تلقیِ ما از سلامت به عنوان یکی از مصالح پایهای هر شهروند، آن را به مقولهای حیاتی در سیاستگذاری تبدیل میکند. منابع محدود در این حوزه، موجب میشود تا توزیع/بازتوزیع آن میان شهروندان چالش سیاستگذاران سلامت باشد. از دیدگاه جان راولز، عدالت والاترین فضیلتِ هر نهاد اجتماعیست، همچنین در اخلاق پزشکی نوین، عدالت در کنار خودفرمانروایی (Autonomy)، خیررسانی (Beneficence) و شرنَرِسانی (Non Maleficence) جزو اصول اساسی محسوب میشوند.
این مسائل موجب میشوند تا نیاز به تعمق بیشتری در سلامت عادلانه داشته باشیم و نظریات فلسفی را جهت یافتن راهکارهایی مناسب برای برونرفت از مشکلات حاضر در حوزهی سلامت و درمان کندوکاو کنیم. این درسگفتار در همین راستا، با تدریس دکتر اکبر شهریوری ،مشاور اخلاق حرفه ای ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران، برگزار می گردد. در جلسات نخست، تئوری های موجود در عدالت مورد بررسی قرار می گیرد و در ادامه با استفاده از تئوری های گفته شده، رهیافتی برای مسائل موجود در سیاستگذاری سلامت ایران ارائه خواهد شد.
.
.
درسنوشتار مبانی فلسفی سلامت عادلانه
.
جلسه اول : مقدمه
.
جلسه دوم : فایده گروی (Utilitarianism)
.
جلسه سوم : مساوات طلبی لیبرال (Liberal Egalitarianism)
.
جلسه چهارم : مساوات طلبی بخت (Luck Egalitarianism)
.
جلسه پنجم : آزادانگاری (Libertarianism)
.
جلسه ششم : امت گروی (Communitarianism)
.
جلسه هفتم : مقایسه تطبیقی سیاست گذاری در میان نظریه های سنتی عدالت
.
جلسه هشتم : سلامت عادلانه از نگاه دانیلز (1)
.
جلسه نهم : سلامت عادلانه از نگاه دانیلز (2)
.
جلسه دهم: سلامت عادلانه از نگاه دانیلز (3)
.
جلسه یازدهم : سلامت عادلانه از نگاه دانیلز (۴)
.
جلسه دوازدهم: سلامت، بخت و عدالت (1)
.
جلسه سیزدهم: سلامت، بخت و عدالت (2)
.
جلسه 14 : رویکرد قابلیتها
.
جلسه 15 : نظریۀ عدالت اجتماعی (۱)
.
پجلسه 16 : نظریۀ عدالت اجتماعی (۲)
.
جلسه 17 : نظریۀ عدالت اجتماعی (۳)
.
ادامه دارد…
.
.
جلسات درسگفتار «مبانی فلسفی سلامت عادلانه» -که به همت «انجمن علمی دانشجویی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران» برگزار میشود- تا انتهای سال در 12 جلسه ادامه خواهند داشت. درسنوشتار آن تدریجا در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.
.
.