معرفی شماره ١۴۵ نشریه «اطلاعات حکمت و معرفت»، دفتری برای سلامت معنوی

معرفی شمارۀ ١٤٥ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت با عنوان «سلامت معنوی»

معرفی شمارۀ ١۴۵

ماهنامۀ اطلاعات حکمت و معرفت

با عنوان «دفتری برای سلامت معنوی»

دفترماه این شماره مشتمل بر هفت مطلب است و مطالب دیگری نیز در بخش‌های ادب و هنر، اندیشه و نظر، کتاب و گزارش به چاپ رسیده‌اند.

علیرضا رضایت در بخشی از سخن دبیر شماره ۱۴۵ می‌نویسد: «بر اساس تعاریفی که امروزه از مفهوم سلامت و بهزیستی در سطح جهانی و خاصه منشور ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است، سلامت جسمی یکی از ابعاد سلامت در کنار سلامت روانی، سلامت اجتماعی، و سلامت معنوی است. رویکردی که در این زمینه در غالب تحقیقات مد نظر است، رویکرد کل‌نگرانه (Holistic) است. دراین رویکرد، باید به سلامت به شکل یک کل منسجم و مرتبط با هم نگریست. سلامتی در این نگاه، زمینه را برای گرایش به معنویت و معنا فراهم می‌کند، و در عین حال، معنوی‌گرایی، به‌مثابۀ یک مکانیسم می‌تواند در ایجاد، حفظ و گسترش سلامت و بهزیستی در تمام ابعاد اعم از جسمی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی دینداری تأثیرگذار باشد.»

نخستین نوشتار دفتر ماه این شماره گفت‌وگویی است با عنوان «زندگی اصیل؛ سلامت معنوی» که نغمۀ پروان با دکتر مسعود عارف نظری متخصص روان‌کاوی فرادرون‌فردی (ترنسپرسونال)، ترتیب داده است و در آن ابعاد وجودشناختی، اخلاقی، اجتماعی و الهیاتی این قسم از سلامت موضوع بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

جان فیشر از صاحب‌نظران حوزۀ سلامت معنوی، در دومین نوشتار این دفتر با عنوان «ماهیت و ارزیابی سلامت معنوی» به دنبال ارائۀ الگویی برای این مفهوم دوبخشی است. او در این مقاله که علی اخلاقی آن را ترجمه کرده است، ضمن تعریف معنویت، و ابعاد چهارگانه آن، به چالش‌هایی می‌پردازد که سلامت معنوی در حوزه بهداشت جهانی با آنها مواجه است.

«ملاحظات مفهومی و الهیاتی در تعریف سلامتی و مفاهیم وابسته به آن» سومین مطلب دفتر سلامت معنوی است که مارک جی. هنسن به رشتۀ تحریر درآورده و میترا سرحدی آن را به فارسی برگردانده است.

هشام ابو رایا و همکاران او در مقاله چهارم این دفتر، «دشواری‌ها و راهکارهای دین در رابطه با چالش‌های معنوی و سلامت معنوی»، که الهام صادقی آن را ترجمه کرده، از چهار عامل دینی به‌مثابه حفاظ‌هایی بالقوه نام می‌برند که می‌توانند شاخصی برای ایجاد آرامش فردی و احساس خوشبختی و نیز راهکاری برای رفع استرس و اضطراب باشد.

پنجمین مطلب نوشتاری است به قلم کورینا کوزما و ترجمۀ معصومۀ زهدی زیرک با عنوان «دین و پزشکی یا بعد معنوی شفا» که بر مزایای مراقبت بهداشتی و سلامت مکمل ناشی از دین‌ورزی که مستقیماً با کنترل بیماری و امید به زندگی ارتباط دارد، تأکید می‌شود.

مقاله ششم «چشم‌اندازهای الهیاتی و پیوستگی دین و معنا در حوزه بهداشت و سلامت» نام گرفته است، به‌قلم اولریش کورتنر و ترجمۀ علیرضا رضایت. مقاله ضمن اشاره به دو بعدی بودن انسان یعنی بعد مادی و معنوی، به تأثیر و تأثیر متقابل این دو می‌پردازد و معتقد است که این تأثیر و تأثر، در حقیقت آستانه ورود معنویت به حوزه پزشکی در دو دوره باستان و جدید بوده است.

هفتمین و آخرین مطلب دفتر این ماه نوشتاری است از اصغر افتخاری با عنوان «سازوکارهای معنوی سلامت معنوی». او ضمن تعریف معنویت، ابعاد آن، ارتباط آن با سلامت، به لوازم و مقتضیات معنوی سلامت معنوی می‌پردازد و از هفت مکانیسم یاد می‌کند که در تحقق هر چه بهتر سلامت و بهزیستی معنوی تأثیرگذارند.

در بخش ادب و هنر این ماه سه مقاله را از نظر می‌گذرانیم که عبارت‌اند از: «سینما چیست؟» نوشتۀ نوئل کرول، و ترجمه شیدا معظمی؛ «سروده‌های زندان» به‌قلم حیدر عیوضی؛ و «مقدمه‌ای بر تاریخ زیبایی‌شناسی مدرن» اثر پل گایر و ترجمه سید جواد فندرسکی.

بخش اندیشه و نظر این شماره دربرگیرندۀ دو مقاله است: «دین و عرفان مقایسه‌ای» به قلم انشاءالله رحمتی؛ و «ایمان» اثر جان هیک و ترجمه لطیفه عباسزاده.

دو بخش پایانی این ماهنامه را بخش‌های کتاب و گزارش تشکیل می‌دهند: غزالی پژوهان معاصر ایران(۱)، سید مسعود رضوی؛ نقد و گفت‌وگو و معرفی کتاب، منیره پنج‌تنی؛ بودلر به روایت شایگان؛ پژوهشی درباره گل و مرغ در هنر نقاشی ایران؛ گل و مرغ: دریچه‌ای بر زیبایی‌شناسی ایرانی/ گفت و گو با جهانگیری شهدادی.

صدوچهل‌وپنجمین شمارۀ نشریۀ اطلاعات حکمت و معرفت در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با عنوان «حافظ و فرهنگ جهانی» به سردبیری و مدیر مسئولی انشاءالله رحمتی با بهای ۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

.


.

نشانی الکترونیک:         ehvm86gmail.com

کانال تلگرام:         t.me/Doostanehekmatmarefat

.


.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *