تبلیغات این برنامه با یک تناقض آشکار تاریخی میگوید “این راز از زمان انیشتین! ، ذهن باهوش ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است”، و هیچ توضیحی به دست نمیدهد که اگر این راز از زمان اینشتین ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده پس نیوتن ، گالیله ، داوینچی چطور از این راز باخبر بوده اند؟!
در ثانی همانگونه که بارها و بارها از نخستین فصل مجموعه “فهم عمومی از علم و تکنولوژی” تا کنون گفته ایم، ماوراء الطبیعه ارتباطی با متافیزیک ندارد و گفتهء تبلیغاتی برنامهء راز که این موضوع را یک بحث متافیزیکی! می نامد ، قطعاً نادرست است. بسیاری از مجریان برنامه فریب عمومی ، از دوره گردهای فال گیر گرفته تا مدعیان انرژی درمانی و درمان کیهانی با تشعشع دفاعی کیهانی عرفان حلقه! و … اسیر این سوء برداشت از متافیزیک هستند. اغلب مجریان برنامه فریب عمومی هیچ نمی دانند که موضوع بحث متافیزیک چیست. محتملاً آنها فکر میکنند متافیزیک یعنی چیزی ورای فیزیک، یا پدیده هایی که فیزیک از تفسیر و تبیین آن عاجز است، این گروه اغلب پدیده های به باور خودشان ماورائی یا پارانرمال را به اشتباه، متافیزیک می نامند!
فهرست مطالب
1.1 ریشه شناسی برنامهء راز
1.2 چرا تعالیم مجموعهء “مستند راز” یک برنامهء فریب عمومی محسوب میشود؟
1.3 مجموعهء راز بعنوان شبه علم یا خرافه
1.4 مجریان برنامه فریب عمومی راز و قانون جذب در ایران
“راز تمام مرزها را در مینوردد تا تو را بیابد” (شعار تبلیغاتی فیلم)
اغلب کم یا بیش کلماتی مانند قانون جذب، انرژی مثبت و منفی، راز و نظایر آن را شنیده ایم. تبلیغات گسترده ای در این خصوص صورت گرفته و بسیاری از مردم، تلاش میکنند تعالیم برنامهء راز را در زندگی روزمره خود بکار ببندند. در این قسمت از مجموعه یادداشت های فهم عمومی از علم و تکنولوژی، با عنوان ” معرفی برنامه های فریب عمومی” به تحلیل این موضوع بعنوان یکی از مصداق های برنامه فریب عمومی خواهیم پرداخت.
آیا از مشکلات زندگی خسته شده اید؟
آیا به اندازه کافی پول ندارید؟
آیا از شغلتان ناراضی هستید؟
آیا ماشین مدل جدید می خواهید؟
آیا می خواهید صاحبخانه شوید؟
آیا می خواهید ازدواج کنید؟
آیا می خواهید وارد دانشگاه شوید؟
آیا زندگی تان دچار بحرانهای مختلف شده است؟
مرز بین خوشبختی و بدبختی فقط یک راز است. ما این راز را برای شما فاش می کنیم!!
و از همین حالا ورود شما را به جمع افراد خوشبخت تبریک می گوییم!!!
آیا موفقیت بیشتری میخواهید ؟ آیا میخواهید میلیونر شوید ؟ شما میتوانید به هرآنچه در زندگی میخواهید برسید !!! و یا هرکسی میخواهید بشوید ! راز بزرگ فاش میشود معجزه های زیادی در زندگی مردم دیده ام معجزات مالی و اقتصادی ! معجزات سلامتی ! و معجزات فکری و روابط ! این دسته از مردم یاد گرفته اند که چگونه این راز را در زندگی خود بکار گیرند ! این فیلم فوق العاده را بخرید و کسانی که دوستشان دارید هدیه کنید!!
1.1 ریشه شناسی برنامهء راز
ریشهء تب تبلیغاتی قانون جذب که در سالهای اخیر در ایران و سایر کشورهای جهان بصورت گسترده ای مورد استقبال قرار گرفت به فیلم راز به کارگردانی درو هریت Drew Heriot و تهیهکنندگی راندا برن در سال 2006 باز می گردد.
این فیلم روایی که اساساً تلاشی است در معرفی یک مفهوم گنگ و بی پشتوانه تحت عنوان “قانون جذب” یا همان Law of Attraction ، بر مبنای کتابی به همین نام نوشتهء راندا برن که تهیه کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته است.
سراسر این فیلم تلاشی در راستای القای این ایده است که:
رازی در تاریخ بشریت وجود داشته، کشف شده، پنهان شده، گمشده و دوباره پیدا شده است! تعدادی زن و مرد استثنایی این راز را کشف کردند و به عنوان بزرگترین انسان های روی زمین شناخته شدند! کسانی همچون نیوتن ، گالیله ، داوینچی ، انیشتین ، آلفرد هیچکاک ، مادام کوری و ..!!!
راز قرن ها سفر کرده تا هم اکنون به دست ما رسیده است !! این همان راز موفقیتی است که بزرگانی چون انیشتن ، بیل گیتس و … به آن واقف بوده اند!!
دست اندرکاران و سازندگان برنامه راز در تبلیغات خود ادعا میکنند:
شما پس از دیدن این مستند و بکار بستن این راز مهم و بسیارساده پس از مدت کوتاهی براحتی می توانید خوشبخت زندگی کنید!!
– می توانید اتومبیل مورد علاقه تان را تهیه کنید!
– می توانید صاحب خانه مورد علاقه تان شوید!
– می توانید با شخص مورد علاقه تان ازدواج کنید!
– می توانید در دانشگاه و رشته مورد علاقه تا ن ادامه تحصیل دهید!
– و می توانید هر آنچه تابحال برای شما یک آرزوی دست نیافتنی بوده را براحتی بدست آوردید!
تصور کنید که بتوانید برای هر چیزی در دنیا یک توصیف پیدا کنید، از کوچکترین اتفاقات ممکن تا بزرگترین رخدادها!!
این رویایی است که ذهن باهوش ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است، از زمان انیشتین!
اکنون دانشمندان آن را پیدا کرده اند!!!!!!!!
یک تئوری هیجان انگیز، که نفس دانشمندان را گرفت!!!
وبه یک نتیجه شگفت انگیز رسیدند و آن نتیجه حاصله این است که دنیایی که درآن زندگی میکنیم . . . تنها دنیای موجود در هستی نیست!!! و این موضوع حدود یکصد سال علم را در تاریکی فرو برده بود!
در این مجموعه شما با قانون جذب از زبان خانم ایستر هیکس و همسرش آقای جری هیکس کسانی که برای اولین بار تئوری نظری قانون جذب را معرفی و تشریح کردند آشنا میشویم! خانم هیکس از طریق فرو رفتن در حالت مراقبه و تنفس عمیق، یک موجود درونی که اسمش را آبراهام گذاشته اند، از زبان او این سخنان را میگوید، آبراهام اسمتمام موجوداتی است که بنا به ادعای خانم هیکس در بخش ماورالطبیعه یامتافیزیک!! (؟) کائنات قرار دارند و برای هر کسی از طریق مراقبه قابل دستیابی است!!!
ما در این مجموعه شما را به سفری هیجان انگیز و عجیب تر از سفرهای علمی تخیلی میبریم!!! جایی که شما میتوانید با شکستن قوانین زندگی روزمره تان به شکلی جدید با دنیا بازی کنید! جایی که به دیدی تازه از هستی میرسید و به ورای محدودیت های فعلی خود و حتی بیشتر از آنچه بتوانید تصور کنید دست خواهید می یابید!
تبلیغات این برنامه با یک تناقض آشکار تاریخی میگوید “این راز از زمان انیشتین! ، ذهن باهوش ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است”، و هیچ توضیحی به دست نمیدهد که اگر این راز از زمان اینشتین ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده پس نیوتن ، گالیله ، داوینچی چطور از این راز باخبر بوده اند؟!
در ثانی همانگونه که بارها و بارها از نخستین فصل مجموعه “فهم عمومی از علم و تکنولوژی” تا کنون گفته ایم، ماوراء الطبیعه ارتباطی با متافیزیک ندارد و گفتهء تبلیغاتی برنامهء راز که این موضوع را یک بحث متافیزیکی! می نامد ، قطعاً نادرست است. بسیاری از مجریان برنامه فریب عمومی ، از دوره گردهای فال گیر گرفته تا مدعیان انرژی درمانی و درمان کیهانی با تشعشع دفاعی کیهانی عرفان حلقه! و … اسیر این سوء برداشت از متافیزیک هستند. اغلب مجریان برنامه فریب عمومی هیچ نمی دانند که موضوع بحث متافیزیک چیست. محتملاً آنها فکر میکنند متافیزیک یعنی چیزی ورای فیزیک، یا پدیده هایی که فیزیک از تفسیر و تبیین آن عاجز است، این گروه اغلب پدیده های به باور خودشان ماورائی یا پارانرمال را به اشتباه، متافیزیک می نامند!
آنچه که مجموعهء راز تلاش دارد بگوید این است که چیزی وجود ندارد که شما نتوانید انجام بدهید یا داشته باشید! هر چه بیشتر از این راز استفاده کنید بیشتر آن را درک میکنید!
در تبلیغات این فیلم آمده است:
در این فیلم دکتر جان دمارتینی(فیلسوف)، دکتر فرد آن ولف (فیزیکدان کوانتوم) ، باب دویل (نویسنده) ، بیل هریس ( روانشناس) ، دکتر جان هگلین (فیزیکدان کوانتوم) ، جیمز آرتور ری (فیلسوف) ، نیل دونالد والش (نویسنده) و … از این راز صحبت می کنند.
این فیلم سعی دارد راز بزرگ جهان را آشکار کند. برای رسیدن به این هدف فیلم عصرهای مختلف و کشورهای گوناگون را در مینوردد. این راز هر آن چیزی است که وجود دارد. راز لذت بینهایت، سلامتی، پول، عشق و جوانی نامحدود. به تصویر کشیدن جهان دانشمندان، نویسندگان و فلاسفه پیشگام در این مستند، راز، حیات را که طی قرنها باعث موفقیت مشاهیری چون افلاطون، نیوتن، بتهوون، شکسپیر، انیشتن و غیره شده است را پیش روی بیننده تلویزیونی قرار میدهد!!
1.2 چرا تعالیم مجموعهء “مستند راز” یک برنامهء فریب عمومی محسوب میشود؟
آنچه که مجموعه راز سعی در ترویج آن دارد به وضوح مبتنی بر اطلاعات مغشوش و بدون پشتوانهء منطقی و استدلالی و بعضاً به واسطهء درک ناصحیح از مفاهیم علمی است. دلیل آن هم واضح است:
راز می گوید: به هر چیز فکر کنی آن را به دست می آوری!
این ادعا به هیچ عنوان قابل تایید یا مردود کردن نیست. می توان هزاران تجربه را تصور کرد که در آن انسان به چیزی فکر کرده و آن چیز به دست نمی آید! در عین حال می توان تجربیاتی را تصور کرد که در آن فرد به چیزی فکر کرده و آن را به دست می آورد. با این وجود چنین ادعایی به وضوح، “علمی” نیست. تجربیات علمی باید تکرارپذیر باشند و هر کس با تحصیل شرایط خاص بتواند در هر جای دنیا کذب و صدق ادّعا را به سنجهء آزمایش بگذارد و به نتایج یکسانی برسد. همانطور که صدق و کذب معادلات ماکسول، قانون دوم ترمودینامیک، و بقای مومنتوم را در هر آزمایشگاهی در سراسر دنیا می توان آزمود و برای اثبات تجربی آنها نیازی به دستچین کردن اطلاعات ورودی و انتشار نتایج گزینشی و دستکاری شده نیست.
اما ادعای فوق را در هیچ آزمون مستقلی نمی توان اثبات نمود. برای اثبات این آزمون باید تعدادی آزمون پذیر را با رعایت ملزومات و استانداردهای آزمایشگاهی مثلاً به دو یا چند گروه آزمایشگاهی دسته بندی نمود ،و از عده ای خواست که به یک موضوع بخصوص فکر کنند و دسته دوم نیز به آن موضوع فکر نکنند! و در پایان ظرف مدت معیّنی نتایج را به لحاظ آماری تحلیل و بررسی نمود . در صورتی که این آزمون بارها و بارها و با رعایت ضوابط علمی، تکرار شده و هر بار نتایج معنادار به دست آمد آنگاه می توان گفت:
به هر چیز فکر کنی آن را به دست می آوری!
باری! آزمون تجربی در علم Experimental تفاوت شگرفی با تجربیات خام و درونی یا مواجهات گاه به گاه دارد. این موضوع که شخصی یک یا چند بار در خواب، واقعه ای را دیده و آن رویداد در بیداری به وقوع پیوسته نمی تواند اثباتی بر این مدعا باشد که “خواب از آینده خبر می دهد” چنین ادعایی که مبتنی بر تجربهء علمی نیست. (تکرارپذیر نیست و قابلیت آزمون مستقل ندارد). چنین روایتی اساساً یک مواجههء گاه به گاه است (نه یک آزمون تجربی تکرارپذیر) که بر اساس تحلیل های آماری نتایج معناداری در پی ندارد تا بتوان به آن استناد نمود.
1.3 مجموعهء راز بعنوان شبه علم یا خرافه
همانگونه که در قسمت پیشین اشاره کردیم آنچه که برنامهء راز سعی دارد القا کند مبتنی بر هیچ اثبات علمی یا روش آزمون تجربی نیست . این ادعا آشکارا با قواعد منطق سلیم در تناقض است.
برای نمونه تجربه ای را تصور کنید که دو مربی تیم فوتبال هر کدام افکارشان را در این جهت منسجم میکنند که پیروز میدان باشند. هر دو بر مبنای آنچه که قانون جذب میگوید اندیشه خود را در این جهت هماهنگ میکنند که در میدان برنده باشند. اما به راستی قانون جذب به سود کدامیک عمل میکند؟ مگر نه این است که پیروزی یک تیم مستلزم شکست تیم دیگر است؟
ایراد دیگر آنجاست که مجریان برنامه فریب عمومی که گاه شاخه گل به دست میگیرند و با حالت لبخند روی صحنه های نمایش فریب عمومی تحت عنوان تکنولوژی فکر و افکار مثبت قدم میزنند ، پاسخی به این پرسش که “چرا قانون جذب برای عدهای عمل نمیکند؟” از آستین خود بیرون می کشند! پاسخ مجریان برنامه فریب عمومی این است:
گاهی اوقات وقتی همه تلاشت را برای رسیدن به کاری انجام می دهی و نتیجهای نمیگیری، زیر لبت زمزمه کنی:«قانون جذب یک دروغ بزرگ بیش نیست»! اما بگذار همین الان خیالت را راحت کنم که این تنها مشکل شما نیست و میلیونها مردم دیگر مانند خودت نمیتوانند به درستی از قانون جذب استفاده کنند. اما ما به شما با دلیل و مدرک ثابت میکنیم مشکل فقط خود شما هستید نه قانون جذب!
باری! تبلیغات مجریان برنامهء فریب عمومی راز و قانون جذب ، در توجیه این موضوع که چرا قانون دست ساز و آماتوری جذب، کار نمیکند و جواب نمی دهد تمام تقصیر را به گردن افراد می اندازد! و با ذکر مثالی به آمار و ارقام نامربوط شخصی بنام دکتر بروس لیپتون استناد می کند که می گوید:
در واقع 99درصد (به این رقم دقت کنید) زندگی شما در دست ذهن ناخودآگاه شماست!و
هیچ توضیحی مبنی بر اینکه 99% را از کجا دریافته به دست نمیدهد.
به متن زیر که بخشی از تبلیغات فریب عمومی برنامه راز است توجه کنید:
رازی که میخکوبتان میکند!!!
من عاشق میلیونر شدن هستم و شب و روز به این موضوع فکر میکنم. قانون جذب به من یاد داده که خودم را در خانه زیبا و اتومبیلهای مجلل تصور کنم و با تکرار عبارات تاکیدی مثبت رؤیای میلیونر شدن را سوی خودم جذب کنم. کمی بعد، ناگهان در محیط کاری من اتفاقی جدید میافتد. رئیس بخشی که در آن کار میکنم، سمت من را به سمتی بالاتر تغییر میدهد و حقوق من به همین اندازه افزایش پیدا میکند. اما بعد از اینکه در سمت جدیدم مشغول به کار شدم آنچنان از این وضعیت متعجب و شگفتزده هستم که بیشتر از اینکه به تثبیت کارم فکر کنم، ترس از دست دادن سمت جدیدم جایگزین همه افکار مثبت من میشود تا جایی که حتی خودم را لایق درآمد بیشتر نمیدانم و به همین دلیل بعد از مدتی سمت جدیدم را به راحتی از دست میدهم. این مثالی است که دکتر لیپتون میزند. در واقع 99درصد (به این رقم دقت کنید) زندگی شما در دست ذهن ناخودآگاه شماست و حققیت تلخ این است که بخش عمده ای از ذهن ناهوشیار شما توسط افکار منفی پر شده است که تنها با تصویرسازی رؤیاها و تکرار عبارات تاکیدی نمیتوانید آنها را از ذهنتان پاک کنید. مثل این میماند که هوا کاملا تاریک است و شما مدام تکرار میکنید «هوا روشن است.» در این شرایط تکرار عبارات تاکیدی در مورد روشن بودن هوا نمیتواند اصل موضوع را تغییر دهد پس کمی به آن فکر کنید.
نکته جالب توجه دیگری که در شبه علم Pseudoscience بودن موضوع قانون جذب نباید از نظر مغفول داشت ، بکارگیری تعابیر غلط و مبتنی بر سوء برداشت از واژگان و مفاهیم علمی است.
همانگونه که در فصل اول از سری مجموعه فهم عمومی از علم و تکنولوژی توضیح دادیم وجه اشتراک اغلب مجریان برنامه فریب عمومی ، سوء استعمال از واژگان حوزه تخصصی علوم و فلسفه است. مجریان برنامه فریب عمومی غالباً با تکدی و استقراض از واژگان و کلمات و اصطلاحات علمی تلاش میکنند برای موضوع بحث خود ، اعتبار جعل کنند و در پوشش علم و اصطلاحات علمی پناه بگیرند. آنها ادعا می کنند برنامه شان مورد تایید علم است. به همین منظور ، تلاش بسیاری می کنند تا با بکارگیری واژگان تخصصی علم و فناوری مخاطب ناآگاه را تحت تاثیر قرار بدهند. برای نمونه مدعیان انرژی درمانی یا شعور کیهانی و سایر شیادان و رمالان، مکرراً از کلمات انرژی، متافیزیک!، ارگانیک، فیزیک کوانتوم! انرژی مثبت و انرژی منفی!!! نانوتکنولوژی! مغناطیس و نظایر آن استفاده میکنند.
در خصوص قانون جذب نیز، مجریان برنامه فریب عمومی دست به دامان تشبیهات علمی و همچنین استقراض از فیزیک می شوند تا به نوعی مخاطب ناآگاه که دانشی در زمینه فیزیک ندارد تحت تاثیر قرار گرفته و باور کند که این قانون! ، در علم نیز مسبوق به سابقه است و کاربرد دارد! در زیر یک نمونه از این استدلال ها را بی کم و کاست نقل میکنیم!
در واقع همان طور که آهن ربا، خاصیت جذب آهن را دارد، ذهن انسان نیز قابلیت جذب دارد و همان چیزی را جذب می کند که به آن می اندیشد. همۀ ما به نوعی قانون جذب را کم و بیش تجربه کرده ایم؛ اگرچه شاید در آن لحظۀ خاص، متوجه چگونگی رخداد آن نبوده ایم؛ به عنوان نمونه شخصی را تصور کنید که مدتی در اندیشۀ خرید و داشتن خودرو است. او در مورد خصوصیات آن خودرو، مطالعه و بررسی می کند، از دیگران قیمت می گیرد و پیوسته به آن فکر می کند. به عبارت بهتر؛ باید توجه داشته باشید که موقعیت ها و روزی های مادی و غیر مادی، پیوسته در اطراف ما وجود دارد ولی از آنجا که مطالبه، تمایل و اشتیاق آن در ذهن ما به طور جدی شکل نگرفته، آن را جذب و درک نمی کنیم؛ بنابراین آنچه در تلاش ذهنی باید بدان توجه ویژه داشت این است که همواره فضای ذهن خود را از هدف مورد علاقۀ خود پر کنید. به تدریج خواهید دید که انرژی ذهنی شما همچون مغناطیسی قدرتمند عمل می کند تا شرایط، وقایع و رویدادهایی را که به جذب آن خواسته منجر می شود به سوی شما بکشاند.
نکتهء دیگر در اثبات شبه علم و یا مهمل بودن برنامهء راز ، مغالطه آلود بودن مفاهیم این آموزه است. ما منکر تاثیر ذهن (مانند اثر پلاسبو دارونماها) و تفکر و روحیه مثبت و .. در بهبود زندگی روزمره نیستیم. بدیهی است اگر کسی رفتار اجتماعی معتدل و جذاب داشته باشد دوستان بهتر و به تبع آن محتملاً موقعیت های بهتری برای کسب و کار و زندگی پیدا می کند. اما این موضوع اساساً یک بحث روانشناختی است (یا بعبارتی جامعه شناسی) و ابداً هیچ ارتباطی به یک قانون موهوم و بی پایه به نام قانون جذب ندارد.
1.4 مجریان برنامه فریب عمومی راز و قانون جذب در ایران
برنامه راز و متعلقات آن در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا ابزار کار مجریان برنامه فریب عمومی شد و افراد سودجو با سوءاستفاده از ناآگاهی توده های مردم و دوری آنها از دانش و نگرش علمی به ترویج موهومات خود پرداختند. کلاسهای آموزشی زیادی در این خصوص بر گزار شد و شیادان و سودجویان کتاب ها و نشریات زیادی را در خصوص موفقیت و قانون جذب منتشر نمودند و دربارهء آن سمینارهای بسیاری در گوشه و کنار برگزار کردند! ، شرکت های هرمی که بر مبنای کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه ای هرمی تشکیل شده بودند بر مبنای آموزه های بی اساس قانون جذب! به عضوگیری پرداختند و به افراد خود القا میکردند اگر برای نمونه آرزوی داشتن خودروی چند صد میلیون تومانی دارید ، تصویر آن را برداشته و به دیوار بزنید، افکار شما ، ابر و باد و مه و خورشید و فلک را وا میدارد اتفاقاتی را جذب کنید تا به این نتیجه منجر شود که شما صاحب آن خودرو بشوید.
نتایج یک نظرسنجی اینترنتی که از سوی مجریان برنامه فریب عمومی برگزار شده بود نشان میدهد:
•حدود 47% افراد از طریق فیلم راز با قانون جذب آشنا شده بودند و 19.7% دیگر وقت بیشتری را به خواندن کتاب آن نیز اختصاص داده اند.
مجریان برنامه فریب عمومی بی کار ننشسته اند و به فروش سی دی راز اکتفا نمی کنند! آنها یا انتشار نسخه های جدید این برنامه با عناوین فریبنده سعی در فروش محصولات خود دارند. باری! نسخه بتا از مجموعه های فریب عمومی بازتعریف از مفاهیم موهوم راز را پی گرفت و بر آن شد که ایرادات تئوریک یا به عبارتی عوامل خراب بودن قانون جذب و کار نکردن آموزه های برنامهء راز را مرتفع نماید.
شهریه کلاسهای راز در ایران بالغ بر جلسه ای بیش از صد هزار تومان است و برای یاد گرفتن همه ی آموزش های این دوره، باید حدود 10 جلسه وقت بگذارید که هزینه آن حدود یک میلیون تومان خواهد بود!
سی دی آموزشی! این موهومات نیز برای 3 سی دی راز 25 هزار تومان و برای سایر موهومات در حدود 70 هزار تومان و برای ارسال به خارج از کشور 55 دلار می باشد! در زیر تبلیغات و بازاریابی یکی از فروشندگان برنامه راز آورده شده است:
دوست دارم این نکته را هم متذکر شوم که ما تعداد محدودی از این دوره برای فروش آماده کرده ایم. پس از پایان فروش نسخه های موجود، زمانیکه بخواهیم دوباره این دوره را تکثیر کنیم مجبوریم برای جبران هزینه های افزوده شده، قیمت دوره را نیز بالاتر بریم.
در گذشته بارها این کار را کرده ایم و در آینده ی نزدیک نیز ناچار به این کار خواهیم شد.
از آنجا که درگذشته بعضی از خوانندگان سایت از دست من عصبانی شده اند که چرا این نکته را قبلاً به آنها نگفته بودم به همین خاطر می خواهم که این بار انصاف را رعایت کنم و از همین الان اطلاع دهم که قیمت فعلی دوره ثابت نخواهد ماند و افزایش پیدا خواهد کرد. !!
اما قصد ندارم شما احساس کنید که زیر فشار و مجبور به خریدن آن هستید. به هیچ وجه! اگر شما در آینده ای دور به این نتیجه رسیدید که این دوره را می خواهید و قیمت دوره افزایش یافته بود، قول می دهم ارزش نتایجی که می گیرید آنقدر بالا باشد که قیمت بالاتر را جبران کند! در آخر امیدوارم که این نامه و ایمیل های دیگر من را به دقت خوانده باشید و بدانید که چقدر دوست دارم فرصتی برای کمک به شما پیدا بکنم و نه اینکه فقط چیزی به شما بفروشم…
سپس در قسمت کامنت ها دهها نظر که واضح است همگی توسط خود فروشنده محصولات فریب عمومی تایپ و نوشته شده است، نظرات متعددی در تایید و اثربخشی راز و حلقه مفقوده آن و … آورده شده است.
درس های مهمی من از دوره ی شما گرفتم:
برایم خیلی جالب بود که باید روی ناخودآگاهمون هزینه کنیم!! دوست دارم همهی آنهایی که واقعا خواستار اجرای قانون جذب در زندگیشان هستند، این دوره را تهیه کنند. مطمئن هستم آنهایی که روی این دوره هزینه کنند، جز سود و منفعت، چیزی عایدشان نمیشود. دوست دارم به همهی دوستانم بگویم هزینهای که برای خرید این دوره میدهند، در مقابل تمام خوبیها و انرژی مثبتی که این دوره به ما میدهد، واقعا هیچ است.
من قبل از اینکه با این دوره آشنا بشوم 2 فیلم در مورد راز دیده بودم … من به تمام دوستای خودم این دوره را توصیه کرده. به خاطر اینکه خیلی بهم انرژی داده و خیلی از تکنیک هاش خوشم اومده.
من قبلا قانون جذب را فقط خیال و خوشبینی تلقی میکردم. به قدری آن را ساده لوحانه میدیدم که استفاده نمیکردم.
اما بعد از گوش دادن به این سی دی ها تغییرات زیادی در من به وجود آمد. ارزش این دوره بسیار بیشتر از ارزش پولی است که برایش خرج میکنیم. به قدری میتواند بعد از 2 یا 3 هفته استفاده تاثیر گذار باشد که همه تغییر را در شما حس کنند. متمرکز شدن روی اهداف، شناخت توانایی های ذهن،افزایش اعتماد به نفس و شناخت بیشتر خود از مهمترین ویژگی های این دوره است.
من حدود چهار سال قبل با قانون جذب آشنا شدم… و برای پیشرفت مطالعاتی قانون جذب رو به کار گرفتم. خوشبختانه تا یک مسیری کمکم کرد ولی در موارد دیگری که برام پیش اومد نتونستم از قانون جذب کمک بگیرم. تجربیات شما در مورد عشق برایم راه گشا بود. از این بابت ممنونم از این که به من گفتید خودم باشم. بعد از سه سال مشکلات طاقت فرسا با دیدن دوره شما دوباره حس گم شده ی خوشحالی رو پیدا کردم.
قبلا فیلم راز رو دیده بودم و کتابای زیادی هم در این باره خونده بودم و خیلی جاها ازش استفاده کردم. فقط وفقط در مورد عشقم این قانون اصلا جواب نداد و این خیلی منو ناراحت کرده. ولی در بقیه موارد خیلی استفاده کردم چنانکه الان شغلم ماشینم موقعیتم رو مدیون این قانون هستم.
.
.
معرفی برنامه های فریب عمومی – مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی
عرفان کسرایی-پژوهشگر مطالعات علم دانشگاه کاسل آلمان
.
.
سلام و تشکر از مجموعه صدانت
ممنون که این مطلب را اینجا قرار دادید.
مطالب جناب عرفان کسرائی عزیز، همواره برای بنده جذاب و قابل قبول بوده اند.
نیاز به اینگونه مطالب، در جامعه ایرانی، بهشدت احساس میشود.
برنامه مستند راز یچیزو میگه و اصرار داره که درسته و شما هم یچیزو میگید برای رد مستند راز و اصرار دارید درسته!!دررصورتی که دلایلی که مستند راز میاره خیلی قابل باورتر از اونچیزایی هست که شما فقط برای رد موضوع قانون جذب میزنید و اصلا هیچ دلیل و مدرک قابل قبولی نمیارید.
شما به قول معروف سرخط رو گرفتی. کمی مطالعه کنید در حوزه علم متوجه این شیادی و کلاهبرداری به اسم قانون جذب میشید. طبق این قانون هر کی هر چی میخواد می تونه بشه یا بدست بیاره. یعنی مسخره تر از این، تفکری تابحال ندیدم. حتی فکر میکنم زمین تخت گرایان هم قابل فهم تر از این دسته افراد باشن.من میخواهم خدا بشم پس می شوم. همین توهمات با اسم و شکل دیگه الان نزدیک چندین قرن هست مردم کشور رو از تلاش برای تعیین سرنوشت و بدست آوردن براساس تلاش و شایستگی به سمت التماس دعا و خدا به من عطا کن به قع بدبختی فرو برده
سلام دوستان خواننده،
پاسخ هوش مصنوعیِ گوگل باردِ جمینی (نسخهی ارتقا یافتهی ٱمریکایی) در تاریخ ۲۶ دی ۱۴۰۲:
==============
قانون جذب: شبه علم یا علم؟
قانون جذب (LOA) موضوعی بحثبرانگیز است که جرقهی بحثهای فراوانی در مورد اعتبار و جایگاه آن در حوزهی علم یا شبه علم زده است. در اینجا بررسی کوتاهی از هر دو طرف ارائه میشود:
دلایل شبه علم بودن:
عدم شواهد علمی کافی: هیچگونه مطالعه کنترلشده یا آزمایش تکرارپذیری، بهطور قطعی اثربخشی قانون جذب را ثابت نکرده است. در حالی که شواهد تجربی وجود دارد، اما ذهنی و مستعد به سوگیری تأییدی است.
سوءاستفاده از مفاهیم علمی: طرفداران اغلب بدون زمینهی مناسب، اصطلاحاتی را از فیزیک کوانتومی و علوم اعصاب به عاریت میگیرند که منجر به سوءبرداشتها و ادعاهای بیاساس در مورد ارتعاشات انرژی و ذهن جهانی میشود.
سادهانگاری واقعیت: قانون جذب اغلب دستیابی به اهداف را صرفاً از طریق تفکر مثبت به تصویر میکشد و نقش حیاتی تلاش، توسعهی مهارت و عوامل خارجی را نادیده میگیرد.
سرزنش قربانی: این باور که تجربیات منفی صرفاً از افکار منفی ناشی میشوند، میتواند به سرزنش قربانی منجر شود و نابرابریهای سیستمی و چالشهای فردی خارج از کنترل آنها را نادیده بگیرد.
دلایل علمی بودن:
اتصال به مفاهیم موجود: ارتباطی بین قانون جذب و مفاهیم روانشناختی تثبیتشده مانند خودکارآمدی، روانشناسی مثبت و درمان شناختی رفتاری وجود دارد که بر قدرت تفکر مثبت و هدفگذاری بر رفتار و موفقیت تأکید میکنند.
اثر دارونما: قانون جذب ممکن است از قدرت اثر دارونما بهره ببرد، جایی که انتظارات مثبت به تنهایی میتوانند منجر به نتایج مثبت شوند.
همبستگی با دستیابی به اهداف: در حالی که این همبستگی به معنای علیت نیست، مطالعات نشان دادهاند که بین تفکر مثبت، هدفگذاری و افزایش شانس موفقیت در زمینههای خاصی، ارتباط وجود دارد.
به طور کلی:
قانون جذب همچنان موضوعی مورد بحث است. در حالی که فاقد اثبات علمی قطعی است، اما ممکن است در بهرهگیری از قدرت تفکر مثبت، هدفگذاری و باور به خود، تا حدی شایستگی داشته باشد. با این حال، ضروری است که محدودیتهای آن را تشخیص دهیم و از نسبت دادن تمام موفقیتها یا شکستها صرفاً به افکار شخصی اجتناب کنیم.
توصیهها:
با ذهنی انتقادی به قانون جذب نزدیک شوید و هم به مزایا و هم به محدودیتهای بالقوهی آن اذعان داشته باشید.
بر استفاده از آن بهعنوان ابزاری برای انگیزه، تعیین هدف و خودسازی، در کنار اقدام عملی و برنامهریزی هدف، تمرکز کنید.
نسبت به انتظارات غیرواقعبینانه و گرایشهای بالقوهی سرزنش قربانی مرتبط با قانون جذب، هوشیار باشید.
برای درک عمیقتر از ارتباط ذهن و بدن و دستیابی به اهداف، تحقیقات تثبیتشده در مورد خودکارآمدی، روانشناسی مثبت و درمان شناختی رفتاری را بررسی کنید.
در نهایت، اینکه آیا قانون جذب در حیطهی علم یا شبه علم قرار میگیرد، موضوعی در مباحث جاری است. با نزدیک شدن به آن با دیدگاهی انتقادی و متعادل، افراد میتوانند بالقوه از جنبههای مثبت آن بهرهمند شوند و در عین حال از تلههای آن اجتناب کنند.
هشدار گوگل بارد:
گوگل بارد ممکن است اطلاعات نادقیقی را، مخصوصا در بارهی افراد، نشان بدهد. پس جوابها را قطعی ندانید و حتما کنترل متقابل کنید.