نشست بررسی و نقد کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن

نشست بررسی و نقد کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن با حضور دکتر محمود مقدسی دکترای فلسفه مترجم و پژوهشگر، دکتر علی ثاقبی روان پزشک جمعه ۲۵ مرداد در کافه کتاب آفتاب برگزار شد.

.


.

قسمت هایی از کتاب

ازدواج از نظر ربیع، نقطه اوج مسیری تهورآمیز به سوی صمیمیتِ مطلق است؛ درخواست ازدواج دارای تمام جذابیتی است که پریدن از پرتگاهی مرتقع با چشمان بسته دارد، به این امید و با این اطمینان که دیگری آن پایین باشد و ما را بگیرد.

افرادی که شنونده های خوبی هستند نیز به اندازه افرادی که خوب منظور خود را بیان می کنند، مهم و کمیاب هستند.

برای داشتن روابط خوب، نیازی نیست دائما عاقلانه رفتار کنیم؛ تمام مهارتی که نیاز داریم این است که چند وقت یک بار بتوانیم با روی گشوده اقرار کنیم که شاید در یکی دو موقعیت، احمقانه رفتار کرده ایم.

اگر حقیقتا عاشق کسی باشیم به هیچ وجه از او نمی خواهیم که تغییر کند.

یکی از نشانه های شخص دلبسته مضطرب، ناتوانی در تحمل موقعیت های پیچیده و واکنش نمایشی به چنین موقعیت هایی است، همچون سکوت، درنگ یا سخنی توام با بی اعتنایی. این ها به سرعت با منفی نگری، به توهین یا حمله های بدخواهانه تعبیر می شوند. برای شخصی که دلبستگی اضطراب دارد، هرگونه توهین جزئی، حرف تند یا بی توجهی ممکن است به عنوان تهدیدی جدی تلقی شود که پیام آور فروپاشی رابطه است.

افراد کمی در این دنیا هستند که واقعا همیشه بدجنس باشند؛ آن هایی که ما را می رنجانند، خودشان نیز در عذاب اند. بنابراین واکنش مناسب به هیچ وجه بدبینی یا خشونت نیست بلکه، در آن مواقع نادری که فرد بتواند از عهده اش برآید، همیشه عشق است.

.


.

کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن
کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن

.


.

اطلاعات کتاب

کتاب سیر عشق

نویسنده: آلن دو باتن

ترجمه: زهرا باختری

انتشارات: چترنگ

تعداد صفحات: ۴۳

قیمت چاپ دوم: ۲۱۰۰۰ تومان

.


.

صوت سخنان دکتر محمود مقدسی

صوت سخنان دکتر علی ثاقبی

صوت پرسش و پاسخ

.


.

2 نظر برای “نشست بررسی و نقد کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن

  1. متأسفانه، ترجمۀ این کتاب بد است و کلاً قابل فهم نیست. من نمیدانم که این عزیزان چگونه این ترجمه را خوانده اند و چه از این ترجمه فهمیده اند؟!

  2. چقدر خوبه که در ابتدای صفحه، قسمتهایی از کتاب را آورده اید، لذا در همین راستا قابله ذکره که کلا دوستان و اساتید گرامی در معرفی کتب، سعی کنند که جملاتی کلیدی و لب لبابی را چنان در یک یا دو یا سه یا …. جمله به ترتیب اهمیت، گزینش کنند که بار کل کتاب را بر دوش میکشند، بنحوی که دیگران با خواندن همان قصار و چکیده، مفهوم تقریبی را دریابند. مثله فهرست تفصیلی که در ابتدای برخی کتب بعد از فهرست اجمالی درج میشود. در غیر اینصورت حداقل چندین جمله مهم و موثر را معرفی کنند. مثل همین متن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *