Ecumenism (تقریبگرایی) اشاره به تلاش گروههای مختلف مسیحی برای نزدیک شدن به یکدیگر و فهم همدلانه دارد. هدف نهایی تقریبگرایی اتحاد گروههای مسیحی در عین اختلاف فکری و عملیشان است.´امروزه نمود تشکیلاتی تقریبگرایی مسیحی در «شورای جهانی کلیساها» (World Council of Churches) است…
.
ریشههای تقریبی-بینادیانیِ روزه
یاسر میردامادی
فهرست سخن
´معنای تقریبگرایی
´معنای گفتوگوی بین ادیان
´ریشههای تقریبی روزه
´ریشههای بین ادیانی روزه
´نتیجه
´پاسخ به یک اِشکال
.
«تقریبگرایی» چیست؟
´Ecumenism (تقریبگرایی) اشاره به تلاش گروههای مختلف مسیحی برای نزدیک شدن به یکدیگر و فهم همدلانه دارد. هدف نهایی تقریبگرایی اتحاد گروههای مسیحی در عین اختلاف فکری و عملیشان است.
´امروزه نمود تشکیلاتی تقریبگرایی مسیحی در «شورای جهانی کلیساها» (World Council of Churches) است.
´این شورا از دل نهضت وحدت کلیسا (۱۹۱۰) بیرون آمد و در سال ۱۹۴۸ رسما تشکیل شد.
´کلیسای کاتولیک عضو این شورا نیست، اما در بعضی کمیسیونهای این شورا نماینده دارد.
´بسیاری از مسیحیان ارتدوکس با تقریبگرایی مخالفاند و آن را خلاف ارتدوکسی مسیحی مینامند.
.
«گفتوگوی بین ادیان» چیست؟
´مفهومی نزدیک به تقریبگرایی «گفتوگوی بین ادیان» (Interfaith dialogue) است. تقریبگرایی رویکردی درونمسیحی یا به طور کل درون دینی است، اما گفتوگوی بین ادیان هدفاش همدلی با ادیان دیگر است و رویکردی بروندینی دارد.
´هدف گفتوگوی بین ادیان وحدت ادیان مختلف و گفتوگوی همدلانه و سازنده میان آنهاست.
´ هانس کونگ (Hans Küng): «صلح میان ملتها بدون صلح میان ادیان ممکن نیست و صلح میان ادیان بدون گفتوگو میان ادیان میسر نیست».
´تقریبگرایی لزوما به گفتوگوی بین ادیان راه نمیدهد، اما عادتا تقریبگرایان با گفتوگوی بین ادیان نیز موافقند.
´در تاریخ معاصر تقریبگرایی مقدم بر گفتوگوی بین ادیان بوده است.
´جهانیشدن (globalization) به گفتوگوی بین ادیان دامن زده است.
.
ریشههای تقریبی روزه
´در تمام مذاهب اسلامی (شامل اسماعیلیان و احمدیه) روزه وجود دارد.
´در جزئیات آن اما تفاوتهایی وجود دارد.
´در مذهب اسماعیلی آقاخانی نِزاری روزهی روحانی واجب (پرهیز از گناه و خطورات فکری گناه آلود) و روزهی جسمانی جایز (اما نه واجب) است. از این رو برخی از اسماعیلیان شبیه دیگر مسلمانان در ماه رمضان روزه میگیرند.
.
ریشههای بینادیانیِ روزه
´۱- آیین بودا: راهبان بودایی بر اساس تربیت زاهدانه عموما پس از وعدهی غذای ظهرگاهی دیگر چیزی نمیخورند. این روزه نام ندارد اما نوعی رژیم زاهدانه غذایی است برای مراقبه.
´بوداییان عادی هم توصیه به نخوردن از ظهر تا صبح شدهاند.
´۲- مسیحیت: در کتاب اشعیا (۵۸: ۶-۷) روزهی واقعی روزهی باطن است و نه روزهی ظاهر و روزهی باطن رسیدگی به فقرا و محرومان است.
´با این حال برخی از مذاهب مسیحی روزهی ظاهری دارند که به آن «چلهی روزهداری» (Lent) میگویند. این روزه ۶ هفته قبل از عید پاک شروع میشود و به عید پاک ختم میشود و شامل کمخواری است.
´انگلیکنها، ارتدوکسهای شرقی، لوتریها، متدیستها و کلیسای کاتولیک رومی مناسک چلهی روزهداری را برگزار میکنند.
´۳- آیین هندو: هندوها برخی روزهای هفته و نیز ماه را روزه میگیرند. روزه گرفتن در برخی اعیاد مذهبی نیز رایج است.
´۴- آیین جاین Jainism (از ادیان هند قدیم): روزههای بسیاری وجود دارد که هدف از آن رسیدن به آهیمسا (عدم خشونت با هر جانداری) است.
´۵- یهودیت: به لحاظ سنتی ۶ روز در سال روزه میگیرند.
´مهمترین روزهی یهودی، روزهی «یوم کیپور» است که واجب است.
´یوم کیپور روز آمرزش است و روزی است که موسی از کوه سینا بازگشت.
´۶- آیین بهایی: در ماه «علاء» (که ۱۹ روز است) از طلوع تا غروب روزه میگیرند و در آن از خوردن و آشامیدن و نیز تدخین پرهیز میکنند.
´شهر العلاء از ۱۱ اسفند تا عید نوروز است.
´عید صیام و عید نوروز در یک روز است.
.
نتیجه
´مناسک دینی تنها جنبهی فردی ندارند و تنها جنبهی فردیشان هم مهم نیست.
´به جا آوردن مناسک دینی را میتوان به معنای «شریک شدن در تجربهی جمعی دینداری» دید.
´روزهداری نیز مصداقی از شریک شدن در تجربهی جمعی دینداری است.
´توجه به جنبههای تقریبی-بینالادیانی روزهداری بُعد عمیقتری به شریک شدن در تجربهی جمعی دینداری میبخشد.
.
پاسخ به یک اِشکال
´اشکال: تقریبگرایی و گفتوگوی بین ادیان گرایی به نفی حقیقتطلبی میانجامد.
´مشکل نسبیانگاری
´پاسخ: حقیقتجویی مستلزم گشوده بودن به دیگری است.
´اضربوا الرأی ببعض یتولد منه الصواب
´فقه فقه و نحو نحو و صرف صرف/ از کم آمد یابی ای یار شگرف
´الهیات سلبی و منع مطلق کردن تصویرهای ساخته شده از امر مطلق
.
.
صوت سخنرانی ریشههای تقریبی-بینادیانیِ روزه
بخش اول | بخش دوم
.
.
فایل پاورپوینت سخنرانی ریشههای تقریبی-بینادیانیِ روزه
.
.
ریشههای تقریبی-بینادیانیِ روزه
مکان: «جمعیت رحمان»، پاریس، ۱۰ جولای ۲۰۱۶
یاسر میردامادی
.
.