیاد فارسی هند و انستیتوی غالب برگزار شد.

.


.

فیلم کامل همایش بین المللی مولوی شناسی:

مشاهده در یوتوب | مشاهده در آپارات

.

دریافت صوت کامل این همایش

.


.

سخنرانی مصطفی ملکیان در همایش بین المللی مولوی شناسی هند
سخنرانی مصطفی ملکیان در همایش بین المللی مولوی شناسی هند

فیلم سخنرانی مصطفی ملکیان در این همایش:

مشاهده در یوتوب | مشاهده در آپارات

.

دریافت صوت سخنرانی مصطفی ملکیان در این همایش

.


.

همایش بین المللی مولوی شناسی در هند (دهلی نو)

منبع:

سایت مؤسسه فرهنگی سروش مولانا

کانال تلگرامی سروش مولانا

.


.

3 نظر برای “همایش بین المللی مولوی شناسی هند با حضور مصطفی ملکیان

  1. امیل چوران (در فارسی به اشتباه:سیوران) فیلسوف مجارستانی در کتاب “اعترافات و کفریات” (به فرانسوی : Aveux et anathèmes 1987) گفته: فرد در یک کشور ساکن نیست، در یک زبان ساکن است، آن (زبان) کشور ماست و سرزمین پدری ما — و نه چیز دیگر.
    همین قدر — در صورتی که فهم شود — برای مجادلاتی مثل ایرانی بودن یا نبودن مولوی و نظامی و سنایی و مثل اینها، کفایت می کند. بماند که افاغنه هم از اقوام ایرانی تبار بوده و هستند.
    ولی موضوع مهم این است که مصطفی ملکیان که از مولوی شناسی (!) این را کشف کرده که جلال الدین “تعبد ظاهری” داشته و احتمالا با سابقه ای که دارد با خواندن کتاب “با پیر بلخ” مصفا، که کتابی به غایت بی مایه و در شناخت مولوی و مثنوی پرت و بیراه است، مثنوی و مولوی را به زعم خود فهمیده، چه شایستگی برای حرف زدن در این باب آن هم در مجامع علمی دارد؟!
    بهتر است استاد به همان توصیه های اخلاقی و بازنشر قوانین زندگی موفق بپردازند تا مثنوی. تنها وجه اشتراک ملکیان و مثنوی همین لفظ «معنوی» است که آن هم صرفا در ساحت لفظ است و بس.
    زمانی کسی مثل بدیع الزمان فروزانفر مثنوی پژوه بود یا عبدالباقی گولپینارلی یا ریموند آلن نیکلسون، امروز ملکیان! ببینید ما به کجا رسیده ایم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *