سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان “من و جز من”

دانلود سخنرانی های دکتر دینانی

سخنرانی «من» و جز من دکتر ابراهیمی دینانی ، در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال جاری در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ، برگزار شد.
این سخنرانی با موضوع «من» و جز من که نام آخرین کتاب دکتر دینانی هم می باشد بود که اخیرا چاپ شده است . موضوع این کتاب پیرامون من و مرجع ضمیر من و امکان شناخت آن و رابطه ی ان با غیر خود است :
انسان آگاه ، نه تنها به تفسیر جهان می پردازد ، بلکه خودِ او نیز نوعی تفسیر از جهان هستی به شمار می آید . به طور کلی می توان گفت : هر موجود زنده ای در جهان ، تفسیری از محیط پیرامون خود است و با بررسی آن می توان به چگونگی و خصوصیات آن محیط ، آگاهی پیدا کرد . «نمود» همواره از «بود» خبر می دهد و «فنومن» از «نومن» حکایت می کند . رسیدن به یک موجود ، بدون آگاهی از وجود ، معنی پیدا نمی کند ؛ اگر چه ممکن است اشخاص از حقیقتِ وجود غفلت داشته باشند . کسی که در یک صورت ذهنی ، مستغرق می شود و نمی تواند از منشأ پیدایشِ آن آگاهی داشته باشد ، چگونه می تواند از حقیقتِ آنچه «من» خوانده می شود ، سخن بگوید و به عالم حضور راه پیدا کند ؟! بیشتر افراد به صورت های ذهنی خود وابسته اند ؛ ولی از منشأ صورت های ذهنی خود ، پرسش به عمل نمی آورند ! اینان همان کسانی هستند که درباره ی موجودات سخن می گویند ؛ ولی از «وجود» پرسش به عمل نمی آورند ! ( کتاب من و جز من ، ص ۱۴۱)

دانلود صوت سخنرانی من و جز من
سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در دانشگاه تهران با عنوان من و جز من

 .

سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ ، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تالار کمال، به دعوت انجمن علمی فلسفه دانشگاه تهران

دانلود صوت سخنرانی من و جز من

.

یک نظر برای “سخنرانی دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با عنوان “من و جز من”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *