اخلاق فضیلت در سنتهای ایرانی، اسلامی و یونانی پرسابقه است. نامهای مسکویه، فارابی، ابنسینا، خواجه نصیرالدین طوسی را بارها به عنوان فیلسوفان مهم فرهنگ و تمدن خود شنیدهایم اما از دیدگاههای آنها درباره روش زندگی و خوشبختی (سعادت) کمتر اطلاع داریم.
آثار فردوسی و سعدی و حافظ را به عنوان متن ادبی خواندهایم و لذت بردهایم، اما از حکمت عملیِ موجود در آثار آنها کمتر به عنوان روشی برای بهتر زیستن و حل مسائل عملی بهره گرفتهایم.
اخلاق فضیلت، رقیب جدیِ مکاتب تکلیفگرایی کانتی (=وظیفهگرایی)، نتیجهگرایی (=پیامدگرایی) و نظریههای اخلاقِ شرعمحور (نظریه امر الاهی) محسوب میشود.
مکتب اخلاق فضیلت، از خوشبختی و سعادت انسان در همه ساحات زندگی فردی (تهذیب اخلاق)، خانوادگی و اقتصادی (تدبیر منزل)، و عمومی و سیاسی (سیاست مُدُن = کشورداری) بحث میکند.
در این سخنرانی (که به تاریخ 23 آذر 1395 در جمع دانشجویان و محققان “مرکز تحقیقات تاریخ و اخلاق پزشکی” دانشگاه علوم پزشکی تهران ایراد شده است) مهمترین خصوصیات سنت اخلاق فضیلت حکمای ایرانی، بر طبق اخلاق فلسفی ابنسینا و حکمت عملیِ ادیبانه سعدی بیان شده است و از اشکالات این سنت و مشکلات ما در استفاده از آثار آنها سخن به میان میآید.
.
.
صوت سخنرانی «سنت اخلاق فضیلت ایرانی-اسلامی-یونانی»
سخنران: علیرضا صالحی
.
.