درس‌نامه‌ی کلیات فلسفه ، به قلم مهدی اخوان

درس‌نامه‌ی کلیات فلسفه ، به قلم مهدی اخوان

برای شناخت فلسفه دو راه داریم یا به آنچه در تاریخ نام فلسفه و فیلسوف داشته و فعالیت هایی که فلسفه خوانی و فلسفه پردازی خوانده شده مراجعه کنیم و ببینیم آنها وجه مشترکی داشته اند یا نه (تعریف پسینی) و طریق دیگر این است که خود توصیفی از فلسفه ارائه کنیم (تعریف پیشینی).
تامس نیگل اعتقاد دارد بسیاری انسان ها تفکر فلسفی با از حدود ۱۴ سالگی آغاز می‌کنند و چنین سوالاتی در ذهن آن ها مطرح می‌شود:

●چه چیزی واقعا وجود دارد؟
●آیا ما قادریم چیزی بدانیم؟
●آیا زندگی معنایی دارد؟
●آیا کاری واقعا درست یا واقعا نادرست وجود دارد؟

مواد خام فلسفی مستقیماً از طریق جهان و رابطه انسان با جهان است که به ذهن خطور می‌کنند نه از طریق خواندن آثار گذشتگان از این جهت مسائل فلسفی بارها در ذهن انسان هایی که مطالعاتی هم در زمینه فلسفه نداشته اند مطرح شده‌اند. مرکز ثفل فلسفه آن سوالاتی است که در ذهن فکور انسان آن ها را طبعاً بغرنج و معماگونه می‌یابد.

تفاوت فلسفه با سایر دانش ها
●علوم تجربی (طبیعی و انسانی) : فلسفه به تفکر محض تکیه دارد نه مشاهده و آزمایش. (برو و ببین)
●ریاضی: فلسفه کاملا به روش های صوری اثبات قابل تحویل و تقلیل نیست.
●علوم تاریخی/نقلی (تاریخ و ادبیات): که بر اساس اسناد و مدارک تحقیق می‌کند.(برو و بپرس)

فلسفه کارش را فقط از طریق مطرح کردن سوالات، مباحثه، سنجش عقاید و تفکر درباره استدلال های نافی این عقاید و نیز عقاید در چگونگی عملکرد واقعی مفاهیم انجام می‌دهد. (علمی است با استراتژی بنشین و فکر کن)

دلمشغولی اصلی فلسفه و فیلسوف، پرسش درباره آرا و نظرات بسیار متداول و درک آن هاست آرایی که همه جا بدون اندیشیدن درباره ی آنها در زندگی روزمره به کارشان می‌بریم. شاید در فلسفه تعداد پرسش ها بیشتر از پاسخ ها باشد چرا که به چند مسئله شروه به تفکر فلسفی می‌کنیم و در نهایت پس از درگیر شدن با آن پرسش ها به پرسش های بیشتر و عمیق تر می‌رسیم. یکی از ظرافت های کار فلسفی درانداختن پرسش های جدید در برابر آنچه پیش از این در فلسفه پذیرفته و مسلم انگاشته شده، می‌باشد.

به اجمال فسلفه استدلال و تحلیل عقلی و غیر تجربی در مورد مسائلی است که از طریق تجربی و ریاضی قابل حل و فصل نیست و مراجعه به اسناد و مراجع تاریخی نیز گره از آن ها باز نمی نماید.
ما نمی توانیم بدون کاربرد مفاهیمی مثل زمان، عدد، درست/نادرست، شناخت و… گذران زندگی کنیم ولی فلسفه خود این مفاهیم را می‌کاود.

هدف فلسفه
درک ما را از جهان و نیز از خودمان عمیق تر می‌کند؛ هر قدر امر مورد تحقیق بنیادی تر باشد ابزار کمتری جهت تحقیق در اختیارمان است. در وادی فلسفه مفروضات و مسلمات زیادی در اختیار ما نیست، به همین جهت فعالیت فلسفی گیج کننده به نظر می‌رسد.

.


.

دانلود درس‌نامه‌ی کلیات فلسفه ، به قلم مهدی اخوان

دانلود از سرور اول | دانلود از سرور دوم

.


.

منع: وبسایت شخصی مهدی اخوان

ارتباط با نویسنده: [email protected]

درس‌نامه‌ی کلیات فلسفه در ۱۰۱ صفحه و در خرداد ۹۱ به نگارش رسیده است.

.


.

1 نظر برای “درس‌نامه‌ی کلیات فلسفه ، به قلم مهدی اخوان

  1. با سلام
    یک مقدار شلختگی در بیان مطالب وجود دارد
    ولی محتوا و منابع برای نوآموز مناسبه…
    تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *