معرفی سایت های فلسفی

فلسفه در اینترنتِ فارسی‌زبان

مدتی است که موج مطالعه فلسفه ایران را فراگرفته است طبیعی است که این موج اینترنت را هم در بربگیرد. وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های ریز و درشتی در این زمینه به فعالیت می‌پردازند و بسیاری برای راهنمایی و تغذیه در زمینه مورد علاقه خود از شبکه جهانی اینترنت استفاده می‌کنند، در این پست قصد دارم به معرفی سایت های فلسفی بپردازم که سلیقه‌های مختلف را پوشش دهد. امیدوارم در فرصتی دیگر به معرفی سایت‌های اینترنتی به زبان انگلیسی هم اقدام کنم.

معرفی سایت های فلسفی :

 ۱٫ «انجمن فلسفی اگورا» توسط رامین جهانبگلو و در دانشگاه تورنتو پایه‌گذاری شده است جلسات و دوره‌هایی را در موضوعات فلسفی برگزار می‌کند که در آن صاحب‌نظران و اساتید عمدتاً به زبان فارسی ایراد سخنرانی می‌کنند. البته سخنران اصلی رامین جهانبگلو است و بقیه به صورت میهمان حضور دارند. تاکنون دوره‌های مختلفی در این انجمن برگزار شده که عبارت‌اند از: مدرنیته‌ها، اخلاق، تاریخ آزادی، فلسفه و سیاست، پدیدارشناسی روح هگل، فلسفه شوپنهاور، نیچه و اخلاق و هستی و زمان هایدگر. که می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری این جلسات و دروه‌ها را از سایت سوند کلود و ویمیو دانلود کنید. این انجمن خصوصاً برای دوستانی که به فلسفه قاره‌ای و هم‌چنین فلسفه سیاسی علاقه‌مندند جذاب خواهد بود. و یکی از متابع خوب فایل‌های صوتی و تصویری فلسفه به زبان فارسی بر روی وب است.

۲٫ «ترجمان»؛ در حالی که مدتی است مقاله‌های ترجمه شده دیگر در مجله‌های علمی-پژوهشی و علمی – ترویجی چاپ نمی‌شود، سایت ترجمان با هدف ترجمه و انتشار مقالات کلیدی و موثر در زمینه فلسفه، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، ادبیات و جهان اسلام فعالیت می‌کند و منبع خوبی در این زمینه است. یکی از مزیت‌های مطالب ترجمه شده این است که در قالب فایل پی دی اف و با شماره شاپا است. این سایت هم‌چنین به انتشار مجله پایش جهان اسلام می‌پردازد که به مسائل فکری و فرهنگی حهان اسلام اختصاص دارد و به صورت اینترنتی منتشر می‌شود.

۳٫ «تز یازدهم» علاقه‌مندان به فلسفه‌های چپ و مارکسیستی در ایران، مراد فرهادپور را به خوبی می‌شناسند، سایت تز یازدهم منعکس کننده آثار ایشان و هم‌فکران و شاگردانشان چون صالح نجفی، امید مهرگان، نادر فتوره‌چی، هوشنگ افتخاری‌راد و… است. که در آن می‌توانید آثار تألیفی و ترجمه‌ای این جریان فکری را مشاهده و دانلود کنید. این سایت متأسفانه از نظر منابع چندرسانه‌ای ضعیف است و تنها دو فایل صوتی سخنرانی از مراد فرهادپور در آن موجود است.

۴٫ «موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»؛ این موسسه که نیاز به معرفی ندارد و علاقه‌مندان به فلسفه داستان تأسیس آن به دست سیدحسین نصر و فراز و نشیب آن در بعد از انقلاب را به خوبی می‌دانند. در سایت این موسسه بحمدالله چیزی که زیاد است فایل‌های صوتی و چندرسانه‌ای در زمینه فلسفه است. البته در زمینه فلسفه اسلامی فایل‌ها از اساتید بنام این حوزه است اما در زمینه فلسفه غرب فایل‌های صوتی از اساتید بنام و شناخته شده‌ای نیست.

۵٫ «فرهنگ امروز»؛ این سایت هم بیشتر متمایل به سنت قاره‌ای است و به نظر می‌رسد از نظر فکری با جریان فردیدی‌ها نزدیکی داشته باشد. به تازگی هم اقدام به انتشار مجله فرهنگ امروز کرده‌اند که دو شماره از آن تاکنون منتشر شده. یکی از ویژگی‌های خوب سایت اینه که اخبار حوزه فرهنگ و فلسفه و علوم انسانی به صورت روزانه در آن قرار می‌گیرد.

۶٫ «مهرنامه» مجله مهرنامه را همه علاقه‌مندان به علوم انسانی می‌شناسند. مجله‌ای نیمه تخصصی در این زمینه که از اواخر ۸۸ بر روی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی قرار گرفت. سایت آن که حاوی مطالب مجله است دیر به دیر به روز می‌شود برای مثال در حالی که هم‌اینک (آبان ۹۳) شماره ۳۸ آن منتشر شده است اما هم‌چنان شماره ۲۱ (اردیبشهت ۹۱) بر روی سایت است. اما مطالب و مصاحبه‌ها و پرونده‌های جالب و قابل تأملی در همین شماره‌ها هم وجود دارد که هنوز هم می‌تواند مورد استفاده واقع شود.

۷٫ «کتاب ماه فلسفه»؛ کتابِ ماه، مجموعه نشریاتی است که در زمینه‌های مختلفی چون علوم اجتماعی، دین، علوم و فنون، ادبیات و… توسط خانه کتاب منتشر می‌شود. کتاب ماه فلسفه هم یکی از همین مجموعه مجلات است که حاوی پرونده‌ها و مقالاتی در زمینه فلسفه و معرفی فیلسوفان مختلف و هم‌جنین معرفی کتاب‌ها به زبان فارسی، عربی و انگلیسی می‌باشد. یکی از ویژگی‌های خوب این سایت این است که به رایگان می‌شود فایل پی‌دی‌اف مجلات را دانلود کرد.

۸٫ «انسان‌شناسی و فرهنگ» این سایت با این‌که مستقیماً به فلسفه مربوط نیست و به انسا‌شناسی (به عنوان شاخه‌ای از علوم‌اجتماعی) می‌پردازد اما دوستداران فلسفه هم از آن بی‌نصیب نخواهند بود. این سایت تحت مدیریت دکتر ناصر فکوهی استاد انسان‌شناسی دانشگاه تهران و چندتن دیگر از اساتید بنام حوزه علوم انسانی اداره شده و یک منبع بسیار غنی و کم‌نظیر محسوب می‌شود.

۹٫ «فلسفه نو» این سایت در زمینه‌های فلسفه سیاسی، زیبایی‌شناسی، فلسفه معاصر (قاره‌ای) و فلسفه تحلیلی فعالیت دارد. یکی از ویژگی‌های خوب این سایت همین توجه به فلسفه تحلیلی است. در این لینک هم انجمنی وابسته به همین سایت برای بحث و تبادل نظر علاقه‌مندان وجود دارد که دوستداران فلسفه می‌توانند با دیگران درباره موضوعات فلسفی مشورت و تبادل نظر کنند.

۱۰٫ «پروبلماتیکا» این سایت تازه کار است و بیشتر بخش‌های آن هنوز فاقد مطلب است اما همین مطالب اندکی که منتشر شده است نشان‌گر سلیقه و سواد خوب گردانندگان آن است.

۱۱٫ «سیما فکر» اگر به دنبال فایل‌های صوتی و تصویری در زمینه‌های فکری و فلسفی و اجتماعی هستید این سایت را حتماً ببینید. اگرچه تنوع اندیمشندان آن کم است و همه سلیقه‌ها را پوشش نمی‌دهد.

۱۲٫ «فلسفه نو» ا فلسفه نو سایتی تخصصی و مستقل در زمینه فلسفه به زبان فارسی است.
اگر فیلسوفان غربی برایتان جذابیت دارند حتما این سایت را ببینید.

۱۳٫ در سال‌های اخیر موسسات مطالعاتی آزادی تأسیس شده‌اند که هم‌زمان با افت کیفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحصیلات عالی و در پاسخ به تقاضایی که در زمینه مسائل فکری و فلسفی به وجود آمده با دعوت از استاتید بنام کلاس‌های آزاد در زمینه‌ها مختلف علوم انسانی را برگزار می‌کنند. اگر در تهران حضور دارید می‌توانید از این کلاس‌ها استفاده کنید. چند مورد از مشهورترین این موسسات عبارت‌اند از: پرسش، رخداد تازه، پنجره حکمت و روزگار نو از سایت این موسسات می‌توانید برنامه‌های کلاس‌ها و لوح‌های فشرده فرهنگی صوت و تصویر درسگفتارهای برگزار شده در این موسسات را تهیه نمایید.

این ها مهمترین سایت هایی بود که در فلسفه به زبان فارسی می شناختم، البته سایتهای دیگری هم بودند که به دلایلی چون رکود و یا عدم جامعیت در این جا به آنها اشاره ای نشد. دوستان اگر جای خالی سایت دیگری را در اینجا می بینند در قسمت نظرات اعلام کنند تا من به این سیاهه اضافه کنم.

4 نظر برای “معرفی سایت های فلسفی

  1. سلام .مطالبتون خیلی مفید بود اگر میشه سایت های بیشتری هم به زبان فارسی و هم به زبان انگلیسی معرفی کنید. من واقعا دلم میخواد این سایت ها رو بیشتر بشناسم.چون خودم فارغ التحصیل فلسفه هستم علاقه دارم بیشتر بدونم.ممنون

  2. شبهه سختی دارم لطفا به دادم برسید ایمیلم را نوشتم . پیامی بدهید تا شبهه را بفرستم حول وجود خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *