کانت را به عنوان نقطه ی عطفی در فلسفۀ جدید می شناسیم. کانت فیلسوفی است که همۀ فلسفۀ ما قبل او و فلسفۀ ما بعد او با او شناخته می شود. می شود. شاید بتوان گفت بزرگترین فیلسوف دوره ی مُدرن غرب، کانت است. اهمیت فلسفۀ او این قدر است که در همه یشؤون فکری و اجتماعی غرب اثر کرده است. تا آن جا که هایدگر در نقلی می گوید “ما زیر سایۀ کانت زندگی می کنیم.” یعنی جهان غرب زیر سایۀ کانت و تفکر کانت زندگی می کنند.
درسگفتارهای پیش رو، درس های دکتر سید حمید طالبزاده برای دورهی درسی کارشناسی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۹ است که به جوانب مختلف اندیشه ی کانت پرداخته است.
.
.
درسگفتار فلسفه کانت از دکتر سید حمید طالبزاده
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
جلسه شانزدهم
جلسه هفدهم
جلسه هجدهم
جلسه نوزدهم
جلسه بیستم
جلسه بیست و یکم
جلسه بیست و دوم
جلسه بیست و سوم
جلسه بیست و چهارم
.
.
لطف میکنید که درسهای استاد طالبزاده رو در کانال تلگرامتون هم بذارید؟
خیلی ممنون میشیم.
باسلام،
تدریس کانت اقای دکتر طالب زاده بسیارعالی قابل استفاده می باشد در صورت امکان دروس دیگری را از اقای دکتر در سایت جهت استفاده علاقمندان قرار دهید،باتشکر،
کاش در هر فایل به صورت جداگانه عنوان مبحثی که ارایه میشود مشخص میبود که اگر کسی بخش خاصی از فلسفه کانت را نیاز داشت به ان به صورت بسیار راحت تری دسترسی می یافت.
بااینکه ازسال هزارو سیصدو پنجا ودو کم وبیش فلسفه میخواندم میخوانم باور کنید برای اولین با تمایز تفکر ارسطوئی وتفکر دوران جدید یعنی تبدیل ذهن به سوژه بخصوص انقلاب کپرنیکی کانت را تاحدودی فهمیدم .چون اگه این تمایز رانفهمی یعنی بنیان تفکر ایرانی اسلامی ارسطوئیت رانفهمی تمامی کانت وبعد اورا درقیم فهم میکنی
بهرحال برای ایشان سلامت وتندرستی ارزو مندم وخیای علاقه دارم درسهای ایشان دررابطه بافلاسفه ومتکلمین ایرانی را بخوانو یا گوش کنم اگه جائی موجود است باتشکر مجدد از ایشان وصدانت
سلام ممنون از اشتراک گذاری فایل ها.واقعا برای کسانی که در شهرستان هستند به خصوص در روابط مرکز-پیرامونی وضعیت اکنون ما موهبت بزرگی است.
یک سوال داشتم اینکه این فایل ها تمام فلسفه کانت از قبیل نقد دوم و سوم را هم دربرمیگیرد؟
اگر هم ممکن است از اعضای سایت خواهش کنم که تقسیم بندی بین فایل ها برقرار کنید که افراد بتوانند به تفکیک سراغ ان بخش مورد نیاز خود بروند و سردرگم نشوند.
با تشکر
با تشکر فراوان خیلی لطف کردید در حق ما .لطفا در مورد فایل ۲۴ توضیح بدید که کدوم قسمته و چرا ناقصه؟
و اگر مقدور باشه لطفا درسگفتار قرون وسطی و از بیکن تا هیوم رو هم قرار بدید.
سلام. خيلى ممنونم از سايت صدانت. اين درسگفتار خيلى براى من راهگشا بود. هم خواستم تشكر كنم و هم يك فهرست حدودى براى كسانيكه قصد مراجعه به شكل مشخص به عنوان خاصى در اين درسگفتار دارند بگذارم:
دو جلسه اول : مقايسه لايب نيتس و دكارت و كانت و تفاوت و شباهت هاى ديدگاهاشون و گريز به بعضى از مفاهيم فلسفه اسلامى و دوره ماقبل نقدى
جلسه دو تا ده : دغدغه اصلى كانت از نوشتن عقل محض، مفهوم فلسفه نقدى، مسايل كتاب اول،تقسيم قضايا به تحليلى و تاليفى، اصول پيشينى، تاليفى پسينى، انقلاب كپرنيكى و …
جلسه ده و يازده و دوازده: زمان و مكان
جلسه سيزده و چهارده و پانزده:احكام و مقولات
جلسه شانزده: فاهمه محض، نومن و فنومن
جلسه هفده: ادامه نومن و فنومن، جدل(منطق) استعلايى
جلسه هجده: ادامه جدل استعلايى ، عقل محض، ايده هاى عقل محض
جلسه نوزده: ادامه ايده هاى عقل محض
جلسه بيست و بيست و يك: مغالطات عقلى و جدلى
جلسه بيست و دو تا آخرين جلسه: عقل عملى
توضيح اينكه وارد كتاب نقد قوه حكم نميشود و مسايل امر زيبا و والا و … در اين درسگفتارها نيست و به همان عقل محض و عقل عملى پرداخته ميشود. توصيه كلى بنده حقير هم اين است كه كل درسگفتارها را مرتبه اول گوش كنيد و جلسه اى انتخاب نكنيد چون آقاى دكتر در جلسات مختلف بين مباحث مطرح شده كانت رفت و برگشت دارند و همين كار باعث مرور و جاافتادن مطالب ميشود. در مرتبه دوم مراجعه،اگر مطلبى جا نيفتاد جلسه مورد نظر راانتخاب كنيد.
سپاس از کار زیباتون
با عرض سلام و تقدیم احترام و تشکر بابت ارائه خدمات ارزنده. این حقیر بر این باورم که مفاهیم نومن و فنومن توسط فلاسفه یونان باستان بخصوص افلاطون و ارسطو در زمینه بررسی و شرح و توضیح عالم ایده ها یا ماوراء طبیعت و یا اعلا ( بالا ) و متافیزیک از یک طرف و عالم محسوسات یا طبیعت و یا اسفل ( پایین ) و فیزیک از طرف دیگر و رابطه متقابل آنها با همدیگر مورد استفاده قرار گرفته اند. لذا کانت خالق اولیه این واژه ها نمی باشد و از همه مهمتر اینکه این دو کلمه برخلاف بینش و باور فلاسفه غرب در اصل و ریشه یونانی نبوده بلکه فارسی و افلاطون و ارسطو معنای اصلی آنها را درک نکرده و معانی دیگری به آنها بخشیده اند. معنای اصلی و ریشه ای این دو واژه باستانی یعنی از دیدگاه خردمندان ایرانی و آفرینندگان اولیه آنها بطور اختصار به شکل زیر بوده اند :
الف – فنومن : به معنای منِ فنی ؛ هنری ؛ تجربی ؛ نموداری ؛ پدیداری ؛ زمانی و مکانکی ؛ به ظهور و پیدایش رسیده و به فعلیت در آمده و محسوس و فیزیکی.
ب – نومن : به معنای نُه منِ غیر تجربی ؛ غیر پدیداری ؛ نمودار نشده و به ظهور و پیدایش نرسیده ؛ هنور از قوه به فعلیت در نیامده ؛ ایده ای و متایی و بی زمان و بیمکان ؛ غیر محسوس و غیر فیزیکی.
هر مرد انسانی در پشت پرده ظاهری هستی یا وجود خویش دارای چهار مرد و پنج زن استعلایی یا متایی و غیر محسوس می باشد که بصورت نُه انسان مجرد در وجود آن مرد موجود نمی باشند بلکه بصورت نُه امکان و قوه.
هر زن انسانی در پشت پرده ظاهری هستی یا وجود خویش دارای چهار زن و پنج مرد .
طبیعت یا کیهان و یا جهان هم دارای یک فنومن و شش نومن خاص و ویژه خویش می باشد. به این معنا که محتوای طبیعت یا کیهان و یا جهان تنها دارای یک سامان یا یک نظم کلی کوانتمی نمی باشد بلکه هفت تا سامان یا نظم کلی و هفت آسمان و هفت زمین که بصورت طبقه بر طبقه و یا محیط و محاط بر همدیگر وجود ندارند بلکه در طول خط تک بُعدی زمان از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان پشت سر هم به ظهور و پیدایش و کثرت خواهند رسید و زندگی های خودرا سپری خواهد نمود . اما در معاد بطور همزمان و در کنار هم و به شکل یک جهان کلی مثل نظام احسن آفرینش مبداء. از اینکه انبیاء و اولیاء شریف و بزرگوار و فلاسفه آزاد اندیش غرب و الاهی دانان و متکلمین و مفسرین و حکیمان و عارفان دینی در طول اعصار مختلف باستان تا یک قرن پیش هیچکدام به نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان و وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی آشنایی و علم و آگاهی نداشته اند، از این لحاظ هیج گونه انتقادی بر آنان جایز و روا نمی باشد، اما بر متفکرین و اندیشمندان پیرو کلام و طرز فکر و خیال آنان در عصر حاضر و اعصار آینده بسی جایز و روا خواهد بود. در پایان امیدوارم که سر خوانندگان گرامی را بدرد نیاورده باشم.