گزارشی درباره کودکان زلزله

گزارشی درباره کودکان زلزله

وقتی نوشته «از مصطفی پیت‌استیل تا کودکان زلزله» منتشر شد، با توجه به اهمیت موضوع و احتمال از دست رفتن زمان طلایی درمان، امیدوار بودم از سوی دستگاه‌های مسئول حرکت جدی‌ای برای شناسایی و درمان کودکان گرفتار (PTSD اختلال استرسی پساحادثه) در مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب صورت پذیرد. حتی وزیر وقت رفاه، در تلگرام برایم نوشت که نوشته را خوانده است و از طرح مسئله سپاسگزاری کرد و گفت که حتماً پیگیری می‌کند. اما ماه‌ها گذشت و علی‌رغم اینکه پیگیری کردیم، هیچ خبری نشد و هیچ تحرک قابل قبولی در دستگاه‌های متولی مشاهده نشد. می‌دانستم که به مقامات نباید امید بست. آن بیچاره‌ها از یک سو هم تحت فشار مأموریت‌ها و محدودیت‌های مقامات بالاتر از خود هستند و هم تحت فشار پاسخگویی به خواسته‌ها و انتظارات نمایندگان مجلس؛ از سوی دیگر نیز هم با کمبود شدید بودجه روبه‌رو هستند و هم با یک دستگاه اداری کرخت‌شده و کارکنان بی‌انگیزه. پس از مدتی دانستیم که به جماعت دولتیان امیدی نمی‌توان بست.

بالاخره یاعلی گفتیم و خودمان دست به کار شدیم. برخی مربیان مؤسسه توانمندسازی توسعه محور خانواده (توتم خانواده) در اصفهان اعلام آمادگی کردند، سه فرد نیکوکار اصفهانی نیز حمایت کردند و هسته شکل‌گیری «انجمن حمایت از کودکان پسا حادثه» (درحال تأسیس) نهاده شد. این انجمن به سرعت دست به ‌کار شد تا با همکاری روان‌شناسان ساکن منطقه، حرکتی مردمی برای غربالگری کامل کلیه کودکان زیر ۱۲ سال در مناطق شهری و روستایی زلزله‌زده سرپل ذهاب آغاز شود. در شهریور فراخوانی داده شد و ۲۰ دانش آموخته روان‌شناسی در همان مناطق زلزله‌زده شناسایی شدند و آموزش‌های لازم را دیدند تا کار غربالگری شروع شود. موضوع به اطلاع استاندار محترم کرمانشاه رسانده شد و با تأیید و حمایت ایشان و نیز همکاری اداره کل آموزش پرورش و اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، از ۱۶ مهرماه کار غربالگری کودکان آغاز شد.

تا امروز حدود ۱۰۳۵۰ کودک شهری و روستایی زیر ۱۳ سال مورد بررسی بالینی و غربالگری قرار گرفته‌اند که  در میان آنها ۴۳۵ نفر کودک گرفتار به PTSD‌ و اختلال «سوگ» شناسایی شده‌اند. البته هنوز چند هزار نفر کودک زیر هفت سال که از طریق مدارس قابل شناسایی نبوده‌اند، نیز وجود دارند که فرآیند شناسایی و غربالگری آنها در جریان است و مقداری زمان‌بر است. با توجه به حجم کار انجام شده به نظر می‌رسد با انجام غربالگری بقیه کودکان زیر هفت سال، جمعاً حدود ۶۰۰ کودک گرفتار PTSD‌ و «سوگ» شناسایی شوند.

با عنایت به اینکه درمان کودکان PTSD بسیار زمان‌بر است و تقریباً تک‌تک کودکان آسیب‌دیده باید نزدیک به یک سال تحت درمان و مراقبت و ردیابی مربیان و مددکاران باشند، برآورد شده است که دستِ‌کم ۶۰۰ میلیون تومان مورد نیاز است (هر کودک دستِ‌کم یک میلیون تومان) تا بتوان تمامی این کودکان را طی یک سال آینده تحت درمان مستقیم قرار داد.

اکنون هم نیکوکاران علاقه‌مند به نجات کودکان  زلزله‌دیده‌ای که گرفتار PTSD شده‌اند، می‌توانند در این طرح مشارکت کنند. عزیزانی که با اهمیت  و خسارت‌های PTSD آشنا نیستند می‌توانند با مطالعه یادداشت «از مصطفی پیت استیل تا کودکان زلزله» اجمالاً با آن آشنا شوند. اگر تمایل دارید در این کار بزرگ یعنی نجات حدود ۶۰۰ کودک که به لحاظ روانی در زلزله آسیب دیده‌اند مشارکت کنید می‌توانید کمک‌های خود را به حساب زیر واریز کنید:

شماره حساب: ۱۰۶۷۹۰۱۳۰۲

شماره کارت: ۵۰۴۱٫۷۲۱۰٫۶۶۳۷٫۳۴۱۷

بانک قرض ‌الحسنه رسالت

به نام مؤسسه خیریه توانمندسازی توسعه‌محور خانواده (حساب حمایت از کودکان)

همچنین اگر فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی هستید و ساکن استان کرمانشاه یا استان‌های همجوار آن هستید و تمایل دارید در این حرکت مشارکت کنید یا در صورت آمادگی برای مشارکت شخصی یا حمایت‌های دیگر و هر‌گونه خدمات دیگر با دبیرخانه «انجمن حمایت از کودکان پسا‌حادثه» در لینک تلگرامی یا شماره تلفن زیر تماس بگیرید:

@kodak_PTSD

۰۹۱۳۶۰۳۳۵۹۹

همچنین برای شروع فرآیند درمان کودکان، نیاز به تعدادی کانکس و نیز بسته‌های بازی داریم. در صورتی که تمایل دارید در این زمینه نیز کمک کنید با لینک تلگرامی یا شماره تلفن بالا تماس بگیرید.

در حال حاضر تا زمانی که مراحل ثبت رسمی «انجمن حمایت از کودکان پساحادثه» انجام شود، فعالیت‌های مربوط به درمان کودکان PTSD با حمایت بنیاد خیریه توانمندسازی خانواده (توتم خانواده) انجام می‌پذیرد. تمام کمک‌ها و نیز هزینه‌های انجام‌شده در این طرح، هم در کانال تلگرامی «انجمن حمایت از کودکان پساحادثه» اطلاع رسانی خواهد شد و هم به سازمان‌های مسئول اعلام خواهد شد.

این شور که در سرست ما را

 وقتی  برود که  سر  نباشد

آئین  وفا  و  مهربانی

 در شهر شما مگر نباشد؟

.


.

گزارشی درباره کودکان زلزله

نویسنده: محسن رنانی / میلاد پیامبر اکرم (ص) / ۴ آذر ۱۳۹۷

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *