برنامه پرگار با عنوان “اینترنت و انسان معاصر”

برنامه پرگار با عنوان "اینترنت و انسان معاصر"

اینترنت دیگر تنها یک تکنولوژی نیست. اینترنت زیست انسانی را متحول کرده است. مایه‌ی شگفتی نخواهد بود اگر تاریخ نگاران و انسان شناسان بعدها در دسته بندی اعصار تاریخی از انسان اینترنتی سخن بگویند. همانگونه که با آغاز کشاورزی، بشر متفاوتی پدید آمد با آغاز اینترنت هم تفاوتی بنیادی در زیست انسانی پدید آمده ست. فرصت ها و چالش های اینترنت چیست؟ مهمانان برنامه: در پنل اول غلام خیابانی و عرفان ثابتی. هومن مقراضی و طوبی زکی پور در پنل دوم.

.


.

برنامه پرگار با عنوان “اینترنت و انسان معاصر”

مشاهده این مناظره در یوتوب

دانلود فایل صوتی این مناظره

.


.

3 نظر برای “برنامه پرگار با عنوان “اینترنت و انسان معاصر”

  1. یکی از بهترین برنامه های پرگار که گوش دادم…به خصوص صحبت های آقای عرفان ثابتی و خانم طوبی رضی پور خیلی درس آموز بودند. البته صحبت های دو مهمان دیگر هم جالب و مهم بودند… این خودآگاهی که فضای اینترنت هم فرصت و هم خطر می تواند باشد و به قول جناب عرفان ثابتی چهار مؤلفه تعامل، تخیل، گمنامی و در دسترس بودن هم می تواند به طور مثبت و هم به طور منفی مورد استفاده قرار بگیرد بسیار بصیرت بخش بود. البته همان طور که خانوم رضی پور گفتند مسئله کودکان و نوجوانان و مسئله سایت های پورنوگرافی و هرزه نگاری فوق العاده نگران کننده و دغدغه آور است که متاسفانه خیلی از روشنفکران آن را جدی نمی گیرند و سرسری از کنار آن عبور می کنند. اگر صد درصد حق با فروید درباره مبنا بودن نیاز های جنسی نباشد حداقل بهره زیادی از حقیقت را دارد. واقعا این نیاز ها و کشش های جنسی در فضای اینترنت خیلی خیلی گمراه کننده و فاسد کننده است حتی برای بزرگسالان ، چه برسد برای کودکان و نوجوانان معصوم…یاد جملاتی از رمان برادران کارامازوف افتادم که می گفت درد و رنج کودکان و نوجوانان واقعا تکان دهنده و توجیه ناپذیر است چرا که اساسا انها گناهی نکرده اند تا بخواهند مجازات شوند. به امید روزی که پورنوگرافی مانند برده داری برچیده شود و یا حداقل بساطش از فضای مجازی برداشته شود.
    هرچه پیرامون ما غرق تباهی شد ./آه، باران، ای امید جان بیداران !/بر پلیدی ها – که ما عمری ست در گرداب آن غرقیم -/آیا‌، چیره خواهی شد ؟/فریدون مشیری

  2. واقعا این بی تفاوتی و مسامحه درست نیست،اینکه این محصولات کثیف و هرزه این طوری توی فضای مجازی و اینترنت پخش شده، آیا چیزی طبیعی است؟ معمولی است؟ چرا یه عده به اسم حقوق اقلیت تمام اتمسفر و محیط اکثریت ی رو که به نسبت اخلاقی تر زندگی می کنند این طوری به فساد کوشیدند و صدای اعتراض کسی هم به گوش نمی رسد. انصافا چرا شرکت های بزرگ و مهمی مانند گوگل و … هیچ کاری نمی کنند. بابا این حساسیت خیلی فراتر از مسائل محلی و قومی است ، من فیلم های ژاپنی کره ای و هالیوودی(یکی از قسمت های سریال آینه سیاه) دیدم که توشون طرف داره فیلم پورن می بینه بعد پدر مادر و اطرافیانش متوجه میشن و اون اینقدر ناراحت و شرمنده میشه که میخواد خودکشی کنه. یعنی این طوری نیست که چون من یه ایرانی و مسلمانم با این جور مسائل مشکل دارم، نه واقعا این مسائل برای همه مردم دنیا قول العاده غیر اخلاقی و قبیح هست. نمی دانم همان طور که دوست عزیزمان گفتند حداقل حداقل حداقل انتظار میره کودکان مون و نوجوانان مون از آسیب روانی و شکننده این مسائل دور باشند نه اینکه فاصله شون با این مسائل فقط چندتا کلیک روی صفحه موبایل و اون وقت دریایی از صریح ترین تصویر های جنسی باشه که به هیچ وجه براش قابل هضم نیست.

  3. دولت بریتانیا اعلام کرده است که از سال آینده برای دستیابی به وبسایتهای پورنوگرافی کاربران باید ثابت کنند که حداقل ۱۸ سال سن دارند.

    وبسایت‎های پورن ملزم هستند که طبق قانون از آوریل ۲۰۱۸ محدودیت مورد نظر دولت برای اثبات سن کاربران را فعال کنند.

    این اقدام به منظور ایجاد امنیت بیشتر برای کودکان در فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

    همچنین شرط لازم برای ورود به این سایت‌ها این است که مانند استفاده از سایت‌های قماربازی آنلاین، شخص از کارت اعتباری برخوردار باشد و جزئیات آن را ارائه دهد.

    شرکت‌هایی که از این مقررات تحت عنوان “قانون اقتصاد دیجیتالی” سرباز زنند از سوی خدمات‌دهندگان اینترنتی مسدود می‌شوند.

    یک نهاد ناظر نیز برای اعمال مقررات تعیین خواهد شد. احتمالا هیئت رده‌بندی فیلم‌های بریتانیا که محدودیت سنی برای فیلم و بازی‌های کامپیوتری را تعیین می‌کند، این وظیفه را به عهده خواهد گرفت.

    طرح فیلتر کردن وبسایت‌های پورن در ۲۰۱۶ از زمان نخست‌وزیری دیوید کامرون مطرح شد و مت هنکاک، وزیر امور دیجیتال فعلی بریتانیا، امروز رسما پیش‌نویس آن را به مجلس عوام ارائه می‌دهد.

    انجمن حمایت از کودکان در گزارش خود که در ۲۰۱۶ منتشر شد نوشت که تماشای پورنوگرافی از طریق آنلاین ممکن است به پرورش کودکان و نحوه تصیم‌‍‌گیری آنها آسیب بزند.

    طبق این گزارش ۶۵% از نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۶ سال و ۴۸% از جوانان بین ۱۱ تا ۱۶ سال از طریق آنلاین فیلم و تصاویر پورنوگرافی دیده‌اند.

    براساس تحقیقات انجام شده ۲۸% از کودکان در حین جستجوی مطالب دیگر به طور تصادفی به سایت‌هایی با محتوای پورن بر می‌خورند، در حالی که ۱۹% آنها عمدا آن را جستجو می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *