معرفی کتاب سفر به انتهای شب

سفر به انتهای شب شاهکار لویی فردینان سلین نویسنده ی فرانسوی , داستان شوربختی زیستن در جهان است . داستان انسان هایی چون ما است که در فضایی آکنده از دروغ و بی وفایی , فقر و نکبت و جنگ و مرگ زندگی می کنند و همچنان آن را ادامه می دهند تا رنج بیشتری نصیبشان شود . سلین صادقانه و با صراحت روابط پر فریب انسان ها را در جهانی بی اعتنا روایت می کند . جهانی که سرانجام آن مرگ است . قهرمان های کتاب فقیران و خانه به دوشانی اند فاقد جایگاه اجتماعی و البته همگی پست و رذل . همچنین یکی از مضامین اصلی رمان ضدیت با جنگ است . شاید به همین سبب است که عنوان ” کتاب ممنوعه ” را ( البته در ایران ) با خود به همراه دارد .

بخش هایی از کتاب :

« به خودم می گفتم که کاش مام وطن که این همه حرفش را به ام زده اند اینجا بود و برایم توضیح می داد که وقتی گلوله ای درست وسط خیک آدم فرو برود چه خاکی باید به سرش بریزد . »
« پشت سر هر موسیقی باید سعی کرد آن آهنگ بدون نت را که برای ما ساخته شده را شنید , آهنگ مرگ را »
« پولدارها مجبور نیستند برای نان خوردن آدم بکشند . به قول خودشان آدم را به کار وا می دارند . به کسی صدمه نمی زنند . پول می دهند . همه برای خوشامدشان هر کاری می کنند و همه هم راضی اند . زن های تو دل برو دارند , در حالیکه زن های فقرا همه شان بی ریختند . از چسان فسان شان که بگذریم می شود گفت که این نتیجه ی قرن هاست . »
« ماها می توانیم با رضایت خاطر پیر شویم ! مرگ دیروز آش دهن سوزی بود ؟ یا مثلا پارسال ؟ … عقیده ات غیر از این است ؟ … افسوس چه را بخوریم ؟ … ها ؟ جوانی ؟ … ماها هرگز جوان نبوده ایم ! … »

کتاب شناسی : سفر به انتهای شب / لوئی فردینان سلین / فرهاد غبرائی / انتشارات جامی

1 نظر برای “معرفی کتاب سفر به انتهای شب

  1. من وقتی با سوال همیشگی اطرافیانم با این مضمون که «تو که کتابخونی بگو چه کتابی بخونم؟» روبه‌رو میشم، اول از همه می پرسم: «تو که میخوای کتاب بخونی، بگو ببینم، دوس داری چه حسی رو تجربه کنی؟»

    اگر بهت‌زدگی بخواهند، حتما کتاب سفر به انتهای شب را به آن ها معرفی می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *