سلسله مباحث مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان از آیت الله سید کمال حیدری

سلسله مباحث مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان از آیت الله سید کمال حیدری

در این جلسات، آیت الله سید کمال حیدری مباحث متفاوت و بعضاً جدیدی را در حوزۀ مطالعات زنان از دیدگاه اسلام طرح و تبیین نموده‌اند. ایشان مطالب خود را در قالب چند قاعدۀ کلّی بیان نموده؛ قواعدی که – از نظر ایشان – ورود به عرصۀ مطالعه و تحقیق پیرامون حقوق و مسائل زنان بدون ملاحظۀ آنها، نافرجام و در مواردی آسیب زا خواهد بود.

این اصول و قواعد بنیادین، به منزلۀ کلیدهایی هستند که در دست داشتن هر یک از آنها، قفل های متعدّدی را گشوده و مشکلات فراوانی را از جامعۀ زنان برطرف خواهد کرد. در جلسه اول و دوم، شش مبنا و کلید اصلی توضیح داده شده است که عناوین آنها عبارتند از:

۱_  اصالت و محوریّت قرآن

۲_  نگاه کلان و اجتماعی به حقوق و مسائل زنان

۳_ نگرش جامع اعتقادی، اخلاقی و فقهی و احتراز از نگاه فقهیِ تک بُعدی

۴_  ضرورت فهم و برداشت زنانه از آیات و روایات، در کنار برداشت های مردانه

۵_ حقوقی که پیامبر اکرم (ص) برای زنان بیان فرموده حقوق حداقلی است، که باید در اثر گذشت زمان افزایش یابد

۶_  ضرورت تفکیک بین “سنت واقعیه” و “سنت محکیه” (سنت گزارشی یا نقل شده).

استماع سلسله مباحث حاضر به همۀ بانوان گرامی و به ویژه محققان رشتۀ مطالعات زنان توصیه می شود.

گفتنی است این جلسات یاری خدا ادامه خواهد داشت.

.


.

مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان – جلسه ۱

.

مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان – جلسه ۲

.

مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان – جلسه ۳

.

ادامه دارد…

.


.

16 نظر برای “سلسله مباحث مبانی و کلیدهای اصلی در فهم مسائل زنان از آیت الله سید کمال حیدری

  1. سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت دوستان عزیز صدانت
    واقعا ممنونم که مباحث علامه حیدری رو نشر میدید
    اگه امکانش هست مباحثی رو که درباره پلورالیسم دینی و جواز تعبد من جمیع مذاهب و الادیان دارند رو هم نشر بدید ممنونم

  2. با سلام و تشکر از اینکه مباحث متفاوت و عالی آیت الله حیدری رو در سایتتون قرار دادید.

    ایشون یک بحث بسیار مهم و چالش برانگیز دیگه هم دارن با عنوان “نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری” که در واقع نوعی کثرت گرایی هست؛ طبق اون پیروان همه ادیان و مذاهب الهی و بشری رو در صورتی که برای حقانیت خودشون دلیل قاطع در دست داشته باشن، در آخرت رستگار میدونن. و به خاطر همین نظریه، بسیاری از حوزویان با ایشون مخالفت جدی کردن.
    لطفا فایلهای این سلسله مباحث رو هم قرار بدید. تا حالا سه جلسه بحث کردن و ادامه داره.

  3. با سلام و احترام
    از اینکه مطالبی از آیت الله حیدری را آپلود می کنید متشکریم، ایشان در مقایسه با سایر حوزویان واهل علم، نگاهی نو و متفاوت به مسائل دین شناختی دارند. همچنان منتظر بارگزاری ادامه مباحث مفید ایشان در بارۀ زنان و سایر مباحث ایشان هستیم.

  4. کمال حیدری میگه شیعه ام ولی تو درساش گفته ملحدان هم اگر دلیل داشته باشند به بهشت می روند،دیری نخواهد پایید که همه مسلمات و ضروریات دین را انکار کند،دست سروش و ملکیان را از پشت بسته

  5. پراتاگوراس سوفیست مشهور(علیه ما علیه) انسان را محور حقیقت میدونست و معتقد بود هر کس هر چه بیندیشه همون حقیقته . نظریه پردازان پلورالیزم دینی و جواز تعبد به همه ی ادیان الهی و غیر الهی (علیهم ما علیهم) همین مغلطه را به باورهای دینی کشوندند. خدا از سر تقصیراتشون نگذره که دقیقا دین و ایمون مردم رو هدف گرفتند!

  6. هیچ کس فکر نمیکرد زمانی در حوزه مقدسه قم افرادی در جایگاه مرجعیت به نفع پلورالیزم نجات استدلال فقهی اقامه کنند،فأین تذهبون،نمی دانم چرا مومنان پس از بیانیه مراجع بر علیه کمال حیدری از ایشان دوری نکردند و هنوز با وجود ردیات مراجع بر علیه این بچه سید از کفریات این ضال مضل استقبال می کنند!

    1. سلام نظریه جواز تعبد ایت الله حیدری با پلورالیسم نجات متفاوته ، در ضمن اون مراجع و علمایی که می فرمایید اگر مایه علمی دارند باید نقد علمی بکنند نه اینکه تکفیر و تفسیق و بیانیه و… اینها با فضای علمی سازگار نیست!! رهبری هم بارها گفتن که تکفیر را باید از حوزه برانداخت

  7. باید بابت دیدگاه های این آقا که به تحقیق قلب امام زمان(عج) را جریحه دار نموده به محضر مبارک قطب عالم امکان و مراجع معظم تقلید تسلیت گفت،امیدواریم خطر ایشان از ساحت مقدس جهان اسلام رفع شود که به تحقیق در حال فریب نوطلبه های جوان فارسی زبان است و طلاب را با منحرف کردن از معارف ناب اهل بیت(ع) به دام روشنفکری و شکاکیت می کشاند

  8. ای کسانی که ایمان آورده اید، از گام های شیطان پیروی نکنید[نور ٢١ ]
    اول خود را حامی تشیع در برابر تسنن نشان داد. بعد به اسم اصلاح و قرآن محوری، اعتبار روایات را زیر سوال برد، بعد آمد سراغ خود قرآن هم که بعله اجتهادات قراء است و خودم اجتهاد می کنم و تازه این قرآن مطالبش تمثیلی است نه اینکه بخواهد یک واقعیتی را تبیین کند، و الانم اخیرا دارد در لوای مطرح کردن نظرات گوناگون موجود، الهی بودن دین و صدق دعوی نبوت و اعتبار شرع و … را زیر سوال می برد یا به عبارت دیگر غیر مستقیم منکر می شود. من از همه ی دلسوزان اسلام می خواهم که ابحاث این فرد در لباس عالم را دنبال کنند تا عمق انحرافات او بر ایشان آشکار شود و بعد مجدانه به رد آن اقدام کنند. ایشان همه ی مسائلش را مبتنی کرده بر نظریه ی معرفتش که در ۱۱ جلسه شرح داده. تقاصا دارم اهل تخصص آن را دیده و رد نمایند تا ریشه ی انحرافات او کنده شود.
    در آخر به حکمت سعدی متمسک میشوم که:
    سر چشمه شاید گرفتن به بیل/چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

  9. بر اساس فتوای مرجع بزرگ عالم تشیع ایت الله العظمی بشیر نجفی، کمال حیدری مرتد است و باید زنش از او جدا شده و اموالش در بین ورثه تقسیم شود و خودش هم باید به کشته شود.
    باید ذکر کنید که آیت الله بشیر نجفی فتوای ارتداد ایشان را صادر کرده تا همه با علم به این قضیه به این انحرافات گوش بسپارند.

    1. کسی که این مطلب کم خردانه را نوشته حتما نمی داند ایت الله العظمی سید کمال حیدری خودشان مرجع تقلید اند و احکام و فتاوای دیگر علما در مورد ایشان هیچ اعتباری ندارد. بر افراد کم خرد شاید بتوان بخاطر عذر نادانی شان بخشید اما آنهایی هم که خود را مرجع و صاحب اختیار جان و مال مردم می دانند باید گفت اگر توان دارند مثل سیدکمال حیدری به شکل واضح و مستدل بحث کنند و اگر واقعا بر حق اند با عرضه ی مطلب حق خود نشان دهند که حیدری باطل است. اما از آنجا که نه در دانش حوزوی هم سطح و پایه حیدری اند و نه در احاطه بر منابع و نه در دانش های غیر حوزوی مانند فلسفه ی غرب و علوم انسانی که حیدری سالیان سال با چشم حقیقت طلبی نه با نگاه مغرضانه آنها را فرا گرفته، برای پنهان کردن کم دانشی و ضعف منطق خودشان، با حربه ی تکفیر و ارتداد به دنبال پاک کردن صورت مسئله اند. اما غافل از اینکه دیگر روزگار بزن و در رو تمام شده، اگر یکی بزنند ده ها خواهند خورد. فضای روزگار ما فضای گردش آزاد اطلاعات است، فضای آزادی اندیشه است، فضای جهانی شدن است. در چنین فضایی کسی حتی نباید خیال کند که می تواند دهان مخالفان خود را ببندد چه رسد به اینکه فکر او را حذف کند.
      البته بدانید سیدکمال حیدری از این تهدید ها نمی ترسد. تهدیدهایی که از همان جنس تهدیدات وهابیت کور عربستان است که در زمان احتجاجات او در شبکه الکوثر علیه وهابیت متوجه او میکردند. نه وهابی های سنی توانستند به او گزندی برسانند و نه “سلفی های شیعه” خواهند توانست مانع حرکت اصلاحی او شوند. سید کمال حیدری بذر این فکر را که می شود جور دیگر اندیشید در فضای حوزه پراکنده. امروز حتی اگر بمیرد هم راهش ادامه خواهد یافت.
      اما امثال بشیر نجفی در عین اینکه به خاطر شان مرجعیت حرمت او را نگاه می داریم، مسلما حق اظهار نظر در باره حیدری را ندارند چون بخاطر فرا نگرفتن مقدمات لازم فهم مباحث حیدری مانند معرفت شناسی و هرمنوتیک و فلسفه زبان و فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق و دین پژوهی با شقوق مختلف آن و …، از درک ابحاث مطروحه در دروس حیدری ظاهرا عاجزند و خودشان در حد سواد حوزویشان باید بدانند که اگر مقدمات اجتهاد را فراهم نکرده باشند اجتهادشان بی اعتبار و مصداق افک علی الله و دروغ بستن بر خداست.
      به راستی امروز آیت الله العظمی سید کمال حیدری، مرجع راستین و یگانه ی زمان خویش است که ابراهیم وار بت های تحجر، بی منطقی و بیگانه هراسی را در فکر حوزوی یک به یک شکسته و اینک عده ای می خواهند او را در آتش خشم خود بسوزانند ولی خدای ابراهیم هنوز هم می تواند هر آتش را گلستان کند.

  10. جناب رهروان حیدر به گونه ای سخن می گوید که گویا نماینده مستقیم خدا و امام زمان(عج) است،حضرتعالی بهتر است از طرف خودتان سخن بگویید،شاید از این مطلب ناراحتید که آیت الله حیدری بین فهم ناقص و متحجرانه و جامد و تنگ نظرانه شما و اصل دین تفکیک قائل شده و فهم شما متحجران را مستدل بی اعتبار نموده،شما بهتر است از طرف خودتان نظر دهید و به جای این شعارها که به درد منبر و فریب عوام الناس می خورد مستدل و منطقی سخن بگویید و اگر حرفی دارید و توان علمی تان بالا است به نقد علمی و منطقی بیانات آیت الله حیدری بپردازید،و الا در منطق تکفیر و اتهام زنی هیچ تفاوتی با داعش و داعشی مسلکان ندارید،طلاب جوان بیدار شده اند و دیگر فریب شستشوهای مغزی امثال شما را نمی خورند و باید به حق مباحث سید کمال حیدری را اصلی ترین عامل بیداری طلاب بدانیم

  11. بعضی به گونه ای سخن می گویند که گویا قسیم بهشت و نار هستند،اصلا شما چه کسی هستید که در مورد بهشتی بودن یا جهنمی بودن دیگران نظر می دهید،بر فرض که آقای حیدری در درس های جواز تعبد به جمیع ملل الهی و غیر الهی گفته است ملحدان هم به بهشت می روند اولا چرا مدعا را ناقص بیان می کنید،شاید به خاطر اینکه تا کنون حتی مفهوم معرفت شناسی خم به ذهنتان نخورده چه برسد به اینکه توان درک مباحث عمیق معرفت شناسی را داشته باشید،ثانیا اگر منطق و تفکر انتقادانه و معرفت شناسی می دانید بسم الله وارد عرصه میدان شوید و مردانه پاسخ دهید،و اگر مباحث علوم انسانی جدید را نمی دانید اخلاق اقتضا می کند که در اموری که تخصص ندارید وارد نشوید

  12. طلاب به دام روشنفکری و شکاکیت کشیده شوند بهتر از آن است که به دام جهل مقدس و خودبرتربینی و تحجر و تجزم و دگماتیسم حوزوی کشیده شوند،ریشه دشمنی ها با سید کمال حیدری آن است که پایه های جهل مقدس را متزلزل نموده و دکان دکان داران را کساد نموده،از سایت فرهنگی صدانت کمال تشکر را دارم که مباحث آیت الله سید کمال حیدری آبروی تشیع و حوزه های علمیه را پوشش می دهند و اگر برایتان ممکن است درس های چالشی این مرجع خوشفکر و روشن اندیش مثل دروس جواز تعبد و دروس معرفت شناسی را نیز پوشش دهند…راه روشنگری و مبارزه با جهل تازه شروع شده است،لوتر زمانه باب اصلاح را باز کرده

  13. سید کمال حیدری چون به متد تفکر نقادانه مسلط است برایش سروش و ملکیان و کانت و ملاصدرا و… تفاوتی ندارد،این شما نادان ها هستید که صرف انتساب نظری به فردی که از او خوشتان نمی آید آن نظر را با تعصب باطل می شمرید،براستی اگر طالب حقیقتید برایتان چه فرقی می کند که حقیقت توسط چه کسی بیان شود و خاستگاه آن حقیقت کجاست؟!چرا مرتکب مغالطه خلط میان انگیزه و انگیخته می شوید؟ چرا توان نقد و بررسی منصفانه قضایا را ندارید؟ اصلا بر فرض که سخنی را سروش گفته است،مگر صرف بیان توسط سروش دلیل بر باطل بودن آن سخن است،گویا شما به قول آیت الله حیدری حقیقت را در جیب خود می دانید و هر کس مخالف آنچه در جیب شما است سخن بگوید او را رمی به باطل می کنید و از حربه کور تکفیر بهره می برید!!! چگونه شما خود را پیرو امام صادق(ع) می دانید و از روش آن امام همام در گفت و گوی آزادانه با ملحدان تبعیت نمی کنید؟! مگر معتقد نیستید که امام صادق(ع) فرموده انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال،پس چرا شما مدعیان برعکس عمل می کنید؟! سید کمال حیدری به همه اندیشمندان احترام می گذارد،چه آن اندیشمند سروش باشد و چه جوادی آملی،او فرقه محور و صنف نگر نیست و شاید همین مطلب شما را آزار می دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *