درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی از سیدحمید طالب‌زاده – ترم اول

درس‌گفتارهای «تحلیل گفتمان» از آرش حیدری

ایده‌آالیسم آلمانی، نام جنبشی در فلسفۀ آلمان است که در دهۀ هشتاد سدۀ هجدهم میلادی آغاز و در دهۀ چهل سدۀ نوزدهم پایان یافت. مشهورترین نمایندگان این جنبش، کانت، فیشته، شلینگ، و هگل هستند. هرچند تفاوت‌های بزرگی میان این چهره‌هاست، اما همگی در پذیرش ایده‌آلیسم، مشترکند.

ایده‌آلیسم آلمانی برخلاف نامی که دارد واقعیت عالم مدرن را بیان می‌کند. فیلسوفان این دوره از تاریخ تفکر مانند جغد مینروا بر روی خرابه‌های ویران شده، پرواز کردند. دورانی که واقعیت توسط هیوم دست‌نیافتنی شده بود و متافیزیک گذشته دیگر پاسخ‌گوی سؤالات جدید مطرح‌شده نبود، عالم تفکر برای استبقای خویش نیازمند طرحی جدید بود. طرحی که با کانت آغاز شد و همو ستون‌های اصلی آن را بنا کرد. کانت در این طرح جدید با گذر از متافیزیک گذشتگان، متافیزیک جدیدی بنا کرد. در این نگرش دیگر بحث انطباق عالم خارج و عالم ذهن مطرح نبود، بلکه سوژه با توجه به امکاناتی که دارد خود جهان بیرون را شهود می‌کند. این طرح توسط فیخته و شلینگ رشد پیدا می‌کند، عنصر سوژه و من استعلایی در آن پروارنده می شود و با هگل به اوج خود می رسد.

برای فهم زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، فهم ایده‌آل‌های آلمانی ضروری است.

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی ترم اول درس های دکتر سیدحمید طالب‌زاده در مجمع عالی حکمت اسلامی قم در سال ۱۳۸۹ است. تخصص دکتر طالب‌زاده در فلسفۀ اسلامی و غرب و مکان ایراد درس‌ها باب بسیاری بحث‌های تطبیقی مفید را گشوده است.

.


.

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۱

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۲

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۳

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۴

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۵

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۶

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۷

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۸

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۹

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۱۰

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۱۱

درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی – جلسه ۱۲

.


.

7 نظر برای “درس‌گفتارهای ایده‌آلیسم آلمانی از سیدحمید طالب‌زاده – ترم اول

  1. با سلام
    به نظر من این درس گفتارهای دکتر طالب زاده از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و اتفاق خیلی مهمی در فلسفه ی معاصر ایران هستند که آثارش در آینده خود را نمایانگر خواهند ساخت به خصوص در حوزه ی فلسفه ی اسلامی معاصر که سالهاست در جا می زند !

  2. با سلام
    به نظر من این درس گفتارها اتفاق بسیار مهمی است در قلب تفکر سنتی ماکه در شهر قم مستقر است
    من فکر می کنم که مدتی گذشت زمان لازم است تا این اتفاق کاملا هضم و جذب شود

  3. با سلام
    اول اینکه چرا نظر هایم را درج نمی کنید
    دوم آیا این درس گفتارها ادامه داشته ؟

  4. شاهکار.تشکر از جناب امیر احمدی برای انتشار این مجموعه ارزشمند. کاشکی درس های جناب طالب زاده بیشتر بار گذاری شود. این دوره ادامه هم داشته در مدرسه عالی حکمت؟

  5. این دروس که از خود متون انگلیسی استخراج و توضیح داده شده، تا حدود زیادی واقعیت و مقصود فلسفه غرب را بروشنی بیان میکند و تازه مشخص میشود اساتید دیگر فلسفه غرب به اندازه ایشان به خود متون فلاسفه غرب رجوع نکرده اند . تسلط ایشان به متن انگلیسی و درک و فهم این متون واقعا قابل تحسین است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *