معرفی کتاب این رنج، یک رنج نیست

معرفی کتاب این رنج، یک رنج نیست
معرفی کتاب این رنج، یک رنج نیست
۵ (۱۰۰%) ۳ votes

ما در دنیایی از برساخته ها زندگی می کنیم، برساخته هایی که آنها را به عنوان عرف، مناسک دینی، ملیت، هویت دینی و ملی و … می شناسیم و چنان حضورشان را باور داریم که آنها را به مثابه اموری بدیهی و غیر قابل تردید، پذیرفته ایم، اما برساخته ها، در عین اینکه واقعی اند، بدیهی نیستند.

رنج، یکی از این برساخته هاست که همچون دین، ماهیتی دوگانه دارد، از طرفی، واقعیت های بسیاری را در حوزه فردی، اجتماعی و حتی سیاسی، بر می سازد و از طرفی دیگر، خود برساخته ای است که پتانسیل بالایی برای برساخت و توجیه بسیاری از کنش های خرد و کلان را دارد و این امکان و توانایی را صرفا از یک بستر معنایی دینی دریافت می کند. اما مسئله این نیست که دین و آموزه های دینی، به مسئله رنج بشری پاسخ داده و راهکارهای مواجهه با آن را بیان کنند، نکته مهم تر در این است که دین، بخش زیادی از هویت و مانایی خود را در برساخت و حتی بازتولید رنج می یابد و از این رو، خود، مصدری می شود برای برساخت مکرر رنج، نه صرفا پاسخ دادن و مواجهه با آن. این واقعیتی است که تشیع با آن مواجه است و نیز یهودیت. از این روست که نمی توان هویت دینی شیعی و یهودی را بدون مفهوم رنج (که دائما در حال برساخته شدن به وجوه مختلف است) تصور نمود.

کتابِ «این رنج، یک رنج نیست» به مسئله رنج می پردازد، رنجی که برساخته نظام معنایی دینی است و در دو بستر معنایی شیعی و یهودی، چنان معناساز می شود که مصدر برساخت کنش های خرد و کلان سیاسی و اجتماعی می شود.

در صفحه ۸۹ کتاب «این رنج، یک رنج نیست» در تشریح موضوع «رنج، آزمون الهی برای محک زدن ایمان» آمده است: «توماس کارلایل در متنی که در ارتباط با کتاب «ایوب» نوشته می‌گوید: آموزه‌های این کتاب، بیانی شگفت‌انگیز برای هر دوره و زمانی است. قدیمی‌ترین بیان برای مسئله‌ای که هرگز برای بشر پایانی ندارد، مسئله رنج و سرنوشت بشر و راهی که خداوند پیش‌روی او در زمین قرار می‌دهد. ماجرای ایوب، حکایتی است پیرامون یک پرهیزکار متقی. فرد بی‌گناهی که توسط خداوند در محک آزمایش قرار گرفت، آن هم به اصرار یکی از اعضای (سابق) درگاه الهی که محکوم به زندگی زمینی شده بود: «شیطان» (koslofski:89) و یا «زمانی که خداوند، رحمت و مهربانی‌اش را در حضور شیطان بر ایوب روا می‌داشت، یک شرط بین این دو چهره (خدا و شیطان) منعقد شد. شیطان در محضر خداوند ادعا کرد که ایوب هرگز خدا را حرمت نخواهد گذاشت اگر دارائی‌ها و گنجها و اموالی که دارد از او باز ستانده شود. در پاسخ به این چالش شیطان، خداوند پذیرفت که این نظر شیطان را بیازماید: ایوب در بوته امتحان الهی، آزموده خواهد شد» (Hauer.2008:184).»

اگر مایل به مطالعه این متن بودید، خوانشی برساخت گرایانه از آن داشته باشید، بخش یهودیت و تشیع را نه به عنوان افرادی دین دار و دین مدار، که به عنوان نظاره گری بیرون از متن دین، مطالعه کنید تا به قدرت و توان برساخته ها پی ببرید.

.


.

.


.

کتاب «این رنج، یک رنج نیست» اثر شایسته قدردانی در جشنواره فارابی سال ۱۳۹۵ است که انتشارات کویر آن را در ۲۶۱ صفحه و قطع وزیری با قیمت ۲۰ هزار تومان به مخاطبان عرضه کرده است.

.


.

6 نظر برای “معرفی کتاب این رنج، یک رنج نیست

  1. در سال گذشته کتاب مفهوم رنج و تأثیر آن بر عملکرد سیاسی اجتماعی شیعه )اثنی عشری( و یهود، نوشتۀ زهرا خشکجان، در
    بخش علوم سیاسی، روابط بینالملل و مطالعات منطقهای حائر رتبۀ برتر گردید. از عنوان کتاب به سهولت میتوان پی به محتوای
    تهی از معنای آن برد.

  2. من کتاب را از نزدیک ندیده‌ام.

    اما معرفی پشت جلد که همین متن بالاست، به درستی از وجه صحیحی به مسئله‌ی اسطوره نگاه کرده.
    خود منظر درست است.

    و اگر توانسته باشد اولا کتاب ایوب را برای خواننده شرح بدهد و آن را هم در وسعتِِ زمین و زمان ببیند و بعد از آن هم بتواند پیوندِ قطعیِ برساخت گرایانه‌ی دو مشربِ یهودیت و شیعی و مسلمانی را به خوبی با هم نشان بدهد، کار خود را انجام داده
    دو کامنتی که بی هیچ سندی به یاوه‌گی کتاب اشاره کرده ‌اند (سعید و سارا) احتمالا خوورده حسابی در جایی دیگر داشته اند که این چنین، تخریب کرده‌اند. بهتر است خووورده حساب شان را روو کنند،‌ به‌جای این که کُتره‌ای بکوبند چیزی را و انتظار هم داشته باشند که در جایی مثل صدانت، خواننده‌گان حرف شان را نقد بینگارند.

    من، صِرفِ خودِ این نوع نگاه به اساطیر و تابو ها را،‌ هدیه‌ی بزرگی به مردم ایران می دانم.

    از نویسنده ی محترم، از همین بابت متشکرم.
    و
    امیدوارم متن کتاب هم به همین قوت معرفی کتاب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *